• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pralošia valstybė

Pralošia valstybė

REKLAMA

Akis bado akivaizdus faktas: už degalus Lietuvos gyventojai moka brangiau nei jų kaimynai. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Kęstutis Glaveckas prakalbo, kad Lietuvoje gyventojai už kurą moka brangiau dėl to, kad bendrovė „Mažeikių nafta“ (MN) yra monopolininkė. Pasak K.Glavecko, litras kuro galėtų būti maždaug 20 centų pigesnis ir nereikėtų lietuviams jo piltis kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Lenkijoje. Anot politiko, dėl to, kad surinkta mažiau akcizo mokesčio, biudžetas šiemet gali netekti 70–80 milijonų litų planuotų surinkti pajamų.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau dėl to politikų kaltinimų sulaukę bendrovės „Mažeikių nafta“ (MN) atstovai parengė atkirtį. Vakar Panevėžyje lankęsi MN atstovas spaudai Jacekas Janas Komaras ir Viešųjų ryšių departamento direktorius Rosvaldas Gorbačiovas tokias kalbas pavadino populistinėmis. MN atstovai patikino, kad degalų kaina rinkoje priklauso nuo akcizų mokesčio politikos ir svyruojančių kaimyninių šalių valiutos kursų, bet ne nuo sąmoningo bendrovės naudojimosi monopoline padėtimi.

REKLAMA

J.J.Komaro tvirtinimu, kaimyninių šalių kuro rinką Lietuvos valdžia pradėjo remti savo noru – padidino mokesčius.

„Nors juos šiek tiek padidino ir Lenkija, tačiau jų akcizas apskaičiuotas zlotais – krentant jo kursui savaime krenta ir kuro kaina. Zlotui lito atžvilgiu sustiprėjus, Lenkijoje ir akcizas išaugtų. Būtent nuo jo kaina priklauso. Pavertus akcizą visiems gerai žinoma valiuta eurais, puikiai matosi, kad Lenkijoje jis kuro litrui mažesnis daugiau nei litu už kai kurių šalių kaimynių akcizą. O JAV kuras pigus, nes akcizas yra minimalus“, – sakė NM atstovas spaudai.



Importuoti leidžiama

REKLAMA
REKLAMA

R.Gorbačiovo teigimu, doleriais, atsižvelgiant į jūrinę rinką, skaičiuojama naftos kaina yra visiems vienoda, kuro gamybos kaina skiriasi iki kelių centų, nes tenka įskaičiuoti transportavimo ir kitas išlaidas, o parduodamo kuro kainą padidina akcizas ir PVM.

Pasak Viešųjų ryšių departamento direktoriaus, skaičiavimas yra paprastas: jei litras benzino Lietuvoje kainuoja 3,40 lito, 1,06 lito atitenka MN, tačiau gryno pelno bendrovė gauna 6 centus. 2 litai atskaitomi valstybei kaip mokesčiai, o 34 centai tenka degalinei.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Visiškas burbulas, kad mes kainą galime sumažinti 20 centų. Nuo ko ją nuimsime? Jeigu mes kainą sumažintume 6 centais, dirbtume veltui. Nuo akcizo nuimti? Nesu nieko prieš akcizą, galbūt jis sunkmečiu ir turi būti didesnis – tą sprendžia politikai. Gal liktų skriausti prekybininkus?“ – kalbėjo MN atstovas.

REKLAMA

Departamento direktorius pabrėžė, kad kalbos apie MN įsigalėjimą rinkoje be konkurencijos yra dar vienas politiniam populiarumui naudingas priešrinkiminis šūkaliojimas. Pasak R.Gorbačiovo, Lietuvos įstatymai importo neriboja, jo sąlygos nustatytos pagal Europos Sąjungos reikalavimus, o jie mūsų šalyje visiems vienodi.

REKLAMA

Todėl importuoti degalus gali bet kuri tą norinti daryti įmonė. Pavyzdžiui, tokias galimybes turi bendrovė „Klaipėdos nafta“ arba privatus, netoliese jos įkurtas „Krovinių terminalas“.

„Rinka atvira, monopolininkai nesame. Tačiau atsižvelgus į įstatymų keliamus reikalavimus, transportavimo išlaidas ir kitas galimybes paaiškėja, kad Klaipėdos bendrovėms importuojant kurą ir jį išvežiojus po Lietuvos degalines nei benzinas, nei dyzelinas pigesni nebūtų. O reikalavimai turi būti keliami visiems vienodi. Jeigu MN juos vykdo, tai turi vykdyti ir kitos kurą importuoti norinčios bendrovės“, – tvirtino R.Gorbačiovas.



Konkurencija yra

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak J.J.Komaro, MN konkurencijos nebijo. Ir jeigu jos nėra, vadinasi, priešingai, nei tvirtina politikai, bendrovė yra itin konkurencinga.

„Aplink maždaug pusantro tūkstančio kilometrų spinduliu yra dešimt kuro gamyklų. Mes puikiai suprantam, kad ir vieno cento paklaida gali padidinti importą. Tačiau Lietuvoje juk parduodame 32 procentus savo produkto, o kita dalis išvežiojama po pasaulį. Degalinių turime, pavyzdžiui, Naujojoje Zelandijoje. Vadinasi, MN konkuruoti sugeba ir atvira konkurencijai – puikiai žinome, kas tai yra. O jeigu į Lietuvą importuoti kurą apsimokėtų, verslininkų net skatinti nereikėtų – seniai tai būtų daroma. Žinoma, yra tokių, kurie turėdami sąlygas kurą atsiveža savoms reikmėms“, – kalbėjo bendrovės atstovas spaudai.

REKLAMA

R.Gorbačiovas patikino, kad pasipriešindama politikų teiginiams MN nori gyventojams parodyti realią situaciją. Pasak jo, lietuviai pirmą kartą susidūrė su tokiu dalyku, kad kaimyninių šalių gyventojai kurą gali įsigyti pigiau: pavyzdžiui, Lenkijoje litras dyzelino kovo 6 dieną kainavo 31 centu mažiau.

„Mums tai – naujiena, o pasauliui – ne. Pavyzdžiui, Lenkijoje kuras maždaug litu pigesnis nei Vokietijoje ir 1,20 lito nei Slovakijoje. Slovakai irgi Lenkijoje kurą perka“, – informavo MN atstovas.



Justė Briedytė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų