„Startuolių“ veikla yra glaudžiai susijusi su tam tikros intelektinės nuosavybės – verslo idėjos, prekių ženklo, dizaino, išradimo ar praktinės patirties (angl. know-how) – sukūrimu, o jos apsauga pradedančiosioms įmonėms globalėjančioje rinkoje yra itin aktuali dėl daugybės priežasčių.
Daugiau galimybių pritraukti investuotojus. „Startuoliai“, turintys ir įgyvendinantys intelektinės nuosavybės identifikavimo bei apsaugos strategiją, turi didesnes galimybes pritraukti investuotojus. Toks atsakingas požiūris į potencialiai vertingą intelektinę nuosavybę ir verslo veiklos rezultatus gali lemti ne tik finansavimo suteikimą, bet yra ir vienas iš esminių kriterijų investuotojams priimant sprendimą dėl pradedančiajam verslui skiriamų lėšų dydžio.
Lengviau pasitelkti kitus finansavimo šaltinius. Intelektinė nuosavybė yra galingas įrankis pradedančiosioms įmonėms ieškant alternatyvių finansavimo šaltinių. Šiandieninėje verslo praktikoje įkeitimo objektu tampa ne tik nekilnojamas turtas, bet ir intelektinė nuosavybė. Prekių ženklas, dizainas ar patentas gali būti įkeisti siekiant užtikrinti skolinio įsipareigojimo įvykdymą, pavyzdžiui, bankui ar kitai kredito įstaigai skolinant „startuoliui“ nustatyto dydžio pinigines lėšas.
Išimtinės teisės į sukurtus produktus ar paslaugas. Pagrindinis „startuolių“ konkurencinis pranašumas prieš kitus rinkoje veikiančius perspektyvius naujus verslus ar net įsitvirtinusias korporacijas yra ne dideli pardavimo mastai, o tobulesnių technologinių sprendimų pagrindu kuriami originalūs, neretai nišiniai, produktai bei siaurai vartotojų grupei teikiamos išskirtinės paslaugos. Apsaugodami savo intelektinę nuosavybę „startuoliai“ gali apsidrausti nuo unikalių verslo idėjų bei produktų kopijavimo, įgydami išimtines savininko teises.
Papildoma nauda suteikiant teises kitiems asmenims. Atsižvelgiant į tai, kad „startuoliams“ paprastai trūksta finansinių ir žmogiškųjų išteklių, naudinga išeitis yra licencijos, kurių pagrindu už tam tikrą atlyginimą sutartomis sąlygomis „startuoliai“ leistų naudoti registruotą intelektinę nuosavybę (prekių ženklą, dizainą ar patentą) kitiems asmenims. Toks abipusiai naudingas sprendimas suteikia galimybę lengviau vystyti verslą, kurti naujus produktus bei žengti į naujas rinkas.
Konkurencingumo rinkoje garantija. Neatlikus intelektinės nuosavybės objektų registracijos ir nesudarius atitinkamų sutarčių, „startuoliams“ yra kur kas sunkiau apsaugoti jų intelektinės veiklos rezultatus. Remiantis tuo, kad tai ir yra didžiausias pradedančiųjų įmonių konkurencinis pranašumas, neapsaugojant verslo idėjos ar jau sukurtų produktų galima nukentėti dėl nesąžiningos ar tiesiog greitesnės kitų verslo subjektų veiklos. Todėl informacijos, įskaitant ir inovatyvių idėjų, slaptumas bei konfidencialumas, taip pat viso produkto ar jo dalies vaizdo apsauga yra neišvengiama „startuolio“ egzistavimo konkurencingoje verslo aplinkoje sąlyga.
Dėl visų aukščiau išvardintų priežasčių pradedančiosios įmonės turėtų iš anksto užsitikrinti išimtines teises į intelektinės nuosavybės objektus. Tam reikėtų identifikuoti, koks intelektinės nuosavybės objektas bus registruojamas, įvertinti, ar jis atitinka teisės aktuose numatytus reikalavimus bei apsibrėžti veiklos teritoriją. Tuo tarpu sudarant licencines, konfidencialumo ar kitas sutartis, būtina numatyti ir į jas įtraukti svarbius aspektus dėl turimų teisių apimties, susitarimo vykdymo sąlygas bei atsakomybės ribas.
Erikas Saukalas Advokatės Redos Žabolienės kontoros „Metida“ advokatas, tarptautinių ryšių grupės vadovas