• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Seime svarstant siūlymą nuo kitų metų padidinti akcizą akmens angliai bei atsisakyti  lengvatų šiam iškastiniam kurui, vienintelė Lietuvoje cemento gamintoja „Akmenės cementas“ pajus tokio sprendimo įtaką, bet ji nebus didelė dėl pradedamo naudoti kietojo atgautojo kuro, sako įmonės vadovas Artūras Zaremba. 

Seime svarstant siūlymą nuo kitų metų padidinti akcizą akmens angliai bei atsisakyti  lengvatų šiam iškastiniam kurui, vienintelė Lietuvoje cemento gamintoja „Akmenės cementas“ pajus tokio sprendimo įtaką, bet ji nebus didelė dėl pradedamo naudoti kietojo atgautojo kuro, sako įmonės vadovas Artūras Zaremba. 

REKLAMA

Lietuvai bandant mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį Akcizų įstatymo pataisomis siūloma nuo kitų metų ne tik didinti akcizus angliai kaip vienai iš taršiausių kuro rūšių, bet naikinti jai taikomas mokesčių lengvatas, be to, į tarifą papildomai įtraukti anglies dioksido (CO2) dedamąją eurais.

Anot A. Zarembos, šiuo metu sunku pasakyti, kaip akcizo didinimas paveiktų maždaug 130 tūkst. tonų per metus anglies sunaudojančios įmonės finansus, tačiau įtaka jausis. 

REKLAMA
REKLAMA

„Bus tam tikra įtaka, nes dar liks anglies, bet ne tokia, kokia be tų investicijų būtų buvusi. Nesekiau, kiek ruošiamasi didinti akcizą, reikėtų žiūrėti, kiek pinigais gautųsi. Bet koks didinimas turi įtakos, nors ji proporcingai mažesnė“, – BNS ketvirtadienį sakė A. Zaremba.

REKLAMA

Bendrovė šiuo metu diegia 22 mln. eurų vertės įrangą kietojo atgautojo kuro, gaminamo iš pramoninių atliekų, deginimui. 

„Mes tam ruošėmės, mums ne naujiena dėl iškastinio kuro – kad jo reikia atsisakyti, susimažinti. Tai mes nuosekliai tuo klausimu dirbome daug metų, o dabar esame toje stadijoje link investicijų pabaigimo. Nuo šių metų pakeičiame iki 25 procentų, o kitais metais, kai baigsim antrą etapą, didinsime iki 75 procentų“, – kalbėjo A. Zaremba. 

REKLAMA
REKLAMA

2027-ųjų pabaigoje šis kuras turėtų pakeisti iki 90 proc. anglies. Įmonės vadovas sako, kad Lietuvoje naujos kartos kurą kol kas gamina tik viena įmonė, o didžiąją dalį būtino kiekio „Akmenės cementas“ įsigis užsienyje.

„Lietuvoje yra, gaminti pradėjo viena kompanija, tikiuosi, kad tas kiekis bus didesnis. Bet daugiau mes žiūrime galimybių atsivežti iš Europos Sąjungos, ten pakankamai gerai išvystyta. Ateityje ir Lietuvoje sulig kiekvienais metais turėtų būti daugiau“, – teigė A. Zaremba.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro vadovas Tomas Vaitkevičius BNS patvirtino, kad „Akmenės cementui“ tinkamą  kurą bandoma gaminti mechaninio biologinio apdorojimo (MBA) įrenginiuose. 

„Iš tiesų Vilniaus MBA bandoma degiąsias atliekas, kurios tiktų „Akmenės cementui“, gaminti, nuvežtos tam tikros partijos, bendradarbiavimas vyksta. Mano požiūriu, jis bus sėkmingas, klausimas kiekių ir panašiai. Bet kad pirmosios partijos pasiekė „Akmenės cementą“, tai yra tiesa. Tai reiškia, kad jeigu pavyko nors kiek, tai galima ir daugiau“, – teigė T. Vaitkevičius.

REKLAMA

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas trečiadienį sakė, kad padidinus akcizą akmens angliai bei atsisakius lengvatų šiam iškastiniam kurui, „Akmenės cementas“ sunkumų nepatirs, nes įmonė anglį jau keičia iš atliekų, padangų, džiovinto dumblo pagamintu kuru.

Pasak jo, daugiau įtakos bendrovės veiklai turi sankcijos baltarusiškam ir rusiškam cementui – tai leidžia fabrikui realizuoti daugiau savo produkcijos. S. Gentvilo teigimu, Aplinkos ministerija yra įmonei skyrusi kelis milijonus prisitaikyti prie kitos kuro rūšies. 

REKLAMA

BNS anksčiau skelbė, kad „Akmenės cementas“ iki 200 tūkst. tonų kietojo atgautojo kuro per metus ruošiasi atsivežti per Klaipėdos uostą, o iš jo į įmonę – geležinkeliu ir krovininiais vilkikais.

Šiuo metu gamybos procese naudojamą anglį įmonė taip pat atsiveža per Klaipėdos uostą, anksčiau iš Rusijos pirkto kuro atsisakyta prasidėjus karui Ukrainoje. 

„Mes dabar perkame ne iš rusų, kai tie visi reikalai prasidėjo, perkame iš kitų tiekėjų, tai kaina yra kita ir tiekimo grandinės yra kitos: ne geležinkeliu, o laivais, toliau – geležinkeliu iki mūsų gamyklos“, – sakė A. Zaremba.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akmenės įmonės vadovas neįvardijo, kiek pakeitus tiekėjus anglis pabrango, tačiau sakė, kad šiuo metu kainos yra geresnės nei prieš metus.

„Yra indeksai biržose ir visi jais naudojasi, po to dar dedasi papildomai transportas: laivais šiek tiek brangiau, geležinkeliu – pigiau. (...) Šiaip pati anglis buvo labai brangi pernai, mes mokėjome tokias kainas, kad neatsimenu, ar iš viso tokios buvo. Juk tas pats buvo su elektra ir dujomis, dabar ta situacija trupučiuką pasikeitė. Šiandien energetiniai ištekliai yra patrauklesni nei pernai tokiu pačiu metu, kaina nukrito, stabilizavosi“, – kalbėjo A. Zaremba.

Kaip alternatyvų kurą „Akmenės cementas“ šiuo metu taip pat naudoja džiovintą nuotekų dumblą, netinkamas naudoti padangas, tačiau juo yra pakeičiama tik iki 10 proc. akmens anglies. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų