Savo išsamiame interviu Vokietijos laikraščiui „Die Welt“ Bernie Ecclestone pasakojo apie „Formulės-1“ problemas, „Ferrari“ ir „Mercedes“ komandų perspektyvas ir apie galimą savo įpėdinį F-1 valdytojo poste, rašo F-1.lt.
- TV reitingai mažėja, žiūrovų skaičius į etapus taip pat mažėja, kelios F-1 komandos turi rimtų finansinių sunkumų. Tai ar „Formulėje-1“ dabar dvelkia krize?
- „Formulėje-1“ yra ne vieną kartą buvusios panašios situacijos, kokia yra dabar. Aš nežinau, ar šį periodą galima vadinti krize, ar ne, o gal tai tik „problemos“. Visame pasaulyje stambios korporacijos laikas nuo laiko susiduria su sunkumais, todėl ir „Formulė-1“ nuo to nėra apsaugota. Kaip taisyklė, tai būna finansinės bėdos.
- Ką konkrečiai tai reiškia?
- Komandos išleidžia per daug pinigų, jos jau seniai nustojo kreipti dėmesį į mano pastabas bei FIA eks-prezidento Maxo Mosley perspėjimus. Jei jie neišeitų iš savų komandos biudžeto rėmų, tai viskas būtų tvarkoje. Vietoj to jie leido ir dabar leidžia pinigus, kurie komandoms nepriklauso. Būtent tame ir yra bėda.
- Kodėl taip vyksta?
- Iš esmės tame reikia kaltinti komandų inžinierius ir techninius specialistus. Būtent jie stengiasi įtikinti komandų vadovus, kad reikia inovacijų bei „naujų techninių sprendimų“, nes kitaip jie nebus priekyje ir negalės kovoti trasoje su varžovais. Bet daugeliu atvejų tai dažniausiai būna tik viltis, o ne realus scenarijus. Dažniausiai atsitinka taip, jog bolido greitis nedidėja, o pinigai tirpsta. Kartu su jais tirpsta ir viltys ir tai tęsiasi metų metus.
- Ar inžinieriai gali žinoti, kokie yra sirgalių norai ir interesai?
- Tie kurie projektuoja bolidus, daro ką nori ir už tai visai neatsako. Turiu pripažinti, kad tame yra ir mūsų kaltės. Mes sakome, ko iš jų norime, jie siūlo „aukštųjų technologijų“ sprendimus. Bet vietoje to pirmiausiai reikėtų paklausti paprastų sirgalių nuomonės.
- Ką jūs galvojate šiuo klausimu?
- Reikia imtis iš principo naujo valdymo ir judėti visai kita kryptimi. Mums reikia galingesnių variklių – ne mažiau kaip 1000 AG. Jie turi garsiai skambėti. Reikia plačių padangų ir bolidų, kurie atrodytų patraukliai, o kartu ir agresyviai. Tokios turi būti tikros šiuolaikinės „Formulės-1“ mašinos. Mes privalome prie jų sugrįžti. Visa tai jau užplanuota 2017 metams. Reikia duoti publikai tai, ko ji išties nori.
- Ko konkrečiai?
- Reikia lenktynininkų, kurie kovoja vieni su kitais trasose. Ratas į ratą. Niekam neįdomūs sudėtingo bolidų paruošimo varžyboms aspektai, įdomūs yra greiti pilotai, turininga kova, sukurianti žiūrovams šou renginį.
- Kas jūsų darbe dabar kelia pačias didžiausias problemas?
- Aš pastačiau ant kojų „Formulę-1“ tais laikais, kai dar turėjau galimybę veikti diktatoriškais metodais, bet viską dariau labai atsakingai. Tada aš galėdavau greitai priimti sprendimus, kurie galiausiai pasirodo buvę teisingi. Tuo tarpu šiandien „Formulė-1“ – tai ištisinė demokratija, niekas nesugeba operatyviai priiminėti teisingus sprendimus. Įvairiausių komitetų, darbo grupių bei komisijų yra daugiau nei žmonių, kurie sugeba susigaudyti esminiais klausimais ir supranta, ko mums visiems reikia. Dažnai svarbiausiu įvairiausių posėdžių sutarimu būna tai, kad numatomas kito posėdžio laikas. Mes galime valandų valandas sėdėti ir kažką svarstyti, kol galiausiai paskiriame kito posėdžio datą, taip nieko nenusprendę.
- Jūs dažnai kaltina tuo, jog būdamas svarbiausiu organizatoriumi, jūs sau pasiimate per daug pinigų ir mažesnę dalį atiduodate komandoms, nors kai kurios iš jų vos galą su galu suduria...
- Mes kiekvienais metais komandoms išmokame 900 mln. JAV dolerių. Aš manau, kad tai yra labai daug, ypač jei pažiūrėsime daugumos komandų išlaidavimo politiką. Kita vertus, kas trukdo komandoms gauti pinigų iš rėmėjų? Tačiau paskirstymo sistema yra tokia, kokia yra, ji yra suderinta su visomis komandomis. Tie kas laimi lenktynėse, gauna daugiau. Tas, kieno rezultatai kuklesni, gauna mažiau. Manau, kad tai teisingas principas.
- Pakalbėkime apie „Ferrari“ problemas. Ko jūs tikitės iš šios komandos 2015 metais?
- Klausimas tame, ar yra toje komandoje „teisingų“ žmonių. Kuomet aš įkalbinėjau Jeaną Todtą imtis vadovauti „Ferrari“, komanda buvo lygiai tokioje pat padėtyje kaip ir šiandien. Joje buvo visko „per daug itališko“. Prisijungęs prie komandos, J. Todtas viską padarė iš naujo ir jį labai aktyviai palaikė Michaelis Schumacheris. Aš žinau tai, nes vieną kartą Michaelis man sakė, kad faktiškai jis vadovavo visai komandai. Iš tiesų, Schumacheris visuomet valdė visą „Ferrari“ komandą. Jis puikiai žinojo, kokių žmonių jam tam reikia.
- Ar galėtų tokį pat vaidmenį dabar suvaidinti Sebastianas Vettelis?
- Aš nežinau. Ar jiems pavyks surasti tinkamų žmonių, bet tikiuosi, jog Sebastianui pavyks surėdyti tokią struktūrą, kurią kažkada pastatė Todtas su Schumacheriu. Ponas Marchionne visais įmanomais būdas stengiasi visiems parodyti, kad jis yra pajėgus tai padaryti. M. Schumacheris buvo tikras „Ferrari“ lyderis. Nemanau, kad S. Vettelis tą sugebės padaryti. Bet Sergio Marchionne įsitikinęs, kad reikalus pavyks pakreipti tinkama linkme. Tikėkimės, kad tai jam pavyks ir tai bus naudinga „Ferrari“ komandai, S. Vetteliui, o kartu ir visai „Formulei-1“.
- Kada „Ferrari“ vėl pradės nugalėti?
- Apie tai dar anksti kalbėti.
- Kai S. Vettelis paskelbė, kad pereina į „Ferrari“, ar jūs džiaugėtės?
- Aš tik pagalvojau, kad jis labai anksti pasidavė, išėjęs iš „Red Bull“ komandos.
- Ar jūs kalbėjotės su Sebu apie tai?
- Taip, bet jam buvo sunku su manimi sutikti.
- Pernai S. Vettelis labai dažnai atrodydavo nervingas ir palaužtas nesėkmių...
- Sutinku. Jam išties buvo nelengva praėjusiame sezone, kuris buvo sudėtingas ir visai „Red Bull“ komandai. Iš esmės jis buvo nusivylęs komanda. Todėl galima suprasti, kodėl jis pasiryžo išeiti.
- Ką jūs manote apie S. Vettelio šansus šiemet?
- Vargu ar jis šiemet sugebės kovoti dėl lyderio pozicijų. Bet jis tai supranta iš pernykštės patirties ir žino, jog reikia laiko norint pasiekti progreso. Mes su Sebu esame geri draugai, todėl aš jį visiškai palaikau.
- Ką jūs manote apie „Mercedes“ pažangą?
- Jie iš pat pradžių patikėjo naujuoju reglamentu varikliams – tai yra svarbiausias jų pranašumas. Be to, jie puikiai atliko namų darbus. Jei kalbėti apie variklius, tai yra puikus inžinerinės minties pavyzdys.
- Vadinasi, kad šiais metais čempiono titulą vėl laimės kažkuris „Mercedes“ pilotas?
- Taip, aš už tai galiu pastatyti visą savo turtą, kurį turiu.
- Daugelis ekspertų mano, kad 2014 metais hibridiniai varikliai neleido, kad trasoje vyktų apylygė kova. Kaip jums patinka hibridiniai V6?
- Aš nemanau, kad „Formulei-1“ yra reikalingas šis variklis. Serijiniuose automobiliuose tokia koncepcija taip pat nėra naudojama. Aš tame nematau nieko, kas būtų naudinga F-1 čempionatui.
- Kodėl jūs taip emocionaliai į tai reaguojate?
- „Formulė-1“ nėra variklių konstrukcinis biuras. Mes turime šou lenktynių verslą, priklausantį pramogų pasauliui. Toks motoras mums visai nepadeda, nes jis yra per daug brangus ir sudėtingas. Bet „Mercedes“ sukūrė išties puikų hibridinį variklį.
- Antra vertus, „Mercedes“ jūs šiemet nubaudėte, kadangi leidote tobulinti jėgaines sezono metu...
- Jei būtų mano valia, tai aš „įšaldyčiau“ vien tik „Mercedes“ variklių tobulinimą. Bet aš nesu tikras, ar tai padėtų kitoms komandoms „Mercedes“ pavyti... Manau, kad „Mercedes“ išaugos pranašumą, net jei ir iš esmės pasikeis reglamentas.
- Kodėl jūs tuo įsitikinęs?
- Kadangi „Mercedes“ progresuos tokiu pat tempu kaip ir kiti, o dabar jie toli visus aplenkę. Bet galimybė progresuoti yra sudaryta visiems.
- Jūs jau 60 metų sukatės „Formulės-1“ pasaulyje. Kada galvojate verslą perduoti įpėdiniui?
- Dar negalvoju. Bet dėl visiems suprantamų priežasčių gali tekti vieną dieną sustoti, norite to, ar ne.
- Ar jūs erzina, kai jūsų dažnai klausinėja apie pasitraukimą?
- Ne. Aš į tai nekreipiu dėmesio. Man yra viskas aišku: jei vieną dieną suprasiu, kad nesugebu susitvarkyti su savo pareigomis, tai aš jas savanoriškai jas paliksiu. Neseniai manęs paklausė apie kandidatą į įpėdinius, kuriam dvidešimčia metų mažiau nei man. Aš jam pasiūliau nubėgti 100 metrų – kas greičiau. Pasakiau: „klok ant stalo 10 tūkst. dolerių ir bėgam“. Bet jis pabijojo...
- Vadinasi, kad būdamas „Formulės-1“ vadovu jūs norite atšvęsti savo šimtmetį?
- Pažiūrėsime.
- Paskutinis klausimas pačiam įtakingiausiam per pastaruosius keliasdešimt metų „Formulės-1“ žmogui. Kokios mintys ateina į galvą, kai prisimenate Michaelio Schumacherio incidentą?
- Aš absoliučiai nieko nežinau apie dabartinę jo būklę. Labai keista, kad nepavydėtinoje padėtyje jis atsidūrė po incidento su slidėmis, o ne lenktynių trasoje. Tame ir yra visa šios istorijos tragedija. Jis labai daug kartų per lenktynes rizikuodavo ir patekdavo į incidentus. Jei su juo būtų kas nors tada atsitikę, vadinasi, toks buvo likimas. O dabar... Drama įvyko netgi ne varžybų metu...
Daugiau naujienų skaitykite F-1.lt.