„Euribor“ šiuo metu ypač kuria tą neapibrėžtumą“, – trečiadienį Seimo Biudžeto ir finansų komitetui svarstant verslo kreditavimo tendencijas sakė E. Čipkutė.
„Tuomet, kai ECB pradės komunikuoti apie kažkokį „Euribor“ stabilizavimąsi, nes visi supranta, kad iš karto jis nepradės mažėti, kažkokį laiką bus toks, koks yra, bet (svarbu, kad ECB – BNS) padėtų žinoti, kada jis nustos kilti, nes dėl to dabar įmonės savo daugiau lėšų naudoja“, – tvirtino LBA vadovė.
Ji pabrėžė, kad dalis verslo, norinčio susimažinti išlaidas paskoloms, stengiasi jas grąžinti anksčiau laiko.
Lietuvos banko Makroprudencinės analizės skyriaus vadovas Algirdas Prapiestis sako, kad neveiksnių bankų paskolų dalis išlieka maža.
„Labai ženklaus suprastėjimo iš paskolų grąžinimo pusės pastaruoju metu nematome. Tiek neveiksnių paskolų dalis išlieka gana maža, tiek paskolų su reikšmingai išaugusia rizika dalis išlieka stabili, nors buvo išaugusi nuo karo Ukrainoje pradžios“, – tvirtino A. Prapiestis.
Pasak E. Čipkutės, bankai mato, kad projektų verslas turi, o jau pradėti yra tęsiami: „Yra ir didesnių projektų idėjų, bet verslas juos šiek tiek yra pristabdęs dėl neaiškumo dėl „Euribor“.
E. Čipkutės teigimu, kreditavimo stabtelėjimas yra energetikoje, ypač įgyvendinant atsinaujinančios energetikos projektus.
„Tai brangūs projektai, savikaina yra išaugusi, yra didelė kainos balansavimo rizika bei tokia perkaitimo rizika tame sektoriuje“, – teigė LBA vadovė.
Pasak jos, transporto kreditavimas šiuo metu yra nedidelis dėl sumažėjusios paklausos Vakaruose: „Didieji vežėjai lakstūs, randa kitų klientų ir krypčių, o smulkiesiems sunkiau, tą bankai stebi. Aukso amžius yra autovežiams, kaip ir maisto vežimui“.
E. Čipkutė sako, kad verslas neskuba investuoti į taršos mažinimo projektus: „Reikia paskatinimo priemonių, ypač taršesniems verslams, nes jiems per brangu, o priemonės iš valstybės padėtų“.
LBA vadovė taip pat mano, kad gali kilti keblumų su „Rail Baltica“ finansavimu.
„Investicijų ten reikės didžiulių, o kaip matome iš statytojų finansinės padėties ir kitų, kurie tą projektą turės vystyti, klausimas, ar jiems patiems pakaks kapitalo, kad galėtų pakankamai pasiskolinti“, – kalbėjo LBA vadovė.
Lietuvoje „Rail Baltica“ įgyvendina „Lietuvos geležinkelių“ grupės įmonė „LTG Infra“. Dėl Vakarų sankcijų Rusija ir Baltarusijai grupė pernai neteko itin daug krovinių.
E. Čipkutės teigimu, pernai verslo kreditavimas augo 22 proc.