Ukrainos prezidentas Viktoras Juščenka nusiuntė į Konstitucinį teismą teikimą pripažinti nekonstituciniu įstatymą "Dėl ministrų kabineto", kurį priėmė Aukščiausioji Rada praėjusių metų pabaigoje ir kuriuo dalis valstybės vadovo įgaliojimų buvo perduota vyriausybei.
Šį įstatymą parengė vyriausybė, vadovaujama V.Juščenkos politinio varžovo ministro pirmininko Viktoro Janukovyčiaus, kurio Regionų partija gavo daugumą vietų parlamente per 2006 metų rinkimus ir sudarė parlamente koaliciją su komunistų ir socialistų frakcijomis.
"Šiandien aš kreipiuosi teikimu į Konstitucinį teismą dėl to, kad Ukrainos ministrų kabineto įstatymas neatitinka konstitucijos nei pagal formą, nei pagal turinį", - praneša prezidentas, kurio žodžius cituoja agentūra "Interfax".
V.Juščenka ne kartą sakė, jog ketina įstatymą užginčyti Konstituciniame teisme, jeigu Rada ir vyriausybė paskelbs jį savo oficialiuose leidiniuose be valstybės vadovo parašo.
Įstatymas buvo paskelbtas praėjusį penktadienį.
Prezidentas pareiškė, kad kai kurios šio įstatymo normos nėra konstitucinės, ir pasinaudojo savo veto teise, bet sausio pradžioje vyriausybę remiančiai koalicijai parlamente pavyko užsitikrinti opozicinės Julijos Tymošenko frakcijos paramą ir 366 deputatų balsais panaikinti veto, kuriam įveikti būtini mažiausiai 300 balsų.
Pagal konstituciją, jeigu parlamento konstitucinė dauguma panaikina prezidento veto priimtiems įstatymams, jie gali įsigalioti nedalyvaujant prezidentui, kai juos pasirašo parlamento pirmininkas.
Tačiau V.Juščenka pareiškė, kad Rados priimtas įstatymas skiriasi nuo pirminio dokumento teksto, todėl vėl atmetė įstatymą.
Parlamentas ignoravo ir šį prezidento veto ir vasario 2 dieną oficialūs Ukrainos valdžios leidiniai išspausdino įstatymą, kuris nuo to laiko įsigaliojo. Įstatymą pasirašė parlamento pirmininkas Oleksandras Morozas dar 2006 metų gruodžio 21 dieną per antrąjį įstatymo projekto svarstymą.
Priimtas įstatymas, be kita ko, leidžia parlamento frakcijų koalicijai savarankiškai pateikti svarstyti parlamentui suderintą kandidatūrą į premjero postą, jeigu prezidentas per konstitucijos skirtas 15 dienų atsisakys tai padaryti kaip valstybės vadovas.
Įstatymas taip pat įsikiša į prezidento konstitucinę teisę skirti užsienio reikalų ir gynybos ministrus, nustatydamas, kad šiuos ministrus siūlo parlamento koalicinė dauguma, o jeigu prezidentas atsisako pritarti šių kandidatūrų teikimui, jas gali paskirti parlamentas pats vienas.
Įstatymas taip pat nustato, kad prezidento aktus skirti užsienio diplomatinių žinybų vadovus turi prieš tai pasirašyti premjeras.
Prezidento sekretoriato teigimu, šiame įstatyme yra 11 galiojančios konstitucijos pažeidimų. Konstitucija po padarytų pataisų 2004 metų pabaigoje perdavė kai kuriuos svarbius valstybės vadovo įgaliojimus vyriausybei ir parlamentui.
Prezidentas anksčiau ne kartą siūlė parlamento deputatams ir vyriausybei drauge patobulinti šį dokumentą, kurio vyriausybės parengtas variantas pažeidė, jo nuomone, valdžios šakų pasiskirstymo principą.
Ukraina nuo konstitucijos priėmimo 1996 metais gyveno be ministrų kabineto įstatymo, kuris turi apibrėžti vyriausybės teises ir įgaliojimus ir nustatyti tarpusavio santykių palaikymo su kitomis šalies valdžios institucijomis taisykles.
Buvęs Ukrainos prezidentas Leonidas Kučma ne kartą naudojo veto teisę dėl Rados deputatų priimamų šio dokumento įvairių variantų. Būtinybė priimti dokumentą dar labiau padidėjo nuo 2006 metų pradžios įsigaliojus konstitucijos pataisoms, kurios išplečia ir vyriausybės, ir prezidento įgaliojimus.