• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lenkijos sprendimas paviešinti balandžio 10-osios aviakatastrofos prie Smolensko juodųjų dėžių įrašus šalyje vertinamas prieštaringai. Žuvusiojo prezidento Lecho Kačinskio (Lech Kaczynski) brolis Jaroslavas Kačinskis (Jaroslaw Kaczynski) įsitikinęs, kad su įrašais pirmiausia turėjo būti leista susipažinti aukų artimiesiems.

REKLAMA
REKLAMA

Nepasitiki rusų tyrimu

Savo brolį dvynį prezidento poste pakeisti sieksiantis J.Kačinskis atvirai pareiškė ne visiškai pasitikįs Rusijos atliekamu katastrofos tyrimu. Jo įsitikinimu, tyrimui turėtų vadovauti patys lenkai. “Esant šiai situacijai, mūsų tyrimas neturėtų tapti Maskvos tyrimo kopija", - kalbėjo politikas.

REKLAMA

Lėktuvo Tu-154 juodųjų dėžių įrašų kopijas Varšuvai perdavusi Maskva tęsia tyrimą, kuris turėtų padėti įminti tikrąsias katastrofos priežastis. Tačiau jau dabar aišku, kad tragedijos priežasčių - ne viena. Rusų atliekamame tyrime dalyvavęs Lenkijos atstovas teigė manąs, kad nelaimė prie Smolensko įvyko dėl prasto pasirengimo, pinigų trūkumo bandomiesiems skrydžiams, neteisingos Lenkijos oro pajėgų skrydžių procedūrų praktikos.

REKLAMA
REKLAMA

Laikinai Lenkijos prezidento pareigas einantis Bronislavas Komorovskis (Bronislaw Komorowski) pritarė sprendimui paviešinti paskutinių minučių prieš katastrofą šifruotes. Šalies Vyriausybės vadovas Donaldas Tuskas teigė konsultavęsis su generaliniu prokuroru ir teisingumo ministru, abu jie taip pat pasisakė už įrašų paviešinimą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Prezidentas nebuvo apsisprendęs

Kas tą balandžio 10-osios rytą dėjosi lėktuve Tu-154, į 1940-ųjų Katynės žudynių paminėjimą skraidinusį Lenkijos politinį ir karinį elitą? Lenkijos ir Rusijos žiniasklaida ilgai spekuliavo, kad esant itin prastoms oro sąlygoms, oro uostą gaubiant tirštam rūkui pats prezidentas L.Kačinskis spaudė pilotus rizikuoti ir leistis. Tačiau paviešintuose įrašuose tokių įrodymų nėra. Priešingai, likus maždaug 10 minučių iki lėktuvui sudūžtant, į pilotų kabiną įėjęs Lenkijos užsienio reikalų ministerijos diplomatinio protokolo vadovas Mariušas Kazana (Mariusz Kazana) pareiškia, kad prezidentas dar neapsisprendęs, ką daryti toliau.

REKLAMA

Tyrėjai nustatė, kad pilotų kabinoje buvo dar vienas ne įgulos narys - Lenkijos oro pajėgų vadas Genas Andžejus Blasikas (Gen Andrzej Blasik).

Įrašuose girdėti ir Rusijos dispečerio įspėjimas, kad leistis neįmanoma, ir TAWS (“Terrain Avoidance Warning System") sistemos įspėjimai apie gresiantį susidūrimą su žeme, ir triukšmas lėktuvui kliudžius medžius, ir galiausiai paskutinis ilgas vieno iš keleivių keiksmažodis...

REKLAMA

Lėktuvui sudužus žuvo visi juo skridę 96 žmonės, tarp jų - Lenkijos prezidentas L.Kačinskis su žmona.

Stenogramos ištraukos

10.02 val. (Maskvos laiku) Įrašo pradžia.

10.14 val. (Maskvos laiku) Baltarusių dispečeris praneša, kad matomumas Smolenske labai prastas - 400 metrų.

10.17 val. Kapitonas praneša, kad kilo rūkas: “Neaišku, ar pavyks nutūpti". Pilotai kalba apie galimybę grįžti į Varšuvą, skaičiuoja, ar užteks degalų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

10.23 val. Į pilotų kabiną įėjęs žmogus klausia: “Pone kapitone, kada jūs leisitės, ar galiu paklausti?"

10.24 val. Kapitonas prašo antrojo piloto susisiekti su kitu lenkų lėktuvu, kuris kiek anksčiau nusileido Smolenske. Antrojo lėktuvo pilotas atsiliepia: “Žinai, čia visiškas p...c. Matomumas - 400 metrų".

REKLAMA

Jis pataria, kad jei nepavyks nusileisti iš antro karto, skristi į Maskvos ar kitą oro uostą. Dispečeris įspėja, kad sąlygos leistis netinkamos. Pilotas pareiškia bandysiąs leistis dar kartą.

10.26 val. kapitonas įspėja diplomatinio protokolo vadovą Mariušą Kazaną, kad dėl prastų oro sąlygų leistis neįmanoma. Jis mėginsiąs leistis dar kartą, tačiau greičiausiai nepavyks. Kapitonas sako, kad grįžti į Varšuvą nepakaks degalų. “Vadinasi, turime problemą", - atsako pilotų kabinoje esantis M.Kazanas. Kapitonas siūlo pasisukioti ore dar pusvalandį ir tuomet, jei matomumas nepagerės, skristi į kitą oro uostą - Minsko ar Vitebsko.

REKLAMA

10.30 val. M.Kazanas sako, kad prezidentas kol kas dar nenusprendė, ką toliau daryti. Įgula praneša, kad dispečeris leido nusileisti iki 500 metrų.

10.35 val. Kapitonas praneša, kad ruošiamasi tūpimui. Dispečeris leidžia atlikti trečią ir ketvirtą posūkius. Tuo metu kabinoje esantis kitas pašalinis žmogus (greičiausiai oro pajėgų vadas A.Blasikas) sako: “Ji(s) susierzins, jei..." Taip ir lieka neaišku, ar A.Blasikas turėjo omeny prezidentą L.Kačinskį, ar kurį kitą žmogų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

10.39 val. Iki tūpimo tako lieka apie 4 km. Lėktuvas skrenda 400 metrų aukštyje. Kapitonas pradeda leistis. Pasigirsta įspėjantis TAWS sistemos signalas, nurodantis lėktuvui kilti aukštyn. Pilotai jį ignoruoja. Signalas: “Priešais žemė". Antrasis pilotas sako: “Norma".

10.40 val. Antrasis pilotas: “Traukimės!" (Gali būti, kad tuo metu pilotas pamatė medžių viršūnes.)

REKLAMA

Šturmanas praneša aukštį: “60, 50, 40, 30, 20". Pasigirsta signalas, kad lėktuvas ką tik praskrido žymą, rodančią, kad iki nusileidimo tako liko 1 km.

10.41 val. Pasigirsta susidūrimo su medžiais garsas. Antrasis pilotas nusikeikia. Po 2 s dispečeris nurodo sukti antrą ratą ir iš karto pasigirsta dar vienas ilgas keiksmažodis: “K...vaaaaa". Spėjama, kad tai M.Kazano balsas. Lėktuvas sudūžta.

10.41 val. Įrašo pabaiga.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų