Anglijos kriketo komanda antradienį prisijungė prie globalaus sporto komandų, nukentėjusių nuo pasaulinės ekonominės krizės, klubo. Kompanija „Vodafone“ pranešė nutarusi nebeatnaujinti 2010 metais pasibaigsiančio rinktinės rėmimo kontrakto, kuris Anglijos nacionalinės kriketo komandos kišenes kasmet papildydavo 4 mln. svarų.
Šis sprendimas nebuvo vienintelis smūgis, kurio susilaukė sportas. Jau anksčiau buvo skelbta, kad „Honda“ nutarė pasitraukti iš „Formulės-1“ varžybų, o vakar apie savo sprendimą nebedalyvauti Pasaulio ralio čempionate pranešė ir 20 metų šiose varžybose kovojusi automobilių gamintoja „Subaru“. Iš Pasaulio ralio čempionato traukiasi ir „Suzuki“. Tai reiškia, kad bent jau kol kas šiose varžybose lieka vos du pagrindiniai automobilių gamintojai – „Ford“ ir „Citroen“.
Tai tėra tik naujausios ekonominės krizės aukos sporte. Vasario mėnesį Indijoje turėjęs vykti „Golf Masters“ golfo turnyras atšauktas, kaip skelbia organizatoriai, dėl „ekonominio neužtikrintumo“. Viena stipriausių Anglijos futbolo komandų „Manchester United“ neteks 14 mln. svarų vertės reklamos ant marškinėlių kontrakto su finansinės negalios kamuojama kompanija AIG. Kontraktas baigiasi 2010 metais. Nuo krizės nukentėjo net ir Tigeris Woodsas, kuris neteko kontrakto su sunkumų kamuojama „General Motors“ kompanija. Šiai golfo žvaigždei automobilių gamintojai kasmet mokėdavo po 7 mln. eurų.
„Man tėra 30 metų ir dar niekada nemačiau panašių laikų“, – teigia kompanijos „21 Marketing“, kuri užsiima tarptautinių sporto rėmimo sandorių sudarymu, vykdomasis direktorius Robas Prazmarkas. Tarp jo buvusių klientų yra ir Tarptautinio olimpinio komiteto rėmėjų, ir Pasaulio futbolo čempionato rėmėjų. Kompanija yra sudariusi sporto rėmimo sandorių, kurių vertė siekia 3 mlrd. dolerių.
„Kitais nuosmukių laikais, jei, tarkime, JAV rinka veikdavo ne taip gerai, tai viską subalansuodavo Azija, o jei sunkumų kildavo Europoje, tai stipri būdavo Lotynų Amerika. Tad globalinės nuosavybės pardavimas buvo subalansuotas regionų pagrindu. Dabar situacija yra visai kita, nors JAV, pavyzdžiui, ir yra trys ar keturi verslai, kurie laikosi puikiai, tačiau dėl viešųjų ryšių nenori tuo puikuotis“, – teigia R. Prazmarkas.
Šioje Atlanto pusėje jau yra būtina susiveržti diržus. „Tokiais laikais rėmimas tampa vis sunkesniu komerciniu sprendimu“, – teigia vienos didžiausių Didžiosios Britanijos sporto marketingo konsultacijų firmos vadovas Richardas Tompsonas. Tarp kompanijos „brandRapport“ klientų yra tokios kompanijos kaip „Eon“ ar „Barclays“, kurios atitinkamai remia Futbolo asociacijos taurės ir Anglijos „Premier“ lygos varžybas.
„Premier“ lyga yra komerciškai pats sėkmingiausias Didžiosios Britanijos sporto produktas. Šio čempionato varžybos yra transliuojamos į daugiau nei 200 valstybių. Tačiau ir šios lygos vadovai su nerimu laukia 2010 metų, kai reikės derėtis dėl rėmimo sutarčių pratęsimo su tokiomis kompanijomis kaip „Barclays“, „Nike“, „Lucozade“ ar „EA Sports“. Jau dabar neabejojama, kad šios kompanijos šiek tiek turės apkarpyti sporto rėmimui skiriamų pinigų kiekį.
Tiesa, R. Prazmarkas nėra visiškas pesimistas ir teigia, kad krizė gali priversti sporto vadybininkus ieškotis naujų rėmimo rinkų. Jo teigimu, didžiausią rėmimo potencialą turi naujųjų technologijų atstovai, kurie laikosi pakankamai gerai. „Kodėl, pavyzdžiui, „Google“ vietoje „Vodafone“ negali tapti nauju Anglijos kriketo rinktinės rėmėju?“ – kelia retorinį klausimą R. Prazmarkas.
Situacija sunki, tačiau, kaip sakoma, nėra padėties be išeities.