Europos Komisija (EK) pritarė direktyvai, pagal kurią visos naujos transporto priemonės, parduodamos visose Europos Sąjungos (ES) šalyse, privalės turėti DRL (Daytime Running Lights - angl. važiavimo su šviesomis dieną) sistemą.
Tai įpareigojimas gamintojams. Nuo 2011 metų vasario 7 d. jie privalės visuose savo pagamintuose naujuose lengvųjų automobilių, visureigių ir pikapų modeliuose montuoti automatiškai, tik paleidus variklį, įsijungiančias artimąsias šviesas.
Toks EK projektas būtų taikomas ir sunkvežimių bei autobusų gamintojams, tačiau jiems įpareigojimas privaloma tvarka montuoti DRL sistemą įsigaliotų dar po pusantrų metų, nuo 2012-ųjų rugpjūčio.
Tiesa, tokiai direktyvai dar turi pritarti Europos Parlamentas ir ES Ministrų taryba.
Nors DRL sistema ir jos naudojimas turi daugybę priešininkų visame pasaulyje - egzistuoja ne viena dešimtis specialiai tam skirtų interneto tinklapių, kuriuose nurodoma artimųjų šviesų dieną neva daroma žala, EK atstovai įsitikinę, jog važinėjimas su įjungtais žibintais visą parą padeda mažinti avaringumą.
„Šalyse, kuriose tokia tvarka jau įvesta anksčiau, eismo saugumo rezultatai yra teigiami“, - tikinama EK pranešime.
„DRL naudojimas automobiliuose, sunkvežimiuose ir autobusuose padarys juos labiau matomais, o tai padidins saugumą keliuose“, - pareiškė ir EK vicepirmininkas Giunteris Verheugenas.
Be to, jo teigimu, ši sistema padės ir aplinkosaugai, mat tokias sistemas turinčių automobilių žibintai naudoja 25-30 proc. energijos mažiau nei įprasti žibintai.
Kaip ir kiekviena EK iniciatyva, liečianti automobilių pramonę ir verčianti gamintojus imtis papildomų išlaidų, jau sulaukė kritikos.
„Manome, kad tarp vairuotojų gali kilti nesusipratimų dėl DRL žibintų ir priešrūkinių žibintų panašumų, - pareiškė Didžiosios Britanijos automobilių gamintojų ir pardavėjų sąjungos spaudos tarnyba ir paprieštaravo G. Verheugeno teiginiams apie naudą aplinkai. - DRL sistemos įvedimas gali padidinti išmetamųjų dujų kiekį“.
Britas europarlamentaras konservatorius Timothy Kirkhope priminė, jog automobilių žibintų naudojimo dieną tvarka gali padidinti pavojų motociklininkams, dviratininkams ir pėstiesiems- esą jie taps mažiau pastebimi.
„Jei visų automobilių šviesos bus įjungtos, vairuotojai automatiškai daugiau dėmesio kreips į jas, o ne į pėsčiuosius ar dviratininkus“, - teigė jis.
Politiko nuomone, prieš patvirtinant tokią tvarką reikėtų atlikti išsamius nepriklausomus DRL sistemos naudos (arba žalos) tyrimus - tiek eismo saugumo, tiek aplinkosaugos požiūriu.
EK ir toliau laikosi savo planų iki 2010 metų dvigubai sumažinti žūstančiųjų ES keliuose skaičių. Panašu, šio tikslo įgyvendinti nepavyks, mat eismo nelaimių aukų mažėja lėčiau nei norima - 2001 m. jų buvo 54 tūkst., 2007 - 43 tūkst. žmonių.
Kristijonas Baukys