Dėl kuro vagysčių visoje Europoje, nesvarbu tai būtų Lietuva ar Jungtinė Karalystė, prarandama šimtų milijonų vertės kuro ir patiriami milijardiniai nuostoliai dėl nesurinktų mokesčių, rašo bloomberg.com. Nusikaltimai dažnėja dėl augančių dyzelino ir benzino kainų, nes vagystės vis labiau atsiperka.
„Nusikalstama veikla kenkia teisėtai kuro industrijai ir valstybėms. Ir nepamirškime, kad visa tai vyksta ypatingai įtemptu ekonomikai metu“, – pasakoja Airijos benzino gamintojų asociacijos vadovas Tomas Noonanas. T. Noonanas, kuris yra ir naftos perdirbimo bendrovės „Maxol Group“ vadovas, pridūrė, kad nelegaliai veiklai buvo leidžiama bujoti per ilgai ir per daug.
Tarpvalstybinė kontrabanda
Kontrabandos paklausa ir populiarumas didžiausias pasienio regionuose, kur kainų skirtumai tiesiog rėžia akis. ,,Bloomberg“ duomenimis, litras dažniausiai Europoje naudojamo kuro – dyzelino, Rusijoje kainuoja maždaug 0,7 euro (2,3 lito). Tuo tarpu Lietuvoje dyzelinis kuras kainuoja 1,34 euro (4,6 lito), o Lenkijoje 1,3 euro (4,4 lito).
Bloomberg.com teigimu, kas ketvirtas Lietuvos gyventojas perka kontrabandinį kurą. Nelegalius degalus parūpina asmenys, perkantys kurą iš Baltarusijos ir Rusijos tolimųjų reisų vairuotojų, kurie ryžtasi nelegaliai gabenti degalus per Lietuvos-Rusijos ar Lietuvos-Baltarusijos sieną. Priduriama, kad kuras pardavinėjamas tiesiog gatvėje ar automobilių stovėjimo aikštelėse.
„Vengimas mokėti mokesčius degalų rinkoje suformavo tam tikrą naują organizuoto nusikalstamumo rūšį“, – teigia didžiausios naftos perdirbimo įmonės Čekijoje vadovas Marekas Switajewskis. Dėl nelegalių degalų kompanija kasmet netenka 19 mln. eurų (65 mln. litų).
Sumos milžiniškos
Nė viena Europos institucija neteikia informacijos apie kuro vagysčių mastą visoje Europoje, tačiau atskirų valstybių surinkti duomenys rodo, kad prarandamos milžiniškos lėšos, rašo bloomberg.com.
Atlikus kuro perdirbėjų auditą Lenkijoje, paaiškėjo, kad nuo 2010 iki 2012 metų vengimo mokėti mokesčius atvejų padaugėjo net 47 procentais. Lenkijos naftos perdirbėjus vienijančios organizacijos duomenimis, per du metus šie neteko 3 mlrd. zlotų (2,4 mlrd. litų).
Jungtinėje Karalystėje nuostoliai 2008-2009 metais siekė 1,1 mlrd. svarų sterlingų (4,4 mlrd. litų). Tuo tarpu Graikijos finansų ministerija bloomberg.com pasakojo, kad nelegalioje šalies degalų rinkoje šiuo metu įvyksta sandorių už 600 mln. eurų (2 mlrd. litų).
Akcizas mažiausias Liuksemburge Nacionalinių mokesčių sistemų skirtumai taip pat skatina užsiimti nelegalia veikla. Pavyzdžiui Liuksemburge, mokesčiai sudaro 41 proc. galutinės kuro kainos, Jungtinėje Karalystėje – 58 procentus.
„Mokestinės sistemos skatina nusikaltėlius pervežinėti kurą iš vienos valstybės į kitą“, – bloomberg.com pasakojo tarptautinių naftos kompanijų konsultantas Alanas Gelderis. Pašnekovas pridūrė, kad Liuksemburgo apylinkėse gyvenantys žmonės vyksta ten prispildyti degalų bako, nes šalis siūlo mažiausius mokesčius regione.
Vis dėlto pigaus kuro mėgėjai dažniausiai nukenčia esant stingdančiam šalčiui. „Nekokybiškas kuras iš Rusijos ir Baltarusijos šąla prie aukštesnių temperatūrų todėl žiemomis šiems tenka naudoti legalius degalus“, – pasakojo „PKN Orlen“ atstovė Beata Karpinska.
Bloomberg.com pastebi, kad degalinėse kuro pardavimai, prispyrus -18 laipsnių Celsijaus siekiančiam šalčiui, Lietuvoje šoktelėjo net 20 procentų. Valdžia kerta atsakomąjį smūgį
Vis dėlto Europos šalių vyriausybės nesėdi sudėjusios rankų ir siekia kuo greičiau susitvarkyti su problema. Šiais metais mokestinę sistemą degalų atžvilgiu peržiūrėjo Čekijos, Lenkijos ir Airijos parlamentai.
„Mes norime, kad legalūs perdirbėjai būtų konkurencingi“, – sakė M. Switajewskis. Naftos pramonės atstovas pridūrė tikintis, kad įstatyminiai pokyčiai iki 2017 metų perpus sumažins nelegalią prekybą kuru. Automobilių vairuotojai naudojasi mokestiniais skirtumais –daugiau nei 3,5 tūkst. lenkų bent 10 kartų per mėnesį važiuoja į tarp Lietuvos ir Lenkijos įspaustą Kaliningrado sritį, kad pripildytų savo kuro bakus, rašo bloomberg.com.