„Kartu su „auksiniu“ rudeniu pralenkėme auksinius 2008 metus“, – tokiu komentaru trečio ketvirčio šalies automobilių rinkos apžvalgą pradėjo Autoplius.lt plėtros vadovas Viktoras Daukšas.
Anot jo, pirmą kartą per penkerių metų laikotarpį atitinkamo ketvirčio automobilių pardavimai buvo didesni nei tai tuo metu, kai visose srityse buvo juntamas ekonomikos pakilimas. Nors naujų automobilių šių metų trečią ketvirtį buvo parduota 3,2 tūkst. (527 vienetų mažiau nei pernai tuo pat metu), naudotų automobilių rinkos intensyvumas šiais metais rekordiškai didelis.
Viktoras Daukšas (nuotr. Elta)
Kaip sakė V. Daukšas, per pirmus tris šių metų ketvirčius įvyko 282 tūkst. naujų sandorių, arba 9,5 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vien per trečią ketvirtį vyko 99,4 tūkst. sandorių. Pagrindinis Lietuvos automobilių rinkos variklis – naudoti automobiliai. Jie sudaro net 96,4 proc. visos rinkos. Bendra visos rinkos apyvarta – 1,9 mlrd. litų, metinės prognozės šiuo metu siekia 4,8 mlrd. litų.
Liūto dalis automobilių į Lietuvą ir toliau importuojami iš Vokietijos. Kaip pasakojo šioje šalyje viešėjęs ir vidutiniu parko amžiumi domėjęsis V. Daukšas, jis yra didesnis, nei galima susidaryti įspūdį žvelgiant į iš pažiūros apynaujus vokiškus modelius ir siekia 8,2 metų. Vidutinis lietuviško automobilių parko amžius yra šešeriais metais senesnis ir trečiąjį ketvirtį siekia 14,2 metų. Labiausiai per metus atpigo 1–5 metų automobiliai, kurių vidutinė kaina sumažėjo net 2 tūkst. litų. Lyginant antro ir trečio ketvirčių duomenis, labiausiai atpigo 11–15 m. automobiliai.
Naudoti – pinga, nauji – brangsta
Naudoti automobiliai pinga trečią ketvirtį iš eilės, šiuo metu vidutinė naudoto automobilio kaina siekia 10,1 tūks. litų. Paradoksas, anot V. Daukšo, yra toks, kad per ketvirtį naudoti automobiliai pigo, o nauji brango. Vidutinė naujo automobilio kaina išaugo 2,3 tūkst. litų ir šiuo metu siekia 68,4 tūkst. litų. Dyzelinių automobilių, vertinant daugiau nei 3,4 mln. Autoplius.lt portale atliktų paieškų, populiarumas krinta.
„Panašu, kad tie pokyčiai ir toliau sversis į dyzelinių automobilių pusę. Dujų įranga šiais laikais yra pigu ir ganėtinai paprasta. Skaičiuojant automobilių eksploatacijos išlaidas, toks sprendimas atsipirktų nuvažiavus 10–15 tūkst. kilometrų“, – komentavo Autoplius.lt plėtros vadovas.
Trečiąjį ketvirtį vienam parduotam naujam automobiliui tenka 30 naudotų. Anot V. Daukšo, rezultatai gerėja, tačiau iki 2008 m. rezultatų, kuomet šis rodiklis buvo kone dvigubai geresnis, dar toli.
Lyginant su tuo pačių ketvirčių praėjusiais metais 22,3 proc. išaugo „Fiat 500“ pardavimai, į geriausiai parduotų automobilių topus kiek netikėtai įsiveržė „Škoda Yeti“. Topuose ir toliau laiko „Nissan Quashqai“, kurio pardavimai smuko 45 proc., tačiau vis dar yra pakankamai stabilūs tam, kad leistų išsilaikyti populiariausiųjų gretose.
Populiariausi – naudoti vokiški automobiliai
Tarp naudotų automobilių dominuoja vokiški automobiliai, kurie trečiąjį ketvirtį sulaukė mažiau dėmesio tarp naujų automobilių pirkėjų. Populiariausios markė pozicijų neužleidžia „Volkswagen“, kuri spalį sudarė penktadalį (19,8 proc.) šalies automobilių parko arba 240 tūkst. vienetų. Antroje vietoje išlieka „Audi“, o trečioje - „Opel“. Pastarosios markės automobilių ypač daugėja - per metus jų skaičius išaugo 10,8 proc. ir dabar viršija 104 tūkst. vienetų. Labiausiai - 8,6 proc. sumažėjo „Mazda“ automobilių, kurių šalyje liko apie 40 tūkst.
Naujų „Volkswagen Passat“ ir „Golf“ pardavimai šalye krito, tačiau vokiečių koncerno pozicijas šalyje išlaikyti padėjo atnaujinta „Jetta“, kurios buvo parduota daugiau nei 100 vienetų. Kaip pastebėjo V. Daukšas, šio modelio prieš metus tarp dešimties perkamiausių automobilių nebuvo.
61,6 proc. parduotų automobilių skaičiaus sudaro modeliai su dyzeliniais varikliais, tačiau jų populiarumas ir toliau smunka. Kadangi 50 proc. lietuvių automobilį keičia kas 4–9 metus, anot V. Daukšo, kol permainos bus matomos pardavimų statistikoje turės praeiti nemažai laiko.
Rusijos įstojimas į Pasaulio prekybos organizaciją lėmė muitų sumažinimą juridiniams asmenims, tačiau atsirado utilizavimo mokestis. Susidarius tokiai situacijai verslininkams įvežti naudotus automobiliu į šalį finansiškai neapsimoka. Pavyzdžiui, populiariausiems 3–5 metų mažo litražo automobiliams kaina išaugo daugiau nei tris kartus. Privatiems asmenims utilizacijos mokestis liko simbolinis: iki trejų 172 litai, senesniems nei trejų – 258 litai.
Juridiniams asmenims sistema gerokai sudėtingesnė – pavyzdžiui, naujesniems nei trejų metų automobiliams utilizavimo mokestis skaičiuojamas pagal automobilio rinkos vertę ir sudaro ne daugiau kaip 50 proc. jo kainos.
Išsamią automobilių rinkos apžvalgą galite rasti čia.