Vokietijos automobilių gamintojas „Volkswagen“ išreiškė susirūpinimą dėl planų, kuriuos JAV prezidentas Donaldas Trumpas paskelbė per savo inauguraciją. Prezidentas teigė ketinantis įvesti papildomus 25 proc. tarifus automobiliams, importuojamiems iš Meksikos. Šiuo sprendimu, pasak Trumpo, siekiama apriboti Kinijos gamintojus, kurie naudojasi prekybos susitarimu tarp JAV ir Meksikos, kad laisvai eksportuotų savo automobilius į JAV. Tarifai galėtų būti pradėti taikyti jau nuo vasario 1 dienos.
Problema ta, kad gamyklas Meksikoje turi ne tik Kinijos, bet ir Europos automobilių gamintojai, tarp jų ir „Volkswagen“. Ši gamykla yra viena didžiausių „Volkswagen“ gamyklų už Europos ribų, o didžioji jos produkcijos dalis eksportuojama į JAV. „Volkswagen“ atstovai pabrėžia, kad neapibrėžtumas dėl galimų administracinių ir teisinių pokyčių JAV apsunkina ilgalaikės ir nuoseklios prekybos strategijos planavimą.
„Volkswagen grupė nerimauja dėl žalingo ekonominio poveikio, kurį JAV administracijos siūlomi tarifai turės Amerikos vartotojams ir tarptautinei automobilių pramonei“, – rašoma bendrovės pranešime.
Pueblo mieste esanti „Volkswagen“ gamykla yra ne tik didžiausia gamykla Meksikoje, bet ir viena didžiausių visame „Volkswagen“ koncerne.
Joje dirba beveik 15 tūkst. darbuotojų. 2023 metais šioje gamykloje buvo pagaminta apie 350 tūkst. automobilių, tarp jų – „Jetta“, „Tiguan“ ir „Taos“. Beveik visi šie automobiliai buvo eksportuoti į JAV.
Dar visai neseniai „Volkswagen“ paskelbė planus perkelti „Golf“ modelio gamybą į Meksiką, tačiau jei nauji muitai būtų įvesti, toks sprendimas jau nebeatrodytų logiškas.
Tarifų ar kitų protekcionistinių priemonių įvedimas gerokai padidintų automobilių kainas ir sumažintų „Volkswagen“ konkurencingumą JAV rinkoje.
Jei prekybos sąlygos pablogėtų, „Volkswagen“ būtų priversta svarstyti gamybos perkėlimą ar modelių gamos koregavimą, siekiant sumažinti finansinius nuostolius. Tačiau tokie sprendimai neišvengiamai turėtų neigiamą poveikį darbo vietoms Meksikoje.
Be to, šioje situacijoje dar neatsižvelgta į kitą „Volkswagen“ gamyklą, esančią Silao mieste, kurioje kasmet pagaminama apie 500 000 variklių. Tikėtina, kad didesni muitai paliestų ir šią gamyklą.
Nors „Volkswagen“ planuoja investuoti daugiau nei 10 milijardų JAV dolerių į savo gamyklą Chattanooga mieste bei bendrą projektą su JAV startuoliu „Rivian“, šios investicijos neturi jokio poveikio Meksikoje esančioms gamykloms.
Didesni muitai – ne tik Meksikai
Donaldas Trumpas taip pat paskelbė ketinantis įvesti tarifus Europos Sąjungai ir pareiškė, kad jo administracija svarsto 10 proc. baudžiamąjį muitą importui iš Kinijos dėl to, kad fentanilis į JAV patenka per Meksiką ir Kanadą.
„Europos Sąjunga elgiasi labai blogai su mumis,“ – teigė Trumpas, pakartodamas pirmadienį išsakytas pastabas. „Jiems bus taikomi tarifai. Tai vienintelis būdas ... užtikrinti sąžiningumą.“
Trumpas pirmadienį nurodė svarstantis tarifų taikymą Kanadai ir Meksikai, nebent šios šalys sugriežtintų nelegalių migrantų ir fentanilio, įskaitant cheminius prekursorus iš Kinijos, prekybos kontrolę prie JAV sienų.
Europos Sąjungos ekonomikos komisaras reaguodamas į šiuos pareiškimus užtikrino, kad Europos Sąjunga yra pasirengusi ginti savo interesus.
Jam pritarė Europos Komisijos vadovė Ursula von der Leyen pabrėžė, jog Europa pasiruošusi derėtis su Trumpu, tačiau išlaikys svarbią partnerystę su Jungtinėmis Valstijomis.
„Pirmasis ES prioritetas – anksti įsitraukti į dialogą, aptarti bendrus interesus ir būti pasirengusiems deryboms,“ – sakė von der Leyen.
„Veiksime pragmatiškai, tačiau visada ginsime savo principus, saugosime savo interesus ir puoselėsime savo vertybes,“ – pridūrė ji.