Indonezijos transporto saugumo agentūros preliminarioje ataskaitoje taip kritikuojami šių oro linijų žemi saugos standartai, bet neįvardijama spalio 29-ąją įvykusios katastrofos, per kurią žuvo visi lėktuvu skridę 189 žmonės, tiksli priežastis.
Galutinė ataskaita veikiausiai bus pateikta ne anksčiau kaip kitais metais.
„Boeing 737 MAX 8“ dingo iš radarų ekranų apytiksliai 13 minučių po pakilimo iš Džakartos ir nukrito į Javos jūra. Kelios akimirkos iki nelaimės pilotai prašė leidimo sugrįžti į Indonezijos sostinę.
Anot tyrėjų, „Lion Air“ ir toliau eksploatavo lėktuvą, nors kelis kartus nepavyko pašalinti greičio matuoklio sutrikimų. Šis gedimas nebuvo sutaisytas ir prieš priešpaskutinį skrydį iš Balio į Džakartą.
Tokios tyrėjų išvados neabejotinai padidins susirūpinimą, kad viename naujausių ir pažangiausių komercinių keleivinių lainerių buvo iškilę problemų dėl svarbių sistemų.
„Tačiau dar nežinome, ar ši problema susijusi su „Boeing“, ar su oro bendrove“ – sakė aviacijos konsultantas Gerry Soejatmanas (Geris Sudžatmanas).
Tyrėjai anksčiau teigė, kad sudužusiame orlaivyje buvo iškilę problemų dėl greičio matuoklio ir atakos kampo (AoA) jutiklių, o bendrovė „Boeing“ paskelbė specialiąją atmintinę, kurioje operatoriams sakoma, ką daryti susiklosčius panašiai situacijai.
Ataskaitoje patvirtinamos tos pirminės išvados: anot tyrėjų, lėktuvo juodosios dėžės duomenys liudija, kad skrydžio metu pasireiškė AoA jutiklių sutrikimų.
Dokumente taip pat sakoma, kad vairalazdės signalizatorius, vibracija perspėjantis pilotus apie sistemos gedimus, „buvo aktyvuotas ir veikė beveik visą skrydį“.
AoA jutikliai rodo duomenis apie kampą, kuriuo oras apteka sparnus, ir informuoja pilotus apie lėktuvą veikiančios keliamosios jėgos dydį. Ši informacija gali būti lemtinga norint apsaugoti orlaivį nuo nevaldomo smukimo.
Juodosios dėžės duomenys rodo, kad pilotai kelis kartus mėgino pakelti žemyn nukreiptą lainerio nosį, nes AoA jutikliai galimai perdavė klaidingos informacijos sistemai, kuri automatiškai koreguoja smukti pradėjusį lėktuvą.
Nepaisant abejotinų saugos standartų ir lavinos skundų dėl prasto aptarnavimo pigių sudužusį lėktuvą administravusios skrydžių kompanijos patronuojanti bendrovė „Lion Air Group“ mažiau nei per 20 metų užėmė pusę Indonezijos vidaus rinkos ir tapo Pietryčių Azijos didžiausiomis oro linijomis.
Indonezijos aviacijos saugos standartai pagerėjo nuo to laiko, kai kelioms šalies oro bendrovėms, įskaitant nacionalinį oro nešėją „Garudą“, dėl saugumo pažeidimų buvo uždrausta kelerius metus veikti JAV ir Europos oro erdvėse. Nepaisant to, per pastaruosius 15 metų Indonezijoje įvyko net 40 orlaivių avarijų, pareikalavusių žmonių gyvybių.