Margarita Pūdžiuvienė
Būdamas šešiolikos tauragiškis Marius Kiniulis susidomėjo galimybe uždirbti internetu. Sukūrė savo tinklaraštį ir praleido valandų valandas domėdamasis, kaip pritraukti į jį daugiau lankytojų. Vaikinas išmoko optimizuoti savo tinklaraštį paieškos sistemai „Google“ taip, kad tapo pastebimas reklamos trokštančioms bendrovėms. Šis dar paauglystėje ištobulintas įgūdis dabar yra priežastis, kodėl vaikinas be rūpesčių randa darbą. Šiemet vaikino gabumus pastebėjo ir įdarbino vienas šalies turtingiausių verslininkų Antanas Guoga.
Pastebėjo reklamą
Kaip ir dauguma savo ateitį su informacinėmis technologijomis (IT) susiejusių jaunų žmonių, domėtis kompiuteriu Marius ėmė paauglystėje. Iš pradžių vaikino smalsumą tenkino kompiuteriniai žaidimai. Namuose įrengus internetą Mariui tarsi atsivėrė vartai į visą pasaulį.
– Galiu drąsiai teigti, kad interneto atsiradimas namuose padarė didžiausią įtaką dabartinei mano karjerai. Pradėjus juo naudotis vieną dieną akį patraukė pinigų internetu užsidirbti siūlanti reklama. Tuomet baigėsi visa mano kompiuterinių žaidimų era bei prasidėjo didžios uždarbio internete paieškos. Anksčiau internete veikdavo įvairios programos, kurios leisdavo vartotojams užsidirbti už tam tikrus internete atliktus veiksmus. Pavyzdžiui, reikėdavo prisiregistruoti prie tam tikrų internetinių svetainių ir spustelti ant elektroniniu paštu gaunamų reklamų. Pinigus už atliktus veiksmus internetinės bendrovės pervesdavo į internetinius bankus, o šie į realių bankų sąskaitas. Uždarbis buvo menkas. Tuomet supratau, jog norint gauti didesnių pajamų reikia arba padėti kitiems kurti, arba pačiam kažką sukurti, – pasakoja jaunas vyras.
Sukūrė internetinę svetainę
Kadangi vaikinui prie širdies buvo sportas, jis nutarė sukurti savo tinklaraštį apie sportą ir uždirbti iš jame reklamuotis panorusių paslaugas ar prekes siūlančių bendrovių.
– Didėjant lankytojų srautui didėjo ir įkainiai besireklamuojantiems. Gaudavau tam tikrą sumą ir nuo kiekvieno per mano puslapį įvykdyto pirkimo. Norėjau pritraukti kuo daugiau lankytojų, tad pradėjau domėtis įvairiais lankytojų srauto generavimo metodais – kaip padaryti internetinį puslapį įdomų lankytojui, kaip pritraukti jų iš kitų internetinių svetainių, socialinių tinklų ir, žinoma, iš paieškos sistemų. Paieškos sistemos pasirodė vienas efektyviausių būdų pritraukti ne tik didelį kiekį, bet taipogi ir ypač tikslinius vartotojus, kurie yra labiausiai linkę domėtis tavo internetinio puslapio pateikiamu turiniu. Daug domėjausi, ką reikia padaryti, kad paieškos sistemoje „Google“, informacijos apie sportą ieškantiems lankytojams būčiau rodomas rezultatų sąrašo viršuje. Tai įgyvendinus mano tinklalapis tapo labiau pastebimas, norintys reklamuotis patys rasdavo mane, – apie tai, kaip išmoko optimizuoti savo tinklaraštį paieškos sistemai „Google“, pasakoja vaikinas.
Pasak jo, šiuo metu tai dažniausiai sugeba atlikti tik tie specialistai, kurie praktikavosi savarankiškai arba juos apmokė įmonės.
„...negalvojau, kad hobis galėtų tapti mano darbu“
Tada dar šešiolikmetis vaikinas ėmė uždirbti praėjus keletui mėnesių nuo puslapio sukūrimo. Po vidurinės baigimo uždarbis dar padidėjo, o išvykus mokytis papildomos pajamos palengvino studentišką gyvenimą. Vaikinas uždirbo sau bilietams į JAV. Dvi vasaras Marius galėjo išvykti padirbėti už Atlanto pagal „Work & Travel“ programą.
Nors vaikinas visuomet domėjosi IT, vis dėlto studijavo jis ekonomiką Aleksandro Stulginskio universitete.
– Mokyklos laikais IT buvo tik pomėgis, tikrai negalvojau, kad tai galėtų tapti mano darbu. Tai, ką šiuo metu darau, nors ir yra labai glaudžiai susiję su IT, tačiau geriausiai šią sritį apibūdintų žodžiai „internetinė rinkodara“. Studijuoti pradėjau 2007 m., o Lietuvoje ši sąvoka geriau žinoma tapo tik tada, kai įvyko lūžis elektroninės komercijos srityje, maždaug 2008–2009 metais. Mano dabartinę specialybę atitinkančių studijų tuo metu dar nebuvo (kiek žinau, ir dabar dar nelabai yra). Galbūt geriausiai man būtų tikusios rinkodaros studijos, bet tuo metu, kaip jau sakiau, aš šį savo užsiėmimą laikiau tik pomėgiu. O dėl ekonomikos studijų pasirinkimo, tai tiesiog kažkada atsidariau savo internetinės naršyklės istoriją ir atkreipiau dėmesį, kad mano skaitomiausi straipsniai yra apie verslą ir ekonomiką. Tuomet ir nutariau, kad studijuosiu ekonomiką. Jau nuo mokyklos laikų svajojau apie nuosavą verslą, – pasakojo Marius.
Darbdaviams nerūpėjo diplomas
Nors ir baigus ekonomikos studijas, atėjus į pokalbį dėl darbo darbdavius labiau sužavėdavo vaikino įgūdžiai informacinių technologijų srityje nei studijų metu įgytos žinios. Pirmojoje savo darbovietėje, kelionių agentūroje „ZigZag Travel“, jis buvo atsakingas už elektroninius komercijos projektus ir dirbo tai, ko buvo išmokęs paauglystėje – optimizavo bendrovės internetinę svetainę interneto paieškos sistemoms. Vėliau ėmęs dirbti internetinės ir grafinės komunikacijos kūrimo bendrovėje „Media Inovacijos“ jis dirbo tą patį.
– Galiu iš karto pasakyti, kad visuose darbo pokalbiuose, kiek man yra tekę būti, ne tik nė vienas darbdavys neprašė mano diplomo, bet netgi nepaklausė, kokias studijas baigiau. Kai dar neturėjau jokios darbinės patirties ir ieškojau savo pirmojo darbo, savo CV rašiau ne apie tai, koks esu atsakingas, kūrybingas ir panašiai. Atsižvelgdamas į kiekvieną skelbimą individualiai, pagal kandidatuojamą poziciją, stengdavausi aprašyti tai, ką sugebu daryti. Darbo pokalbiuose kalba sukdavosi tik apie tai, – pasakoja Marius.
Darbą bendrovėje „Media Inovacijos“ Marius susirado taip pat naudodamasis savo įgūdžiais. Jis sukūrė reklamą apie save.
– Susikūriau mini puslapiuką apie save, į jį įkėliau savo CV ir paskelbiau mokamą reklamą socialiniuose tinklalapiuose „Facebook“ ir „Linkedin“. Šiai reklaminei kampanijai išleidau 15 litų ir jau po poros dienų gavau pasiūlymą iš UAB „Media Inovacijos“. Joje ir gavau visas galimybes atsiskleisti. Kolektyvas jaunatviškas, vyravo labai draugiška aplinka, profesionalus požiūris į atliekamus darbus bei suteikiama visiška kūrybinė laisvė, – sakė vaikinas.
„Tobulėjau ne mėnesiais, o dienomis...“
Kadangi internetinių puslapių kūrimo bendrovė „Media Inovacijos“ teikė paslaugas Antanui Guogai priklausančioms bendrovėms, rengė bendrus projektus, verslininkas netruko pastebėti vaikino gabumus. Mariui buvo pasiūlyta vykti į Australiją padirbėti A.Guogai priklausančioje draudimo bendrovėje. Verslininkas apmokėjo Mariaus kelionę, davė rankpinigių ir apgyvendino Melburne, savo bute. Kaip Marius sako, tai buvo tarsi darbinė komandiruotė. Vaikinui teko daryti tai, ką jis mokėjo geriausia – pasirūpinti, kad bendrovė, kurioje jis dirbo, būtų kuo labiau pastebima internetinėje erdvėje ir pritrauktų kuo daugiau vartotojų.
– Ten įgijau neįkainojamos patirties. Antanas ir jo komanda be galo vertina savo darbuotojus ir stengiasi sudaryti kiek įmanoma geresnes sąlygas tobulėti. Pamenu kaip šiandien Antano man pasakytus žodžius prieš išvažiuojant į Australiją: „Noriu, kad tu kuo labiau tobulėtum. Noriu, kad dirbtum su dideliais projektais ir įgautum kiek įmanoma daugiau patirties...“. Ir iš tiesų, pats jaučiu, kad tobulėju ne mėnesiais ir net ne savaitėmis, o tiesiog dienomis. Kiekvieną dieną tenka susidurti su kuo nors nauja ir įdomaus. Visi mūsų kolektyve žino, kad jei kurioje nors srityje šiuo metu ir nesame didžiausi ar geriausi, bet tai dar nereiškia, kad vieną dieną tokiais negalime tapti, – savo pažintimi su verslininku džiaugiasi Marius.
Pažino Australiją
Laisvu metu Australijoje vaikinas mėgavosi pažintimi su šalimi. Su dar dviem ten gyvenančiais lietuviais laiką leisdavo paplūdimyje, plaukiojo banglente, keliavo.
– Aišku, nebuvau pats sėkmingiausias banglentininkas, bet įspūdžiai neįtikėtini. Teko šiek tiek nardyti, pakeliauti po pietinę pakrantę. Didžiausią įspūdį paliko vadinamoji Dvylikos apaštalų pakrantė. Iš ten stūksojusių 12 uolų dėl bangų mūšos šiuo metu belikę tik 8. Ir be jokios abejonės, vietinė gamta ir gyvūnija. Neįtikėtinas Melburno parkas, pro kurį teka upė, o jos pakrantėje ant medžių kybo dešimtys tūkstančių maždaug katės dydžio šikšnosparnių, kitaip vadinamų skraidančiomis lapėmis. Kai pradeda temti, jie visi vienu metu pakyla ir išskrenda į aplinkines vietoves ieškoti maisto. Žiauriai įspūdingas reginys, – įspūdžiais iš komandiruotės dalijosi vaikinas.
„Kiekvieną dieną bandau išmokti kažką naujo“
Po poros mėnesių darbo ir poilsio Australijoje vaikiną A.Guoga pakvietė prisijungti prie Lietuvoje įkurtos lažybomis internete besiverčiančios bendrovės „TonyBet“ komandos. Vaikinas prisideda prie bendrovės populiarinimo, lankytojų pritraukimo. Jo darbas, kaip išsireiškiama rinkodaroje, gerinti vartotojų patirtį. Kitaip tariant, rūpintis, kad informacija, pateikiama internetinėje svetainėje, būtų lengvai surandama ir aiškiai suprantama į ją užsukusiam lankytojui. Marius rūpinasi ir bendrovės svetainės optimizavimu internetinėms paieškos sistemoms, analizuoja lankytojų srauto duomenis, atlieka kitus darbus. Mariaus atlyginimas, kaip jis sako, gerokai didesnis už vidutinį, nepaisant to, kad jo darbo patirtis kol kas – tik dveji metai.
– Dirbu tai, kas mane domina ir man patinka. Tai, ką šiuo metu darau, anksčiau buvo tiesiog mano pomėgis. O dabar tai peraugo į labai įdomų darbą. Neapsiriboju darbui skirtomis valandomis, jei jaučiu poreikį, dirbu ilgiau, viską stengiuosi atlikti kokybiškai ir kaip galima geriau. Kiekvieną dieną bandau išmokti ką nors naujo ir kiek įmanoma daugiau tobulėti. Tiesiog nuolat investuoju į save ir visad priimu man keliamus iššūkius, net ir tada, kai visos aplinkybės rodo, kad greičiausiai gali nepasisekti, – apie tai, kas daro jį sėkmingą, dėstė vaikinas.