„Šiaulių kraštui“ laišką parašęs Mantas klausia, kiek žmonių išlaiko vairuotojo egzaminą iš pirmo karto? “Žmona laikė tris kartus, neišlaikė. Žmonos brolis — du kartus, ir neišlaikė. Draugas laikė tris kartus“, — rašo profesionalus vairuotojas ir įtaria, jog egzaminuotojai dirbtinai smukdo, nes yra suinteresuoti finansiškai. Praėjusiais metais iš pirmojo karto egzaminą šalyje išlaikė tik 37,52 procento naujokų. Vairavimo mokyklos kaltina monopolistę — VĮ “Regitra“.
Abejoti privertė nesėkmės
„Šiauliuose egzaminuotojai aikštelėje matuoja atstumus centimetrų tikslumu! Aš pats esu profesionalus vairuotojas jau septyneri metai ir tikrai mašinos nestatau centimetrų tikslumu. O egzaminatoriai tik pradedančiam vairuotojui kelia tokius aukštus reikalavimus“,— redakcijai skundėsi Mantas.
Kitas šiaulietis, siekiantis įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą VĮ “Regitra“ Šiaulių filiale, papasakojo apie savo nesėkmę vairavimo egzamino aikštelėje.
„Pagal nurodytą schemą privalėjau manevruoti atbuline eiga. Matydamas, kad galiu kliudyti vieną žymeklį, egzaminuotojo paklausiau, ar galiu manevrą pradėti iš naujo. Jis pasakė: “Kaip nori“. Įvažiavau į paženklintą “garažą“ ir sustojęs paklausiau, ar nereikėtų privažiuoti arčiau bortelio. Egzaminatorius vėl pasakė: “Kaip nori“. Privažiavau arčiau.
Kai baigiau važiavimo užduotį, egzaminatorius pasakė: „Tu važiavai tris kartus“ ir dėl to egzaminas neužskaitomas.“
Vaikinas sako manevrą galėjęs baigti ir nesustodamas. „Tada tikriausiai egzamino užduotis būtų buvusi užskaityta“, — svarstė būsimasis vairuotojas.
Kalbėti negalima
„Šią situaciją reikėtų vertinti kaip bandymą iš trečio karto atlikti egzamino užduotį. O tai jau laikoma kritine bandymų riba, todėl manevras laikomas nepavykęs, neužskaitomas“, — minėtą situaciją “Šiaulių kraštui“ komentavo VĮ “Regitra“ Šiaulių filialo Egzaminų skyriaus vyresnysis specialistas Algirdas Martinaitis.
Jo teigimu, užduoties vykdymo metu nei egzaminuojamasis, nei egzaminuotojas neturi kalbėti, duoti patarimus. Manevrą baigęs egzaminuojamasis privalo pasakyti tik du žodžius: „Egzaminą baigiau“.
Specialisto teigimu, matuoti centimetrais imamasi tada, kai egzaminuojamojo vairuojamas automobilis nukrypsta nuo schemoje nurodytų atstumų apie pusantro karto. „Kiekvienas sprendimas yra priimamas kliento naudai“,— tikino A. Martinaitis.
Rezultatams apskųsti — apeliacija
VĮ „Regitra“ duomenimis, pastaruosius kelerius metus išlaikančiųjų vairavimo egzaminus iš pirmo karto mažėjo. Pernai iš pirmo karto Lietuvoje šį egzaminą išlaikė tik 37,52 procento siekusių įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimus. 2008-aisiais tokia sėkmė lydėjo 39,1 procento egzaminuojamųjų.
Pasak Egzaminų metodikos skyriaus vyriausiojo specialisto Sauliaus Ščiuplio, nusiskundimų „Regitros“ Šiaulių filialo egzaminuotojais neturi. Per pastaruosius porą metų iš Šiaulių gauta tik viena apeliacija.
Šiemet „Regitra“ iš kitų šalies regionų yra gavusi keturias apeliacijas, kai laikiusieji vairavimo egzaminus nesutiko su egzaminų užduočių vertintojais.
„Nagrinėjant apeliantų skundus, leidžiama važiavimo egzaminą laikyti dar kartą“, — aiškino S. Ščiuplys.
Vairuotojų mokytojai: „Regitra“ lobsta“
Vienos vairavimo mokyklos atstovas, tik gavęs pažadą, kad nebus minima jo pavardė, pasakojo apie ydingą vairavimo egzaminų sistemą.
„Regitra“ turi vairavimo egzaminų monopolį, todėl gali laikytis nekonkurencinės politikos: kuo daugiau perlaikančiųjų egzaminą, tuo daugiau pinigų į įmonės biudžetą“, — sakė vairavimo mokyklos atstovas.
„Paskaičiuokite: vairavimo mokykloje viena akademinė mokymosi vairuoti valanda vidutiniškai kainuoja apie 41 litą (skaičiuojant nuo visos sumos už vairavimo kursus). O “Regitrai“ už važiavimo egzaminą būsimasis B kategorijos vairuotojas sumoka 107 litus. Pakartotinai laikydamas važiavimo egzaminą mieste — 82 litus,“ — įkainius palygino šiaulietis.
Beje, redakcija įsitikino, kad egzaminuojamasis yra „pravaromas“ greičiau nei per valandą, už kurią susimoka. “Regitros“ informacijos skyriaus darbuotoja interesantams aiškina, kad egzaminui mieste laikyti yra skiriama iki 25 minučių, aikštelėje — perpus mažiau.
„Nepanaudotas laikas ir nesudegintas kuras, už kurį susimokėjo egzaminuojamasis, jau atitenka kitam, kuris irgi už egzaminą susimoka. Taip lobsta valstybinė įmonė, dangstydamasi, jog vairavimo mokyklos prastai išmoko“, — sakė vairavimo mokyklos atstovas.
Reikalavimai — sau, sąlygos — sau
Ydingos praktikos esą neliktų, jei būsimųjų vairuotojų egzaminavimas nebūtų vienose rankose. „Tokia sistema veikia Vokietijoje, — paaiškino mums viešintis nepanorėjęs pašnekovas. — Todėl, kai yra sakoma, kad mūsų būsimiesiems vairuotojams keliami tie patys reikalavimai, reikėtų pasakyti viską: ten kursų programoje mokymuisi vairuoti yra skirta 40 valandų, dar 30 išsiperka būsimasis vairuotojas. Važiavimo ir manevravimo egzaminai vyksta tik mieste, o aikštelės su manevravimo užduočių schemomis yra skirtos tik mokytis.“
STATISTIKA
* Šiauliuose per pirmąjį šių metų pusmetį vairavimo egzaminus B kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti laikė 4999 žmonės.
* Iš pirmo karto vairavimo egzaminą išlaikyti pavyko 1504 egzaminuojamiesiems arba 30,09 procento visų pretendentų.
* Po kartotinio vairavimo egzamino išlaikiusiųjų egzaminus per pirmąjį ketvirtį buvo 31,05 procento.
Janina Vansauskienė