Automobiliais prekiaujantys verslininkai dabar automobilių į Lietuvą veža du – tris kartus mažiau negu prieš keliolika metų. Mažėja klientų perkamoji galia. Kartais automobilis parkeliauja į Lietuvą, čia suremontuojamas ir vežamas atgal į Vokietiją parduoti.
Pradžia – nuo darbo pas ūkininkus
Kelmiškis verslininkas Kęstas Kelpša automobilius iš Vokietijos į Lietuvą veža jau septyniolika metų. Mintis užsiimti tokiu verslu kilo dirbant pas Vokietijos ūkininkus.
Kęstas dar kurį laiką vertėsi Vokietijoje surinkinėdamas baldus. Paskui nusprendė prekiauti senais automobiliais. Pradžioje pardavus vieną automobilį, galėdavo uždirbti apie tūkstantį markių ar tūkstantį dolerių.
„Būdavo, pasiimi kokį kompanioną ir trauki su juo Vokietijon. Nuvažiuoji keletą kartų. Žiūrėk, jis jau susiradęs kitą draugą – važiuoja savarankiškai. Taip tų mašinų pardavėjų Kelmėje prisiveisė labai daug. Dabar vien į Vokietiją važinėjame koks trisdešimt, – skaičiuoja vyriškis. – O kiek dar važiuoja į Prancūziją, Olandiją, Belgiją, kitas šalis. Pagal prekiautojų automobiliais skaičių Kelmę gal lenkia tik Tauragė, Jurbarkas ir Marijampolė.“
Perka liaudiškus automobilius
Automobilių pirkti Kęstas Kelpša važiuoja į pažįstamas vietas aplink Štutgartą. Ten apsistoja ir praleidžia kelias dienas, kartais visą savaitę, kol randa tinkamų. „Anksčiau neišvažiuodavau, kol nesurasdavau dešimties – penkiolikos automobilių. Tada samdydavau autovežį, kad pargabentų į Lietuvą. Dabar apsiriboju keturiais – penkiais. Mažiau reikia investuoti. Parduodu per porą savaičių. Vėl galiu skristi ieškoti.“
Dažniausia Kęstas į Vokietiją skrenda lėktuvu. Pigių skrydžių bendrovėje bilietas į vieną pusę kainuoja apie 18 eurų. Taip verslininkas sutaupo.
Be to, grįžti į Lietuvą jis gali nupirktu automobiliu. Nekainuoja bent vieno automobilio pargabenimas. Dažniausia ieško taip vadinamų liaudiškų lietuvaičių gyvenimo lygį atitinkančių automobilių – „Volkswagen“, „Audi“. Joms nesunku gauti detalių. Detalės – nebrangios. Be to, paremontuoti tokį automobilį gali ir savame garaže.
„Kiekvienas prekiautojas dirba savaip, – pasakoja Kęstas. – Kai kurie perka naujesnius daužtus automobilius. Juos suremontuoja ir parduoda už aukštesnę kainą. Aš perku tokius, kuriems nereikia remonto, kuriuos galiu greitai parduoti. Žinau, jog pirkėjai labiau nori dyzelinių variklių. Paskelbiu internete. Važiuoju į turgų. Dažniausia per porą savaičių pavyksta parduoti visą parvežtą partiją. Svarbiausia nenusipirkti „projekto“, į kurį sukiši krūvą pinigų ir sugaiši marias laiko. O uždirbsi kokį šimtą eurų.“
Konkurencija ne tik parduoti, bet ir nupirkti
Kadangi daug lietuvaičių verčiasi prekyba automobiliais, kaskart parduoti vis sunkiau. Kai kurie Kęsto kolegos nuperka automobilį Vokietijoje. Lietuvoje jį suremontuoja, išvalo, padažo, suteikia prekinę išvaizdą ir vėl veža į Vokietiją. Ten greičiau parduoda. Keletą kartų yra taip daręs ir jis pats.
Kadangi Vokietijoje labai brangios transporto serviso paslaugos, remonto reikalingą automobilį žmonės labiau linkę parduoti ir pirkti kitą, naują arba ką tik suremontuotą.
Gal lietuvaičiams apsimokėtų Vokietijoje kurti servisus? Kęstas sako, jog tai būtų labai didelės investicijos, nes brangus nekilnojamasis turtas ir jo nuoma. Suremontavus transporto priemonę, reikia suteikti garantiją. Be to, serviso savininkas ir meistrai, kurie, aišku, būtų lietuviai, turėtų puikiai mokėti vokiečių kalbą.
Parduoti naudotą automobilį Vokietijoje kartais lengviau negu Lietuvoje dar ir todėl, kad dabar atsirado konkurencija ir tarp perkančiųjų. Lietuvaičiai, o kartais ir patys vokiečiai, išgalintys nusipirkti tik seną automobilį, konkuruoja su bulgarais, rumunais, lenkais, pastaruoju metu plūstančiais į Vokietiją ir griebiančiais viską iš eilės. „Čia, Lietuvoje, beveik visi mašinų vežėjai esame draugai, o Vokietijoje konkurencija paaštrėja.“
Daugiausia automobilių Šiaulių mieste, mažiausia Akmenėje
VĮ „Regitra“ šių metų sausio pirmos dienos duomenimis, Šiaulių apskrityje daugiausia automobilių yra Šiaulių mieste – 72889. Antroji vieta tenka Šiaulių rajonui – 28583 automobiliai, trečioji Radviliškiui – 28406, ketvirtoji Kelmei – 20775, penktoji Joniškiui – 16089, šeštoji Pakruojui – 14945, septintoji – Akmenei – 13322 automobiliai.
Šių metų sausio mėnesį Lietuvoje naujai įregistruota 14740, vasario mėnesį – 15494 automobiliai. Daugiausia tarp naujai įregistruotų „Volkswagen“ markės (163) , mažiausia „Opel“ (24). Tarp populiariausių – „Toyota“, „Skoda“, „Peugeot“. Jų įregistruota maždaug po 90.
Vasario mėnesį palyginti su šių metų sausiu, populiariųjų automobilių įregistruota mažiau. Padaugėjo tik „Ford“ ir „Peugeot“.
Regina MUSNECKIENĖ