Cecilia Gimenez (Sesilija Chimenes) prieš metus apsiėmė atkurti aptrupėjusią prieš šimtmetį nutapytą freską „Ecce Homo“ („Štai Žmogus“) ant vienos kolonos Gailestingumo Šventovės bažnyčioje Ispanijos šiaurės rytų miestelyje Borchoje.
„Restauruotas“ paveikslas atrodo kaip blyškus, kailio įrėmintas beždžionės veidas su deformuotomis akimis ir nosimi, su kažkokiu suriestu potėpiu vietoje burnos. Tačiau atvaizdas, kurį daugelis vadino visų laikų prasčiausiu mėginimu restauruoti, bemat tapo interneto hitu, mėgdžiojamu ir pašiepiamu visame pasaulyje.
Per pastaruosius metus apie 57 tūkst. žmonių aplankė Borchos maldos namus ir nusifotografavo su ta „meno katastrofa“, nurodo šią bažnyčią prižiūrintis labdaros fondas.
Fondas, valdomas Borchos merijos, pradėjo imti iš lankytojų vieno euro (3,45 lito) mokestį, renkant lėšas paveikslo išlaikymui ir labdaringai veiklai.
Tačiau tikėtina, kad nemažos pajamos gali būti gautos už teises naudoti tą atvaizdą įvairiausiems tikslams – pradedant vyno butelių etiketėmis, baigiant kavos puodeliais ir marškinėliais.
Pagal trečiadienį pasirašytą sutartį C.Gimenez atiteks 49 proc. pajamų už teises naudoti tą atvaizdą, o likusi dalis bus skirta bažnyčią prižiūrinčiam fondui, Borchos vicemeras ir kultūros departamento direktorius Juanas Maria Ojeda (Chuanas Marija Ocheda) sakė naujienų agentūrai AFP.
Senyva menininkė dabar jau nebėra patyčių taikinys – ji neseniai Borchoje surengė gerai įvertintą savo tapybos darbų parodą, tačiau pati nesiekia praturtėti, teigė jos advokatas Antonio Valas-Carreresas (Antonijus Valas-Kareresas).
„Fondas ir Cecilia visą pelną skirs labdaringoms reikmėms, – jis sakė AFP. – Tai labai svarbu. Turėtų būti aiškiai pasakyta, kad niekas nenori pasipelnyti iš šios padėties.“
Pasak advokato, kelios tarptautinės bendrovės jau susidomėjo galimybe naudoti prastą šlovę įgijusį atvaizdą, tačiau jis atsisakė jas įvardyti, kol nėra pasirašytos sutartys.
„Dabar visi atrodo patenkinti“, – C.Gomez sakė vietos laikraščiui „Heraldo de Aragon“.
Tačiau iš tikrųjų taip nėra.
Originalią freską 1910 metais nutapusio menininko Elias Garcios Martinezo (Elijo Garsijos Martineso) palikuoniai tebepyksta, kad sudarkytą paveikslą planuojama palikti dabartinės būklės, o ne atkurti jo pirminę išvaizdą.
„Tai pagrindinis nesutarimas, – sakė vicemeras J.M.Ojeda, kuris neseniai susitiko su vienu tos šeimos nariu. – Kai kurie iš jų nori restauracijos, kuri dabar tikriausiai būtų neįmanoma, o kiti prašo jį tiesiog pašalinti iš dabartinės vietos ir perkelti kur nors kitur.“
Tiek Borchos merija, tiek C.Gimenez advokatai sakė esantys pasiruošę pakeisti atvaizdo naudojimo teisių sąlygas originalą nutapiusio menininko palikuonių naudai, jeigu jie pakeistų savo poziciją.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.