Buvusi vienos iš populiariausių grupių Rusijoje „Leningrad“ vokalistė Alisa Voks (A. Burmistrova), miglotomis aplinkybėmis palikusi grupę, pernai pradėjo solinę karjerą. Karjera klostosi sunkiai. „Leningrad“, kartu su jos lyderiu Sergejumi Šnurovu, pasiekė neregėtas aukštumas, o A. Voks tuo metu vis dar vadinama „ieškančia savo stiliaus“. Tačiau po šios savaitės skandalo surinkti sales jai gali tapti dar sunkiau – A. Voks atlikta daina „Mažylis“ rizikuoja tapti jai pačiai nemaloniai netikėtu pavyzdžiu, kaip nereikia „painioti meno ir politikos“.
Nepaisant to, kad oficialiai, aišku, niekas neprisipažino, jog tai yra Kremliaus atstovų užsakymas, tačiau publika Rusijoje tuo neabejoja – pernelyg jau panašus braižas. Valdžios neišpaikinti rusai tokiais sutapimais netiki.
Tuo labiau, kad pastaruoju metu V. Putino administracija atrodo gerokai sunerimusi dėl „vaikų protesto“. Tos konformizmui atsparios „YouTube“ kartos, kuri nėra mačiusi „Pirmojo kanalo“, kurios nepasiekia propaganda ir kuri gana pastebimai dalyvavo tiek balandžio mitinguose, tiek ir vėliau internete išjuokiant valdžios mėginimus kaltinti juos patriotizmo ir „pasaulio suvokimo“ stoka.
„Mažylis, seksuali mokytoja ir beždžionėlė“
Gegužės 15-ąją ji išleido vaizdo klipą dainai „Mažylis“. Pagrindinė pasirinkta tema nėra kažkuo išskirtinė ar originali – seksuali mokytoja auklėja prasikaltusį paauglį. Tačiau dainos tekstas ir vėliau klipe panaudoti vaizdiniai leidžia įtarti Kremliaus bandymą „suturėti jaunimą“.
Dainos tekste yra kalbama apie „pykčio apimtą jaunuolį, kuris su klaidomis plakate į mitingą žygiuoja“. „Mažyliui“ siūloma eiti geriau pasimokyti, atviru tekstu raginama „nesivelti į politiką“. Priedainyje akcentuojama, kad „jeigu nori permainų, geriau pradėtum nuo savęs“ ir „mokytis iš klaidų – niekada nevėlu“. Vaizdo klipe nupieštas jaunuolis iš pradžių nešasi vėliavą, o vėliau vėliava staiga dingsta, o jaunuolis rankoje jau laiko „Molotovo kokteilį“.
Sunku vertinti, kiek atlikėja buvo nuoširdi atlikdama šią dainą. Neatmestina galimybė ir to, kad tai buvo kažkoks specialus planas diskredituoti Kremlių, tačiau vargu ar atlikėja taip nuoširdžiai užsispyrėliškai rizikuotų savo reputacija. Šio kūrinio komentarai „YouTube“ dėl pasipylusių neigiamų emocijų buvo atjungti, o pati atlikėja jau trečia diena nepasinaudoja išskirtine proga ir žiniasklaidos dėmesiu viešai paaiškinti savo „klaidingai interpretuojamą“ poziciją.
Pasinaudojo A. Navalnas
Opozicijos lyderiui praktiškai nebereikia sukti galvos tam, kad pateiktų kompromatą prieš valdančiuosius asmenis.
Kremlius pastaruoju metu šaudo sau į koją vieną po kito šūvius ir akivaizdžiai nebesugeba sukontroliuoti savo pačių procesų. Viešųjų ryšių klaidos metro sulaikyto dėl A. Navalno lipduko ant rankinės jaunuolio, mokyklose ir aukštosiose vykdomo „partinio-patriotinio“ auklėjimo vaizdo įrašų internete, o dabar ir pseudopatriotinių-auklėjamųjų dainų pavidalais suteikia opozicijai taip reikalingą medžiagą, kurią gali pateikti savo sekėjams.
Ne išimtis ir šis atvejis. Priminęs dar vieną neseniai pasirodžiusį kūrinį – reperio „Ptacha“ atliekamą dainą apie „į gatves išėjusius mažorus“, A. Navalnas susirinko dar keletą lengvų populiarumo taškų faktiškai net nesistengdamas.
Maža to, į veiksmą įsitraukė ir Rusijoje itin populiarus S. Šnurovas, savo „Instagram“ paskyroje sueiliavęs atsaką į kolegės veiksmus, kurio esmė yra žodžiai „bet mažyliai ne kvailiai, **** iš rankų jie neris“, o vėliau ir atvirai žinute išsakęs, ką galvoja apie tokį dainavimą ir tokio kokybės vaizdo klipą. Jį cituoti puolė įvairios valstybinės žiniasklaidos priemonės, išsityčioti iš valdžios neįgalumo progos nepraleido žymūs vlogeriai, ir interneto vartotojų pasipiktinimo „valdžios bandymu užgniaužti jaunimo pilietiškumą“ jau nebeužtildyti.
Kremliaus troliai netinkami tokio masto užduotims
Šių dainų pavyzdžiai taip pat gerai rodo, kad Kremliaus trolių veikla yra arba gerokai pervertinta, arba nusilpusi. Internete, tiek „YouTube“, tiek ir vietiniuose socialiniuose tinkluose, ar net propagandinio „Life“ leidinio komentaruose vyrauja smerkiantys atlikėjus komentarai. „Mėgstančių“ ir „nemėgstančių“ šiuos pseudopatriotinius kūrinius „YouTube“ skaičius yra dešimtis kartų didesnis pirmųjų nenaudai.
Šių muzikinių kūrinių tikslas – išlošti bent kažkiek laiko prieš birželį vyksiančias naujas protesto akcijas visoje Rusijoje, pabandyti numaldyti revoliucines jaunimo nuotaikas ir pateikti Kremliaus propagandos taip mėgstamą pozicionuoti „kitą, alternatyvią nuomonę“. Pastarąjį tikslą turėjo įgyvendinti trolių pajėgos, tačiau jos yra tokios menkos ir neaktyvios, kad viešojoje erdvėje jų išvis nesimato, o milžinišką populiarumą įgavusios dainos (vien A. Voks kūrinys per kelias dienas surinko daugiau nei 1 mln. peržiūrų „YouTube“) pasitarnavo išskirtinai protesto balsų reklamai.
Kad ir ką Kremliaus atstovai bandė tokiais projektais įgyvendinti, praėjus vos porai dienų galima drąsiai sakyti, kad pasisekė jiems tragiškai. Tiek dainos, tiek ir patys atlikėjai tapo parsidavimo sinonimais, o valdžia sulaukė tik dar daugiau to paties jaunimo pasipiktinimo balsų, kurie gali suvaidinti lemiamą vaidmenį ateinančiuose mitinguose.