Ketvirtadienio rytą oficiali lavonų atpažinimo procedūra dar tik prasidėjo – iš katastrofos vietos jie buvo išvežami ekspertizei. Tačiau faktiškai neabejojama, tai patvirtina daug su „Wagner“ grupuote siejamų šaltinių, kad J. Prigožinas buvo šiame lėktuve.
Ekspertai pažymi, kad „Embraer“ lėktuvo katastrofos versijų gali būti trys.
Techninis gedimas
Mažiausiai tikėtina, tačiau teoriškai įmanoma, yra techninio gedimo versija.
„Embraer Legacy 600“ lėktuvas, kuris priklausė „Wagner“ savininkui, yra laikomas itin saugiu ir patikimu verslo klasės orlaiviu.
Didžiausia su šiuo lėktuvu žinoma katastrofa įvyko 2006-aisiais Brazilijoje, kuomet „Legacy“ susidūrė ore laineriu „Boeing 737“. Lėktuvai susidūrė sparnais ir abu stipriai nukentėjo. „Boeingas“ sudužo, žuvo 154 žmonės. Tuo metu „Embraer“, nepaisant stipriai pažeisto sparno, sugebėjo nusileisti ant žemės.
Nė vieno rimtesnio nutikimo, per visą daugiau nei 20 metų (pirmasis skrydis buvo 2001-aisiais) skraidymo šiais Brazilijoje sukurtais lėktuvais istorija su „Embraer“, nebuvo.
Sprogimas viduje
Rusų karybos ekspertas Jurijus Fiodorovas „Agenstvo“ pasakojo, kad vaizdo įrašuose užfiksuotas lėktuvo kritimas demonstruoja, kad tai galėjo būti sprogimas. Jis pažymėjo, kad jei lėktuvas krinta „chaotiškai“, kaip tai matyti vaizdo įraše, tai jis visiškai nekontroliuojamas, neveikia valdymas.
Eksperto teigimu, tokia įvykių eiga reali, jeigu orlaivio viduje įvyksta sprogimas.
Tiesa, tokio pobūdžio pažeidimai ir lėktuvo kritimo trajektorija būdingi ir išoriniam poveikiui.
Oro gynybos raketa
Šiuo metu versija, kad J. Prigožinas, kartu su didžiąja dalimi „Wagner“ vadovybės, buvo sunaikintas Rusijos karinių pajėgų oro gynybos sistemos raketa, yra vyraujanti viešojoje erdvėje.
Visų pirma, tai daugelis akcentuoja V. Putino kerštingumą. Rusijos prezidentas viešai yra akcentavęs, kad vienintelis dalykas, ko negali atleisti – išdavystė.
Birželio 23-24 dienomis J. Prigožinas buvo suorganizavęs „teisingumo maršą“ iki Maskvos, reikalaudamas karinės vadovybės nušalinimo, tačiau pusiaukelėje sustojo.
Savo žygio metu jis ne tik faktiškai užėmė Rostovo prie Dono miestą ir pažemino Rusijos karinę galią, bet jo pajėgos numušė kelis Rusijos orlaivius ir pražudė tuziną karių. Nepaisant to, kad konfliktą tarp „Wagner“ ir Rusijos karinės vadovybės pavyko sureguliuoti, ir J. Prigožinas, sulaukęs saugumo garantijų iš A. Lukašenkos, atsitraukė į Baltarusiją, daugelis apžvalgininkų sutiko, kad V. Putinas šios istorijos taip nepaliks.
Su „Wagner“ siejamas telegramo kanalas „Grey Zone“ dar pirmosiomis informacijos apie lėktuvo katastrofą akimirkomis paskelbė apie „išdavystę“ ir tai, kad „jis buvo numuštas Rusijos kariuomenės oro gynybos sistemų ugnimi“.
Viešumoje parodyti liudininkų užfiksuoti katastrofos vaizdo įrašai taip pat įrodo, kad J. Prigožino privatus lėktuvas galėjo būti numuštas raketa.
Viename iš vaizdo įrašų, moters balsas už kadro skelbia: „Numušė, bumptelėjo dukart, sprogo, krenta“. Maža to, vaizdo įrašuose matyti baltos žymės, nebūdingos toms, kurios paliekamos lėktuvų. O. Arestovyčius taip pat į tai atkreipė dėmesį, teigdamas, kad tai yra dviejų S-300 raketų palikto žymės.
Vėliau paviešintose nuotraukose ant orlaivio nuolaužų matyti šrapnelio paliekamoms skylėms būdingos žymės. Panašiai atrodė ir iš BUK raketos numuštas civilinis laineris MH-17, kuomet 2014-aisiais lėktuvą numušė rusų smogikai Donbase.
Netoli J. Prigožino lėktuvo skrydžio vietos yra dislokuoti S-300 gynybos sistemų daliniai, saugantys vieną iš V. Putino rezidencijų.
Būtent S-300PS yra tokia oro gynybos sistema, kuri paleidžia iškart kelias raketas į savo taikinį. Priežastis yra techninė: nė viena iš S-300 raketų neturi 100 proc. pataikymo tikimybės savo charakteristikose. Todėl, siekiant padidinti jos efektyvumą, raketos paleidžiamos „poroje“.