„Viena vertus, džiugu matyti kai kurių valdžios atstovų norą ir pastangas subalansuoti tarifus. Sveikintina ir tai, kad pagaliau buvo atsižvelgta į šešėlinės ekonomikos egzistavimą. Nepaisant to, šiuo valdžios žingsniu akcizai buvo panaudoti ir kaip konkurencinės kovos įrankis – dauguma tarifų buvo pakeisti pakankamai toleruotinu dydžiu, tačiau spirituotų vynų apmokestinimas pasikeitė drastiškai. Litu padidinus tarifą bei įvertinus nuo lapkričio mėnesio įsigaliosiantį draudimą pilstyti šiuos produktus į plastikinę tarą, pridėjus pridėtinės vertės mokestį ir parduotuvių antkainį matome, kad produkto 0,7 litro butelis brangsta beveik dviem litais arba 30 procentų. Tai daugiau nei drastiškas pokytis, kurį galimą pavadinti susidorojimu su šia produktų kategorija ir jos gamintojais – „Anykščių vynu“ ir „Italiana LT“,“ – teigia ABBI prezidentas Romas Apulskis.
Pasak jo, spirituotų vynų problema buvo dirbtinai eskaluojama, tikslingai iškraipoma statistika. Melagingai buvo teigiama, kad spirituotų vynų pardavimai išaugo daugiau kaip 30 %, kai VMI duomenys rodo viso labo 13 % augimą. ABBI atstovas prognozuoja, kad po pabrangimo ši kategorija sumažės per pusę – didelė dalis vartotojų pereis prie šešėlinių produktų. Ši istorija vyksta jau ne pirmą kartą – 2008–2009 metais spiritinių gėrimų akcizus pakėlus 38 %, nelegali rinka išaugo iki 36 procentų, o akcizų surinkimas krito penktadaliu – nuo 669 mln. Lt 2007 metais iki 547 mln. Lt 2009 metais.
„Tačiau tai tik finansinė pusė. Kitas klausimas – ar išgyvens Lietuvos vaisių vyno pramonė? Ne paslaptis, kad „Anykščių vyno“ situacija – sudėtinga. Kitas šių produktų gamintojas, „Italiana LT“, taip pat negali pasigirti pelnu. Po šios mokestinės reformos minėtos įmonės praras didelę dalį savo verslo, atitinkamai po to seks etatų mažinimas, kas ypatingai skaudžiai atsilieps Anykščių regionui. Ir tai dar geriausias scenarijus. Klausimas, ar „Anykščių vynui“ pavyks išvengti bankroto?“ – pasakoja ABBI vadovas R. Apulskis.
Nagrinėdamas priimtą sprendimą, R. Apulskis taip pat abejoja, ar pagrįstai padidintas tarifas natūraliam vynui. Pasak ABBI prezidento, natūralaus vyno akcizo tarifas Lietuvoje ir taip vienas didžiausių iš ES valstybių. Be to, natūralus vynas nepatenka tarp produktų, kuriais dažniausiai piktnaudžiauja alkoholinių gėrimų vartotojai, todėl jo apmokestinimo didinimas tik stabdo saikingo ir atsakingo alkoholinių gėrimų vartojimo kultūros progresą Lietuvoje.
2009 metais įkurtas ABBI klasteris vienija Kauno technologijos universitetą, UAB „Birštono mineraliniai vandenys“ ir Ko, AB „Stumbras“, įmonių grupę „Alita“, UAB „Italiana Lt“, UAB „Boslita“ ir Ko, AB „Guartis“ ir eilę kitų su gėrimų pramone susijusių įmonių. Klasterio įmonių bendra metinė apyvarta siekia apie 1,5 mlrd. litų.
Ar valstybės akcizų politika tampa konkurencinės kovos įrankiu? (nuotr. leidėjų)