Pasaulyje, kuris apsipranta su tokiais teroristiniais išpuoliais, kokie buvo įvykdyti Briuselyje, Paryžiuje ir San Bernardine, bet koks lėktuvo užgrobimas automatiškai reiškia išpuolį. Tačiau mes pamirstame, kad pasaulyje ir be teroristų yra pakankamai išprotėjusių žmonių, kurie tiesiog pasiryžta padaryti kažką beprotiško, CNN rašo pilotas Lesas Abendas.
1970-aisiais užgrobėjai perimdavo ir nukreipdavo lėktuvus į Kubą taip dažnai, kad nusileidimus ten galėjai vertinti kaip „darbą pagal tvarkaraštį“. Daugeliu atvejų lėktuvo komanda bendradarbiaudavo su užgrobėju ir sukėlusi lėktuvo keleiviams daug streso istorija baigdavosi laimingai - be jokių aukų.
Po 2001 metų rugsėjo 11-osios užgrobėjo ir lėktuvo įgulos bendradarbiavimo tradicija pasikeitė per naktį. Bet kas, besiimantis priešiškų veiksmų prieš lėktuvo įgulą, keleivius ar lėktuvą, yra laikomas teroristine grėsme ir su ja yra elgiamasi atitinkamai.
Lėktuvų įgulų nariams Jungtinėse Valstijose susidūrus su aktyvia grėsme lėktuve svarbiausias tikslas yra ginti lėktuvo kabiną. Įgulos nariai laikosi specialių procedūrų ir taisyklių, žinomų teisėsaugai, oro linijoms, kariuomenei. Ir kuomet pranešama apie potencialią grėsmę, į tai iš karto reaguojama. Vis tik daugiausiai situacija priklauso nuo lėktuvo įgulos.
„EgyptAir“ skrydžio 181 atveju, atrodo, įgula tinkamai įvertino situaciją. Tyrimas vis dar vyksta, tačiau jau visiškai aišku, jog užgrobėjas Seifas Eldinas Mustafa grasino susisprogdinti pasinaudodamas diržu su sprogmenimis.
Įgulos pirmiausiai mokomos įvertinti, ar grėsmė yra realį. Tuomet, jei kalbame apie kokį nors prietaisą, įgula turi įvertinti, ar jis turi pagrindinius sprogmeniui būdingas detales. Deja, tai būtų buvę sudėtinga nustatyti – Mustafa tvirtino, kad diržas pritvirtintas prie jo kūno.
Nutupdyti lėktuvą, nepaisant užgrobimo scenarijaus, yra pati geriausia strategija. Kai lėktuvas jau yra ant žemės, jis tampa saugesniu visiems. Specialiosios tarnybos gali įsitraukti į operaciją, o pilotai gali imtis strategijų, leidžiančių išjungti variklius ir mažinti pavojų keleiviams.
Viena iš tokių stategijų, dažnai aptariamų per įgulos mokymus, yra pilotų pabėgimas iš kabinos. Be pilotų lėktuvas neskris. Kapitonui nelengva priimti sprendimą palikti keleivius ir sprukti, tačiau tai geras pasirinkimas. Ir vertinant po dramos Kipre gautą filmuotą medžiagą buvo nustatyta, kad mažiausiai vienas įgulos narys pasinaudojo pabėgimo virve ir pasišalino iš piloto kabinos.
Laimei „EgyptAir 181“ užgrobimas baigėsi laimingai – niekas nebuvo sužeistas ir nenutiko jokių didesnių blogybių. Vis tik neprognozuojamo elgesio žmonės ir toliau skraido lėktuvais. Saugumo procedūros nepadeda išvengti keleivių, kurie vėliau gali sukelti problemų.
Tai, jog lėktuvuose galima vartoti alkoholi, tikėtina, tik didina tikimybę, jog keleivis elgsis neprognozuojamai. Tai dažniausias atvejis, su kuriuo susiduria įgulos. Užgrobimai, bent kol kas, yra labai reti.
O ką galite padaryti jūs kaip keleivis, jei esate lėktuve ir susiduriate su kokia nors grėsme? Jūsų vaidmuo gali būti labai nedidelis, bet tikrai svarbus – atsargiai įvertinkite situaciją, padėkite įgulai, jei galite, ir rūpinkitės visomis jėgomis, kad piloto kabina būtų apsaugota.
Lesas Abendas yra „Boeing 777“ pilotas, turintis daugiau nei 31 metus patirties.