„Šiandieniniame politiniame pasaulyje, kur rinkimų kampanijos tampa vis brangesnės, o rinkimus nulemia nedidelės, bet lemiamos grupės balsų kiekis, – tinkamos žinutės parodymas tinkamam žmogui tinkamu laiku – svarbiau nei bet kada“, – sakoma dar 2015 m. reklaminiame britų kompanijos „Cambridge Analytica“ filmuke.
Kompanija siūlosi valdžios siekiantiems politikams surinkti duomenis apie rinkėjus ir padėti laimėti rinkimus.
Duomenis surinko be vartotojų žinios
Apie „Cambridge Analytica“ pagalbą D. Trumpo kampanijai buvo žinoma, bet niekada tai nevirto tokio masto skandalu kaip dabar. Užgraužus sąžinei prabilo vienas iš kompanijos kūrėjų. Vyras britų televizijai „Channel 4“ nusprendė papasakoti, kaip veikia nešvari rinkėjų manipuliavimo schema.
Jie gavo per kelis mėnesius net 50 mln. profilių informaciją „Facebooke“. Niekas nesuvokė, kad jų duomenys bus taip panaudoti. Neaišku, kodėl ir „Facebookas“ matydamas tokį duomenų rinkimą nieko nedarė. „Cambridge Analytica“ taip surinko mažiausiai 50–ties mln. amerikiečių duomenis, juos išanalizavo ir sukūrė prognozes, kokie žmonės už ką balsuos. Toliau belieka tikslingai nukreipti informaciją tiems, kas dar neapsisprendė: ar pašiepti Hillary Clinton, ar pagirti Donaldą Trumpą...
Neigia kyšius
Kompanija ėmė platinti pranešimus, kad jie nenaudoja jokių kyšių ir jokių vilionių. Esą jie tyčia klientams pasakoja apie tokius būdus, kad neva išsiaiškintų jų netinkamas intencijas. Kompanija neva nenaudoja jokios melagingos medžiagos savo tikslams pasiekti.
Bet sako, kad duomenų rinkimas pasinaudojant įvairių kompanijų paslaugomis – normali ir legali praktika
Britų žurnalistai nusprendė pasikapstyti giliau ir, apsimetę klientais iš Šri Lankos, norinčiais paveikti vietos rinkimus, slapta įrašė pokalbius su „Cambridge Analytica“ vadovais, pastarieji gyrėsi ir savo naudojamais itin nešvariais metodais.
„Galime nusiųsti merginų į kandidato namus. O tuomet išplatinti nešvankius įrašus. Arba panaudoti buvusius šnipus informacijai rinkti“, – girdima įraše.
Na, ir, žinoma, melagingų žinių platinimas. Kompanija sako kurianti galybę vaizdelių, skleidžianti juos internete ir tiesiog leidžianti išplisti.
„Visa tai nebūtinai turi būti tiesa, svarbiausia, kad žmonės tuo tikėtų“, – girdisi įraše.
Vyrai giriasi dalyvavę rinkimuose ne tik JAV, Meksikoje, Afrikoje, bet ir Europos šalyse.
„Ką tik naudojomės organizacijos paslaugomis, kuri atliko labai sėkmingą darbą vienoje Rytų Europos šalyje. Niekas net nesuprato, kad jie ten darbavosi“, – pasakojama.
Beje, žurnalistų taikiklyje atsidūrusios kompanijos viceprezidentas – anuometinis Trumpo kampanijos dirigentas nacionalistas Steve'as Bannonas. Jis su kolegomis į visą šį reikalą esą sukišo milijonus dolerių.
Mano, kad tai normali praktika
Kompanijos „Cambridge Analytica“ vadovas dėl skandalo dabar nušalintas nuo pareigų. Kompanija neigia kalbas apie kyšius, prostitutes ir melą. Bet sako, kad, pavyzdžiui, duomenų rinkimas – normali ir legali praktika.
„Vertiname tai kaip koordinuotą, jau kelis mėnesius besitęsiantį žiniasklaidos puolimą, kuriuo norima pakenkti kompanijai, kuri kažkiek prisidėjo prie Donaldo Trumpo išrinkimo“, – teigia „Cambridge Analytica“ buvęs vadovas Alexanderis Nixas.
O feisbuko vadovas kviečiamas pasiaiškinti Britų parlamento komitetui, kaip nutekėjo milijonų vartotojų duomenys.
Ir vis dėlto didysis klausimas išelika, ar skaitmeninė kampanija koordinavo veiksmus su Rusija. Apie „Cambridge Analytica“ viešai prabilęs jos buvęs darbuotojas sako, kad vienokių ar kitokių ryšių su Rusija būta.
Jau kelintą dieną iš eilės dėl skandalo krinta kompanijos „Facebook“ akcijų vertė, jau nekalbant apie reputaciją. Panašu, kad socialiuose tinkluose mūsų duomenys nėra nepakankamai apsaugoti – ypač, jei nemąstydami paspaudžiame įvairių programėlių nuorodas, leisdami joms pasiknisti mūsų profiliuose dėl į mus panašios įžymybės ar tariamo sielos brolio radimo. O paskui patys to nežinodami tampame įvairiausių sukčių ir manipuliatorių taikiniais.
Išsamiau žiūrėkite TV3 žinių reportaže.