Jolanta Terminaitė
Daugiau nei penkias valandas – tiek laiko mediko, priimsiančio gimdymą, laukė lietuvė, žinodama, kad jos negimusio kūdikio širdelė nebeplaka. Tokių, sveiku protu sunkiai suvokiamų ir medikų aplaidumą rodančių detalių, skaudžiame moters pasakojime netrūksta. Lietuvė Anglija.lt sakė, jog šiuo metu vienintelis jos tikslas – padėti kitoms moterims išvengti tokio skausmo, kokį patyrė ji.
Kas nepatyrė, nesupras
Apie Gitanos (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi) nesklandumus su šeimos gydytojo klinika Anglija.lt jau rašė straipsnyje „Kūdikio Anglijoje netekusi lietuvė: „medikai nesistengia padėti“. Prieš mažiau nei savaitę į Angliją gydytojų išvadų pasiimti atvykusi Gitana rado laiko susitikti su Anglija.lt ir papasakoti, kaip Whipps Cross ligoninėje neteko savo pirmojo kūdikio.
Prisimenant baisiausią gyvenimo dieną Whipps Cross ligoninėje, Gitanai nepavyksta sulaikyti ašarų. „Tai toks didžiulis skausmas, nei viena mama nesupras to, jei nepatyrė. Nežinau, ką dabar daryti, aš taip jos laukiau, planavau, aš viską dėl jos būčiau padariusi... Jokių vaistų per nėštumą negėriau, saugojausi, kad tik nieko nenutiktų, kad tik nieko netinkamai nepadaryčiau, o šitaip baisiai atsitiko. Apie kokią ateitį, kitus vaikus dabar galvoti, mano visą laimę atėmė. Aš to dar kartą nepakelčiau...“, – kalbėjo žiaurios nelaimės sukrėsta 28 metų moteris.
Gitanos nustatyta gimdymo data buvo balandžio 9-oji – tą dieną ją apžiūrėjo akušerė South Woodford sveikatos centre. Gitana jautėsi puikiai. Po trijų dienų, pajutusi skausmus nugaros apatinėje dalyje, nuvyko į Whipps Cross ligoninę, tačiau ją apžiūrėjusi akušerė išsiuntė namo – neva gimdos kaklelis atsivėręs per mažai.
„Aš skundžiausi nugaros skausmais ir paaiškinau, jog negaliu miegoti, jėgos silpsta. Akušerė įdavė man 4 tabletes „C-Cocodamol“ ir pasiūlė pagulėti šiltoje vonioje. Balandžio 16 dieną jaučiau pastovius sąrėmius ir man pasisekė, jog tą dieną turėjau vizitą pas savo akušerę South Woodford sveikatos centre. Tą dieną mano kūdikis buvo 40 savaičių ir 7 dienų. Akušerė pasakė, kad vaikelio širdutė plaka gerai, gimdos kaklelis atsidaręs per 2 cm ir man jau laikas gimdyti. Ji patarė vykti į ligoninę, kai sąrėmiai kartosis kas 3–5 minutes“, – prisiminė Gitana, Ji įsitikinusi, kad iki šios dienos su jos ir vaikelio sveikata viskas buvo gerai.
Vaiko širdis sustojo
Kitos dienos ankstyvą rytą Gitana nuvyko į ligoninę ir, nors juto sąrėmius bei nerimavo dėl neaiškių, pakitusio kvapo išskyrų, akušeris Gitaną vėl išsiuntė namo. „Skausmas darėsi sunkiai pakeliamas, jaučiau, kad senka mano jėgos. Akušeriui bandžiau išaiškinti, kad galbūt vaiko vandenys man bėga po truputį ir man reikia juos prakirpti, nes jau buvau pernešiojusi 8 dienas, klausiau, ar galėtų mane paguldyti į ligoninę stebėjimui. Jis atsakė, kad negali manęs guldyti į ligoninę, nes gimda turi būti atsidariusi 3 cm“.
Gitana teigia, jog beviltiškai bandė atkreipti akušerio dėmesį sakydama, kad kiekvienos moters nėštumas yra individualus, unikalus ir skirtingas. „Aš jo klausiau, ar neturėtų man skatinti gimdymo, tačiau šiuo klausimu jo nuomonė nesikeitė. Jis man davė 2 tabletes „C-Cocodamol“ ir išsiuntė mane namo su didžiuliais skausmais apie 5 valandą ryto“.
Per kelias valandas, grįžusi namo, Gitana ėmė justi dar stipresnius sąrėmius ir vaiko judesius, todėl pavakaryje paskambino į ligoninę. „Atsiliepusi akušerė man pasakė nevažiuoti į ligoninę, nes sąrėmiai turi kartotis kas 3 minutes, o man jie kartojosi kas 4–5 minutes, nors tarpų tarp sąrėmių jau nebejaučiau, nebebuvo net kada atsikvėpti“, – sakė Gitana. Moteris ignoravo akušerės patarimą likti namie ir nuvyko į ligoninę. Tačiau ten ta pati akušerė teiravosi, ko ji čia atvažiavo ir norėjo išsiųsti namo. Anot Gitanos, ligoninėje jai buvo dar blogiau, buvo sunku stovėti, tačiau akušerė nekreipė dėmesio.
„Aš vis jai kartojau, kad man bėga kažkoks skystis, panašus į vandenis. Ji ilgai į tai nekreipė dėmesio, kol pagaliau, po mano įkyraus kartojimo, ji susiprotėjo paprašyti nueiti į tualetą ir palikti ten įklotą. Po kurio laiko ji nuėjo patikrinti, ir turbūt suprato, jog tai gali būti rimta. Tada ji greitai paprašė manęs atsigulti ir pradėjo ieškoti vaiko širdelės tonusų. Nerado. Pajungė kitą aparatą, taip pat nerado. Tada atėjo kita akušerė, trečia atsivežė ultragarso aparatą ir dar kita akušerė pradėjo ieškoti vaikelio širdelės dūžių, tačiau nerado. Man pasakė, jog dar gydytoja turi ateiti patvirtinti, jog tikrai vaiko širdelė sustojusi…“, – akimirką, kai sužinojo apie savo negimusio kūdikio mirtį, Gitana pavadino nepakeliama.
Apsilankiusi akušerė – neinformuota
Skaudžioje Gitanos istorijoje netrūksta absurdiškų detalių, medikų aplaidumo ir abejingumo įrodymų. Gydytojos, kuri ateitų patvirtinti siaubingo fakto, kad jos dukrytė mirė negimusi, Gitana laukė apie 20 minučių, o vėliau dar kelias valandas turėjo laukti gimdymo.
„Net sunku pasakyti, ką tuomet jaučiau... Man pasakė, kad neaišku, dėl kokių priežasčių sustojo mano vaiko širdelė, galbūt užduso, galbūt infekcija, todėl pasiūlė išgimdyti pačiai, nenorėjo daryti Cezario pjūvio. Aš sutikau gimdyti natūraliai. Tačiau gydytojas pasirodė tik po penkių ar šešių valandų! Man suleido vaistų, paguldė palatoje, bet aplink mane gimdė kitos moterys, vaikai verkė, aš net užmigti negalėjau, vis galvojau, kad mano mergytė niekada neverks... Ar tai normalu, kad tiek laiko laikė mane su negyvu kūdikiu? Kaip jie taip gali kankinti?“, – klausė Gitana. – „Iš visų jėgų laukiau, kad viskas greičiau pasibaigtų ir iki paskutinės minutės tikėjau, kad ją man atneš gyvą.... Bet akušerė atneša ją negyvą, ir kiša man ją, o aš negaliu paimti, nežinau, gal aš bloga mama, tačiau man taip skaudu, maniau, kad numirsiu, jei paimsiu ir reikės atiduoti… Ji tokia mažutė, gražutė buvo…“.
Šitokią traumą patyrusiai moteriai Whipps Cross ligoninė negalėjo net psichologinės pagalbos suteikti – anot jų, psichologas turėjo būti pasamdytas po dviejų savaičių.
Dieną po to, kai moteris buvo paleista iš ligoninės, moteris patyrė dar vieną šoką – į jos namus atvyko akušerė, kuri apie jos situaciją visiškai nieko nežinojo. „Jinai manęs klausia, kur tavo vaikas, parodyk vaiką. Aš nebesuprantu, ar sapnuoju, ar jie čia šaiposi iš manęs, sakau, ką jūs čia darot, kas čia vyksta, juk mano vaikas mirė. Akušerė pasimetė, klausia, kaip suprasti, mirė, ar čia ne jūsų lapas, ar ne jūsų vardas. Ji nekalta, kad jos ligoninė net neinformavo, kad mano vaikas mirė, kaip ji pati susinervino, abi pradėjom verkti“, – absurdišką situaciją prisiminė Gitana.
Tai ne vienintelė ligoninės personalo klaida pildant dokumentus – jų Gitana pastebėjo ne vieną. Pirmiausia, praėjus vos kelioms valandoms po gimdymo, jai pateikė užpildyti dokumentus dėl vaiko mirties. „Formoje pamačiau, kad joje visai kitos moters vardas ir adreso lipdukas įklijuotas! Vėliau, kai nuvykau įregistruoti vaiko mirtį, dokumentuose trūko akušerės vardo ir pavardės, dėl to aš vėl turėjau grįžti ir laukti, kol paskirs kitą susitikimą. Ar tai normalu, kad po tokios psichologinės traumos, netekties ir dar fiziškai neatsigavusią, šitaip pirmyn ir atgal siuntinėjo? Ir viskas tik dėl to, kad Whipps Cross ligoninės personalas nesugeba normaliai užpildyti dokumentų“, – savo skunde ligoninei teigė moteris.
Ligoninė vilkina procesą?
Po kūdikio mirties, norėdama pateikti skundą dėl gydytojų aplaidumo, Gitana nežinojo, kur kreiptis – niekas niekur nenukreipė, visos informacijos teko ieškotis pačiai. Moteris paskambino į „NHS Advocacy Helpline“, papasakojo savo situaciją. Per tris dienas su ja susisiekė nepriklausoma nemokama advokatė, kuri paaiškino, kad ji turi teisę apskųsti ligoninę per 12 mėnesių ir patarė, kaip parašyti skundą. Moteris kreipėsi ir į teisininkų įmonę, kad atstovautų jai byloje prieš Whipps Cross ligoninę. Tačiau advokatai atsakys, ar yra galimybių laimėti bylą tik tada, kai pamatys ligoninės išvadas.
Po šio įvykio tyrimų išvadas, dėl ko prieš pat gimdymą užgeso kūdikio gyvybė, privalėjo pateikti ir ligoninė – rezultatų moteris laukė šiek tiek daugiau nei du mėnesius. Kaip teigė pati Gitana, ji nesitikėjo, kad tyrimo išvadose gydytojai pripažins bet kokią kaltę. Tam ją nuteikinėjo ir jos psichologė Lietuvoje. Nors susitikimas su gydytoju, kuris pristatė ligoninės tyrimo išvadas, įvyko praėjusią savaitę, tačiau dviejų puslapių dokumento Gitana dar negavo. „Gydytojas pasakė, kad kopiją pasiimti galėsiu ketvirtadienį. Atvykau vėl, tačiau tada jie pasakė, kad kopija man buvo išsiųsta paštu ir turėčiau ją gauti penktadienį“, – tačiau pirmadienio vakarą su Anglija.lt susisiekusi Gitana patvirtino, jog išvadų kopijos taip ir negavo.
Dėl prapuolusių tyrimo išvadų vilkinamas visas procesas – advokatai negali nuspręsti, ar imsis bylos, ir pradėti veiksmų. Gitana žada teikti dar vieną skundą – mat iki šiol negavo netgi savo medicininės bylos iš ligoninės kopijos, kuri taip pat reikalinga norint pradėti bylą.
„Nežinau, ar ką nors pasieksiu, tačiau noriu savo istoriją paskleisti kuo plačiau, kad bent kitos moterys žinotų, kaip elgtis. Nelinkėčiau nei vienai mamai patirti tokio skausmo. Man tai buvo pirmasis nėštumas, aš daug ko nežinojau, todėl mano tikslas dabar, kad tokių dalykų būtų kuo mažiau, nežinau, gal aš vienas karys mūšio lauke, tačiau noriu kovoti iki galo“, – sakė didžiulę netektį patyrusi moteris.
Gitana siūlo moterims, norinčioms pasikalbėti apie gimdymus Anglijoje ar paklausti patarimo, parašyti jai į [email protected].
Straipsnio tęsinyje portale Anglija.lt papasakosime apie tolesnę bylos eigą ir kokias tyrimo išvadas gydytojai pateikė dėl Gitanos dukrelės mirties.
Kur kreiptis susidūrus su medikų aplaidumu?
- Kiekvienoje ligoninėje privalo būti atstovas iš tarnybos, teikiančios konfidencialius patarimus pacientams ir informaciją, susijusią su jų sveikata. „Patient Advice and Liaison Service“ (PALS) tarnautojai įpareigoti paaiškinti, kokia yra NHS skundų procedūra, todėl, susidūrus su netinkama medicinine priežiūra ligoninėje, pirmiausia reikėtų reikalauti pasikalbėti su PALS atstovu.
- „NHS Complaints Advocacy Service“ – nepriklausoma teisinė pagalba, padedanti norint pateikti skundą bet kuriai NHS įstaigai. Pagalbos linija 0300 330 5454, Daugiau informacijos čia: http://nhscomplaintsadvocacy.org.
- „Parliamentary and Health Service Ombudsman“ yra tarnyba, kuri tiria skundus, pateiktus valstybinėms įstaigoms, tarp jų ir NHS. Pagalbos linija: 0345 015 4033, daugiau informacijos: http://www.ombudsman.org.uk.
- Naudinga žinoti – NHS Konstitucijoje išdėstytos pacientų teisės ir pareigos, ir kokią pagalbą privalo suteikti kiekviena valstybės finansuojama gydymo įstaiga Anglijoje.
- Nepamiršk, kad apskųsti medikus dėl aplaidumo reikia kuo greičiau. Skundai įprastai priimami per 12 mėnesių nuo įvykio.