Filmas pasakoja apie Ukrainos menininko, kuris stengiasi išsiaiškinti tikrąsias Černobylio AE avarijos (Vieną baisiausių XX-ojo amžiaus katastrofų, kuri įvyko 1986-ais tuometinėje Sovietų Sąjungoje, dabartinės Ukrainos teritorijoje) priežastis, projektą.
JAV režisierius Chadas Gracia naudojasi šia istorija, norėdamas perspėti žiūrovus apie tuos pavojus, kuriuos kelia per daugiau nei 20 metų po Šaltojo karo pabaigos neišbarsčiusi savo kovinės dvasios Rusija.
„Vladimiro Putino strategija – pasiekti, kad Rusiją suptų tik nesavarankiškos valstybės“, – „AFP“ teigė Chadas Gracia.
„V. Putino rankose yra visos kortos: branduolinis ginklas, didžiulė armija… viskas jam į naudą“, – mano režisierius. Savo filme jis panaudojo daugybę kadrų iš demonstracijų Ukrainoje, kurias vėliau sekė dabartinis konfliktas šalies rytuose.
Tas pats „rusų genys“, kurio garbei ir pavadintas filmas, iš tiesų buvo radijo signalo perdavimo stotimi kuris pradėjo signalo sklaidą iš tuometinės SSRS 1970-ųjų viduryje. Jis buvo toks galingas (radijo signalas priminė genio stuksenimą, tik dažnis buvo apie dešimt smūgių per sekundę. SSRS naudotas pavadinimas – Duga-3), kad sugebėdavo nutraukti virš Europos skraidančių lainerių telefono ar radijo ryšį.
Pagrindinis filmo herojus Fiodoras Aleksandrovičius (jo šeima kentėjo nuo Maskvos represijų, tarp jų ir 1930-ųjų Holodomoro metu) buvo pavergtas tais signalais, kai pradėjo domėtis tikrosiomis Černobylio avarijos priežastimis.
Suokalbio teorija
Pasirodo, signalo šaltinis buvo netoli elektrinės dislokuotas milžiniškas radaras.
Istorija, dėstoma filme, trumpai: įspūdinga metalinė konstrukcija (šiandien ji atsidūrė apleistoje AE teritorijoje) buvo didelio masto slapto ginkluotės projekto, kuris galų gale žlugo. Ir norėdama nukreipti dėmesį nuo nesėkmės, vadovybė liepė jėgainėje organizuoti avariją.
„Pats aš šią teoriją vertinu skeptiškai, – pasakoja Chadas Gracia apie šią suokalbių teoriją. – Černobylyje iš tiesų bandyta kai ką nuslėpti, tuo aš nė kiek neabejoju. Galbūt Fiodoro ar kitų teorija yra teisinga, tačiau kol archyvai nebus paviešinti, viskas taip ir liks versijomis.“
Pats Fiodoras Aleksandrovičius (festivalyje jis lankėsi kartu su režisieriumi) pripažįsta, kad jo teorija gali iššaukti sąmyšį: „Aš tikiu savo istorija kaip menininkas ir ukrainietis. Tačiau tam, kad likęs pasaulis ją rimtai vertintų, reikėtų, kad visi susivienytų ir pareikalautų atlikti tikrą tyrimą.“
Kaip ten bebūtų, menininkas sutinka su režisieriumi, kad pirminė užduotis dabar – sustabdyti nesibaigiančią Rusijos agresiją prieš jo šalį. Jo teigimu, tai pats svarbiausias viso plano etapas.
Jeigu V. Putiną būtų sustabdę Čečėnijoje, nebūtų buvę karo Gruzijoje, – tęsia jis. – Jeigu būtų sustabdę Gruzijoje, tai nebūtų Ukrainoje. Jeigu jis nugalės Ukrainoje, kitas etapas bus karas su NATO. O tai, jo manymu, bus „Trečiojo pasaulinio karo pradžia“.
Straipsnyje pažymima, kad baigiant filmuoti dokumentinę juostą paslaptingasis „rusų genys“ vėl pradėjo skleisti savo keistą signalą, nors šį kartą labiau į Europos pusę, ne į JAV.
„V. Putinas laikosi griežto plano, primena Vakarams, kad jis vis dar čia ir nepraranda budrumo. Tai tikras simbolis: mes gyvename net tame pasaulyje, kur mes sąjungininkai, o tame, kuris daug kuo primena Šaltąjį karą“, – įsitikinęs menininkas.