Lietuvoje birželio 27 d. pirmą kartą varžysis Pasaulio ralio čempionate (WRC) dalyvaujantys lenktynininkai. Lenktynės Pietų Lietuvoje yra „71 Lotos Rally Poland“ etapo dalis, kurį Lietuvos automobilių sporto federacija organizuoja kartu su Lenkijos automobilių sporto federacija“.
Neseniai Lietuvoje lankėsi Tarptautinės automobilių sporto federacijos WRC vadove Michelle Mouton, kuri liko patenkinta tuo, kaip lietuviai paruošė trasas greičiausiems pasaulyje ralio lenktyninikams. VšĮ „Pasaulio ralio čempionatas Lietuvoje“ direktorius Algis POTELIŪNAS teigė, kad pasiruošimas vyksta sklandžiai, o susidomėjimas šiuo pirmą kartą Lietuvoje vyksiančiu renginiu pranoksta lūkesčius.
Dabar esate VšĮ „Pasaulio ralio čempionatas Lietuvoje“ direktorius ir pripažintas autoritetas pasaulinėje automobilių sporto bendruomenėje. Ar dar prisimenate savo karjeros pradžią?
Automobilių sportu pradėjau domėtis gana seniai, dar studijuodamas. Galima sakyti, kad 1980-aisiais pradėjau karjerą įsidarbindamas mechaniku pas Igorį Charitopulą, kuris tuo metu buvo Lietuvos ir Tarybų Sąjungos ralio rinktinės narys. Jam apie trejus metus padėdavau ruošti automobilius varžyboms. Tada mane parėmė Kaišiadorių paukštynas ir atidavė seną automobilį, kuriuo ir pradėjau lenktyniauti. Apie 1987 m. Latvijoje su naujutėle „Lada Samara“ apsivertė Eugenijus Tamulevičius, o jo apgadintas sportinis automobilis atiteko man. Juo startavau, o vėliau tęsiau karjerą Lenkijoje iki Lietuvos nepriklausomybės. 1991 m. baigiau lenktynininko karjerą ir likau dirbti automobilių sporto komandoje Lenkijoje, vėliau mano profesinis kelias pasuko į Italiją.
Kaip atsidūrėte Italijoje?
Dar dirbdamas Lenkijoje susipažinau su nemažai Italijos lenktynininkų, komandų vadovų ir savininkų. Vienas iš jų – Pierfrancescas Zanchis, su kuriuo tapome puikiais draugais. P.Zanchis turėjo „Subaru Italia“ komandą, taip pat „Aitmont racing“ komandą, važiavusią WRC su pilotu Gigiu Galliu priešakyje. Vėliau P.Zanchis vadovavo „Skoda motosport team“ pasauliniam projektui, iš kurio vadovo pareigų atsistatydino tik prieš pusmetį. Taigi, P.Zanchis kviesdavo mane stažuotis į jo komandas, žiūrėti, kaip vyksta treniruotės ar pasiruošimas. Taip pat 4 metus iš eilės teko dalyvauti „Monza rally show“, žinomame žvaigždžių ralyje, kuriame startuoja apie 40–50 WRC automobilių. Tik Pierfrancescui esu dėkingas už tai, kad teko pamatyti visą organizacinę virtuvę iš arti, susipažinti su Valentinu Rossiu, kuris šias varžybas laimėjo su „Subaru“ ir „Ford“ automobiliais, ruoštais „Aitmont racing“. Italijoje daug bendravau ir su Amatu Ferrariu, kuris buvo žiedinių lenktynių sportininkas, o dabar ruošia visus „Ferrari“ automobilius, kurie nevažiuoja F-1 lenktynėse. Jo komandoje – net 5 buvę F-1 pilotai, tarp kurių yra ir visiems gerai žinomas Giancarlas Fisichella.
Per daugelį metų, praleistų Italijoje, tapau jų draugu ir, galima sakyti, šeimos nariu. Pietų valstybėse labai svarbu asmeniniai santykiai ir rekomendacijos, todėl, turėdamas puikių ryšių, sukaupiau labai daug patirties, mačiau, kaip ruošiamos geriausios komandos, laimimi tarptautiniai titulai, kaip organizuojamos aukščiausio lygio varžybos pasaulyje. Šią patirtį stengsiuosi išnaudoti ir organizuodamas WRC etapą Lietuvoje.
Po Italijos vėl grįžote į Lenkiją, prisidėjote ir prie WRC etapo šioje šalyje organizavimo 2009 m. Kokie jūsų santykiai su Lenkijos automobilių sporto federacija (PZM)?
2009 m. buvau tarp Lenkijos WRC etapo organizatorių. Dabartinė Lenkijos automobilių sporto federacija man labai daug padėjo, kai tik pradėjau karjerą Lenkijoje. Ji mane rėmė tiek finansiškai, tiek morališkai. Mes visi tapome artimais draugais. Dabar lenkai į mane žiūri kaip į tikrą profesionalą ir žino mano patirtį bei ryšius Tarptautinėje automobilių asociacijoje (FIA). Aš labiau žinomas Lenkijoje ir Italijoje nei Lietuvoje.
Kaip vėl pasukote į Lietuvą ir pradėjote bendradarbiauti su Lietuvos automobilių sporto federacija (LASF)?
Dar nuo 1985 m. mes Lenkijoje visada turėjome slaptą svajonę rengti Lenkijos ir Lietuvos čempionatus. Deja, tai padaryti pavyko tik beveik po 30 metų. Bendras etapas buvo surengtas pernai kartu su „Kauno rudeniu“. Aš prie renginio organizavimo prisidėjau prašomas Lenkijos federacijos, kai Ramūnas Šaučikovas po pusės metų derybų ir detalių derinimo pasitraukė iš LASF ralio komiteto pirmininko pareigų. Lenkai paprašė, kad padėčiau viską sustyguoti. Organizatorių dėka viskas baigėsi gerai ir „Kauno ruduo“ tapo puikia švente automobilių sporto mėgėjams. Tais pačiais metais nusprendžiau padėti ir Dominykui Butvilui. Sudariau planą, pagal kurį dirbame. Dabar jis startuoja vienoje geriausių ir turtingiausių Lenkijos komandų. Stažavosi Belgijoje, Italijoje. Buvome nusprendę atlikti kelias treniruotes su Europos automobilių sporto žvaigžde Pieru Longhiu, deja, pasiruošimas Prancūzijoje jam to padaryti neleido. Visgi mums sutiko padėti kitas mano bičiulis – Luca Rossettis, tris kartus triumfavęs Europos ralio čempionate. Galiausiai Lenkijos atstovai norėjo, kad koordinuočiau WRC etapo reikalus tarp abiejų šalių. Iškart radome bendrą kalbą su LASF prezidentu Gintaru Furmanavičiumi ir taip kartu pradėjome istorinį Lietuvos automobilių sporto projektą – Pasaulio ralio čempionato etapą Lietuvoje.
Gal galite palyginti, kaip vyko pasiruošimas WRC etapui Lenkijoje 2009 m. ir dabar? Ar kas nors pasikeitė?
Pasiruošimas visiems etapams vyksta labai panašiai. Viskas iki pačių smulkiausių detalių apibrėžiama FIA nuostatuose, kuriais vadovaujantis ir organizuojamas renginys. Vienas svarbiausių dalykų – biudžetas ir tai, ką sau gali ar negali leisti organizatorius. Pavyzdžiui, Portugalijoje biudžetas yra net kelis kartus didesnis nei Lenkijoje. Viena Lietuva niekada negalėtų surengti tokių varžybų. Vien šias varžybas reikia apdrausti 10 mln. eurų suma. Tai – labai dideli pinigai ir rizika. Labai gerai, kad turime puikius partnerius – PZM, kurie patys valdo apie 1 mlrd. zlotų vertės turtą ir yra labai didelė organizacija, jungianti automobilių, motociklų, gokartų sporto atstovus ir išduodanti dviračių vairuotojų pažymėjimus.
Kaip ruošiamasi etapui Lietuvoje ir Lenkijoje?
Viskas vyksta pagal numatytą planą. Baigėsi vienas iš etapų, kuriame rinkome trasas ir greičio ruožus. Lietuvoje bus nuvažiuota apie 300 km pirmyn ir atgal, vyks treniruotės, bus įrengta serviso, degalų pildymo, pergrupavimo zona, tad viską reikia sutvarkyti, sustyguoti. Bus dar labai daug darbo. Lenkai norėtų didesnės savo serviso zonos, nes mato, kad Mikolaikuose gali neužtekti vietos. Jei palygintume su Portugalija, galėtume sakyti, kad gamyklinės komandos, tokios kaip „Volkswagen“ ar „Hyundai“, ten turėjo keturaukščius namus, dar dvigubai tiek ploto užėmė pagalbinės zonos. Labai svarbu ir tai, kaip prisidės valstybė. Jei vėl nagrinėtume Portugalijos pavyzdį, kur neseniai baigėsi WRC etapas, tai matytume, kad ten didžiausias renginio rėmėjas yra šiod šalies turizmo departamentas. Glaudžiai bendradarbiauja ir pagalbos tarnybos, kurios greičio ruožus uždaro prieš parą. Pavyzdžiui, Lietuvoje greičio ruožai yra uždaromi tik likus 2–4 valandoms iki varžybų.
Kaip Lietuvos greičio ruožus įvertino FIA WRC vadovė Michele Mouton?
Ją šokiravo greičiai mūsų trasose. Michele Mouton vairuodama išbandė visus greičio ruožus ir labai nustebo, kad trasoje galima pasiekti tokius didelius greičius. Viena vertus, tai yra labai įdomu, teikia daug adrenalino, kita vertus, tai – labai pavojinga. Pavyzdžiui, Portugalijoje vidutinis greitis greičiausiame ruože buvo apie 100 km per valandą, o Lietuvoje – iki 140 km per valandą. Tačiau WRC važiuoja tikri profesionalai ir jie tikrai įveiks iššūkius mūsų trasose.
Ko gali tikėtis žiūrovai?
Visi į varžybas atėję automobilių sporto aistruoliai turės istorinę galimybę pamatyti geriausius pasaulio sportininkus, kurie skries įdomiomis ir greitomis trasomis. Garantuoju, kad puikių akimirkų tikrai bus. Planuojame įrengti 6–7 žiūrovų zonas, į kurias jie patekti galės tik nusipirkę bilietus, todėl raginu juos įsigyti iš anksto ir atvažiuoti anksčiau, gal net geriausią vietą užsiimti iš vakaro, nes norinčiųjų pamatyti geriausius pasaulio sportininkus bus daug. Jau dabar gauname labai daug klausimų iš skandinavų ir estų, kurie nori atvykti.
Pagal VšĮ „Pasaulio ralio čempionatas Lietuvoje“ informaciją parengė VL žurnalistas Marius Eidukonis.