Vilnius Tech docentas V. Žuraulis tikina, kad išsirinkti padangas iš jų gausos išties gali būti sudėtinga, tačiau, pasak pašnekovo, kiekvienu atveju apsispręsti gali padėti nurodomos žymos ant padangų, reiškiančios skirtingas savybes.
„Vairuotojai gali rinktis iš įvairių padangų kategorijų, kurios dažnai, tačiau ne visada atsispindi ir jų kainoje. Visos ES parduodamos naujos padangos turi privalomą trijų charakteristikų ženklinimą (degalų, energijos sąnaudų, stabdymo ant šlapios dangos efektyvumo ir triukšmingumo rodiklius), kuris gali padėti susiorientuoti tarp gausaus padangų pasirinkimo.
Atsirinkti taip pat padėtų žinant, kokiomis sąlygomis ir režimais važinėjama, ar tenka važiuoti užmiesčio rečiau prižiūrimais keliais, dažnais ledu padengtais žvyrkeliais, ar važinėjamas tik mieste, priemiesčiuose ir tik magistraliniais keliais, ar važiuojama automagistralėmis įskaitant užsienį (pavyzdžiui, Pietų ir Vakarų Europą). Pagal tai žiemai galima rinktis atitinkamai minkštesnio arba standartinio žieminio (vadinamojo europinio) gumos mišinio padangas“, – teigė docentas.
Svarbus rodiklis – padangų kaina
Nors dalis vairuotojų svarsto įsigyti pigesnes arba restauruotas padangas, V. Žaraulis tikina, kad nebūtinai toks pasirinkimas bus teisingas. Pasak docento, vertėtų peržvelgti ir kitų gamintojų, giminingų garsių prekinių ženklų firmoms, siūlomus produktus.
„Svarbus rodiklis renkantis padangas, žinoma, yra jų kaina. Ir čia nereiktų vadovautis logika, kad tik paties brangiausio segmento padangos leis ramiai važiuoti bet kokiais keliais. Renkantis padangas galima lyginti savo pasirinkimą su rinkos lyderiais, pasidairyti internete skelbiamų lyginamųjų testų rezultatų, pasiteirauti pardavimo konsultantų.
Pačios pigiausios arba restauruotos padangos nėra geriausias pasirinkimas, nes tikrai bent vienu ar keletu rodiklių gerokai nusileis aukščiausio ar net vidutinio segmento padangoms, o jeigu ir ne, tada didėja rizika, kad įsigytos daug pigesnės padangos patikimai tarnaus gerokai trumpiau arba eksploatuojant kelyje pateiks nemalonumų, susijusių su konstrukciniais defektais, mažesniu atsparumu kontaktams į kelio kliūtis ir panašiai.
Dabartinis padangų pasirinkimas leidžia įsigyti aukščiausios kategorijos gamintojams giminingų padangų, kurios dažniausiai būna perėmusios paskutines gamybos technologijas iš rinkos lyderių, prieš sezoną vėl atnaujinusių savo produktų gamą dažnai visai nedideliais patobulinimais. Tokie rinkos lyderiams giminingi produktai dažniausiai būna prieinamesnės kainos ir gana geros kokybės bei patikimumo“, – kalbėjo V. Žaraulis.
Universalios padangos nėra išeitis
Pašnekovas, kalbėdamas apie žymą „M+S“, reiškiančią universalumo kategoriją, tikina, kad vairuotojai, naudodami tokias padangas, visiškai saugūs jaustis neturėtų. Kaip sako V. Žaraulis, esant itin sniegingam žiemos sezonui arba kaitriai vasarai, tokių padangų sukibimas nebus tinkamas.
„Universaliųjų padangų naudojimą pateisinčiau tik tais atvejais, kada vairuotojas gali sau leisti planuoti važiavimą iš anksto ir prisitaikyti prie oro sąlygų. Kitaip sakant, jeigu vairuotojas gali atsisakyti važiavimo, kai orų prognozė pranašauja rizikingesnes meteorologines sąlygas ir rinktis alternatyvų keliavimo būdą. Tačiau suprantama, kad tokie atvejai yra labiau išimtiniai ir didžiajai daliai vairuotojų automobilis turi būti keliavimo priemonė visais atvejais, kai tik to prireikia. Universalios padangos patikimo sukibimo tiek su žiemos sąlygoms būdinga kelio dangų palete, tiek su pereinamųjų sezonų „staigmenomis“ ar vasaros kaitra užtikrinti negali.
To visiškai užtikrinti negali net ir žieminių, ir vasarinių padangų naudojimas atitinkamu sezonu, nes juk, deja, visokių netikėtų ir ekstremalių situacijų pasitaiko keliuose. Todėl nereiktų rizikuoti savo ir kitų saugumu ir mūsų klimato sąlygoms rinktis atitinkamas padangas, o universaliąsias palikti tik tiems, kas retai važiuoja ir gali prisitaikyti savo kelionių planus pagal oro sąlygas“, – mano docentas.
Perspėja vairuotojus
V. Žaraulis, kalbėdamas apie eismo saugumą žiemos sezonu, pabrėžia, į ką vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį labiausiai, kad vėliau būtų išvengta nelaimingų atsitikimų.
„Vėstantys orai ir sparčiai trumpėjantis šviesusis paros metas vairuotojams turi reikšti, kad laikas keisti važiavimo stilių, daugiau stebėti oro temperatūrą kad įvertinti galimą kelio dangos sukibimo būklę ir atidžiau stebėti eismo aplinką, nes oras dažnai lietingas, apniukęs, pasitaiko rūkas ir pėstieji, dviratininkai ar kiti automobiliai yra pastebimi gerokai vėliau. Mažesnis važiavimo greitis, atidumas, pakankamai laiko, skirto kelionei, visada prisidės prie saugesnio važiavimo.
Grįžtant prie padangų temos, pasikeisti ne pačiomis paskutinėmis dienomis prieš įsigaliojant reikalavimams, o savaitę ar dvi anksčiau leis ne tik išvengti eilių ir trukdymų servise, bet ir sumažins nemalonių staigmenų tikimybę atsiradus pirmosioms šalnoms, plikledžiui ar ankstyvam sniegui.
Svarbu neužmiršti
Naujienų portalas tv3.lt primena, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones su vasarinėmis padangomis. Tiesa, išlygos taikomos mopedams, motociklams, triratėms transporto priemonėms, visų rūšių keturračiams, priekaboms.
Pastebima, kad motociklus, trirates transporto priemones, mopedus ir visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu kelias, kuriuo yra važiuojama, yra apsnigtas ar apledėjęs.
Be to, nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis, tačiau, žiemos sezonui užsitęsus, dygliuotų padangų naudojimas gali būti pratęstas.
Minimalus lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. turi būti 3 milimetrai. Naujų žieminių padangų protektoriaus gylis turi siekti 8-9,5 milimetrus.
Įsitikinti, ar padangos yra tinkamos naudojimui žiemos sezono metu padės ant šono esantys užrašai arba simboliai – važiuoti žiemą automobiliu galima su „All seasons“ (liet. – visi sezonai), „M+S“ arba snaigės simboliu pažymėtomis padangomis.
Pagal Administracinių nusižengimų kodeksą, transporto priemonių, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, vairavimas užtraukia baudą vairuotojams nuo 30 iki 40 eurų.
Nuo lapkričio 1 d. automagistralėse ir greitkeliuose privaloma važiuoti ne didesniu kaip 110 km/val greičiu.