Indrė MIKELIONYTĖ
Radijo stoties „FM99“ žurnalistė Vilija Ramanauskienė, mielai sėdanti prie vairo ir besivaržanti su vyrais net ir ralyje, mano, kad vyriškių požiūris keičiasi: „Jie patys mato, kad moterys vairuoja ne prasčiau už juos.“ Asmeninė nuotr.Jeigu prieš jus važiuoja tas, kurį vadina „stabdžiu kelyje“, arba tas, kuris nerodo posūkių, negeba aplenkti kliūties kelyje, vairuoja mažų mažiausiai nestabiliai, o gal net ir chaotiškai, greičiausiai tai ne tas, o ta. Tokios nuomonės laikosi vyrai, įsivaizduojantys, jog moteris prie vairo – nelaimė kelyje. Apie tai, kaip ir ką vairuoja moterys, skaitykite šiandienos „Spidometro“ skiltyje.
Kaip ir apie blondines
Brangioji, kai mudu važiuosime drauge – vairuoju aš, kai tu veši vaikus į mokyklą – būk atsargi ir man nesakyk, kad širdies labai nesopėtų, o kai uošvę kur nors veši – būk gera, parodyk, kokia gera vairuotoja esi. Tokie ir panašūs užgauliojimai vairuojančių moterų jau nebestebina. Anekdotų apie jas veik tiek pat, kiek ir apie blondines, kurios taip pat kartais nepelnytai susilaukia kritikos strėlių. Amžinas klausimas – kas vairuoja geriau: vyrai ar moterys? Atsakymo seniai ieško ne tik vairuotojai, bet ir mokslininkai.
Visai neseniai Didžiojoje Britanijoje atliktas tyrimas atskleidė, kad visgi geresnės vairuotojos yra moterys. Automobilių nuoma besiverčianti kompanija „Carrentals“, apklaususi 700 respondentų per 18 metų, nustatė, jog pagrindinės vyrų pralaimėtos kovos priežastys – avarijos ir baudos.
Paaiškėjo, kad 57 proc. apklaustų vyrų yra patekę į vieną ar daugiau avarijų, o moterų – 44 proc. 45 proc. apklaustų 36–45 metų bei vyresnių nei 66 metų vyrų gavę baudų už greičio viršijimą. Taip pat nustatyta, jog 60 proc. vyresnių nei 66 metų vyrų patekę į avariją, lyginant su 30 proc. to paties amžiaus moterų.
Iš vairuotojų moterų lūpų
Tyrimų rezultatai liudija mokslinę statistiką, o moterys laikosi savo nuomonės, kuri taip pat nevienareikšmiška. Antai alytiškė Rūta Kiulkienė, vairuojanti jau daug metų, įsitikinusi, kad moterys vairuoja geriau negu vyrai: „Žinoma, yra visokių vairuotojų: prastai vairuojančių ir moterų, ir vyrų, tačiau moterys vairuoja daug geriau. Kartais pikta, kai vyrai nuolat priekaištauja moterims dėl vairavimo sugebėjimų.“
Radijo stoties „FM99“ žurnalistė Vilija Ramanauskienė, mielai sėdanti prie vairo ir besivaržanti su vyrais net ir ralyje, mano, kad vyriškių požiūris keičiasi: „Jie patys mato, kad moterys vairuoja ne prasčiau už juos. Tiesa, dauguma moterų visgi atsargesnės. Turiu prisipažinti, ir aš kartais pakeiksnoju, kad priekyje „važiuoja moteris“, nes yra tam tikrų tai rodančių ženklų. Tarkim, jei naktį užmiestyje priešais atvažiuojant automobiliui priekyje važiuojantis numeta greitį ir traukiasi į šoną – 95 procentai, kad tai bus moteris. Yra žmonių, kurie tiesiog negimę vairuoti, jie neabejotinai tūkstančius dalykų daro daug geriau, bet vairuoja, švelniai tariant, neprognozuojamai, aplinkiniams kartais tai sukelia nepatogumų.“
Vilija sako, kad moterims prie vairo dažnai tiesiog trūksta pasitikėjimo savimi, o neretai tai ir jų antrųjų pusių nuopelnas. Juk dažna moteris kompleksuoja, jeigu tenka vežti gerai vairuojantį artimąjį, ypač antrąją pusę. Suk dešiniau, sumažink greitį, važiuok lėčiau! – kartais atskrieja iš sėdinčiojo keleivio pusėje lūpų.
Apie vyrų ir moterų vairavimo ypatumus ir skirtumus prirašyti ištisi tomai. Tačiau, siekdami įvertinti – pamatyti ne tik kaip, bet ir ką vairuoja moterys, artėjant Kovo 8-ajai – moterų dienai – pateikiame Skandinavijos draudimo bendrovės „If“ išanalizuotą automobilių draudimo statistiką. Paaiškėjo, kokius automobilius Lietuvoje vairuoja vyrai, kokius moterys, su kokiais jos jaučiasi saugiai ir patikimai.
Dideli ir maži stereotipai
Informuojama, kad tarp moterų miesto visureigiai populiaresni negu tarp vyrų, o kasko draudimu moterys dažniausiai draudžia „Toyota“, „Nissan“ ir „Volkswagen“ markių automobilius. Kalbinta alytiškė Eglė Plėtienė pati vairuoja miesto visureigį ir sako, kad toks moterims suteikia didesnį saugumo jausmą ir leidžia jaustis aukščiau kitų vairuotojų, ypač vyrų.
Draudimo bendrovės „If“ Transporto žalų grupės vadovas Dominykas Trimonis mano, kad stereotipas, jog moterims patinka maži mieli automobiliai, ne visai teisingas. „Mūsų statistika rodo, kad moterys dažnai vairuoja visureigius. Tiesa, šie nėra patys didžiausi. Dažniausiai tai didesnio važumo vidutinės klasės automobiliai, tokie kaip „Toyota RAV4“ ar „Nissan Qashqai“, – reziumuoja D.Trimonis.
Pasak eksperto, kaip rodo įvairios automobilių gamintojų apklausos, moterys taip pat renkasi nedidelius, saugius, patikimus automobilius, kurie nekelia techninių rūpesčių. „Atrodo, būtent tokiais mūsų klientės laiko miesto visureigius“, – priduria D.Trimonis.
Septynvietį automobilį vairuojanti V.Ramanauskienė juokauja pastebėjusi, kad didelius automobilius dalis moterų labai mėgsta ir neretai mažos moterys nori didelės mašinos. Anot jos, kita dalis moterų nori „moteriško“ automobilio. Koks jis, Vilija sako tikrai nežinanti.
Tačiau yra moterų, atstovaujančių tai pusei, kuri įsitikinusi, jog moterys vairuoja blogiau: „Pagrindinė priežastis – nepakankamas susikaupimas, nesugebėjimas sutelkti dėmesio tik į vairavimą“, – linkusi manyti alytiškė Donata Raos.
Jotvingių gimnazijos bibliotekos vedėja Vilija Dranginytė, lyg iš dalies antrindama jai, sako, jog tai iš esmės lyčių skirtumo pavyzdys: „Vyrai nemoka kelių dalykų daryti vienu metu, o moterys pripratusios skubėti ir daryti kelis darbus vienu metu, todėl ir vairuodamos kalba telefonu, darosi makiažą, kalba su šalia sėdinčiu keleiviu nukreipdamos dėmesį nuo kelio.“
Kalbintos moterys lyg sutartinai pripažįsta: vyrai, nors ir mano, kad moterys vairuoja prasčiau, kelyje esti draugiškesni negu moterys. „Dažniau praleidžia, sustoja prie perėjos, nusišypso“, – juokėsi vairuotojos.
Automobilis – būtinybė
Paklaustos, kokie pagrindiniai kriterijai keliami automobiliui, moterys akcentavo patogumą. „Man reikia tokio automobilio, kuris negestų, nes nekenčiu varinėti jį taisyti. Dar svarbu, kad būtų „klusnus“. Didelis automobilis yra gyvenimo aplinkybių būtinybė. Tiesiog atsiradus dvyniams tarp dviejų vaikiškų kėdučių nebetilpo trečias didelis sūnus. Na, o dabar vyresnieji sūnūs turi savo antras puses, tad norint kur nors kartu keliauti vėlgi reikia didelio automobilio“, – apie tokios mašinos būtinybę, o ne madą pasakojo visur spėjanti V.Ramanauskienė.
Nors šiuo gyvenimu etapu vairuoja didelį automobilį, ji su nostalgija pasigenda ir mažo. „Ypač važinėdama Vilniuje (gan dažnai taip būna) ir bandydama kur nors pastatyti – su savo septynviečiu „traukiniu“ sunkiau kur nors įsisprausti ir tiksliai apskaičiuoti atstumą jį statant. Pirmas mano automobiliukas buvo sena mažutėlė „Ford Fiesta“ (ji gal dar ir dabar oro uoste sklandytuvus tampo), tai pamenu, kaip pralįsdavau visur, kur kitiems tiesiog ne pagal gabaritus būdavo“, – prisimena V.Ramanauskienė.
Vilija laukia balandžio 1-osios, nes tada žada laikyti motociklo teises. Šį jau turi, o ir teorijos egzaminas išlaikytas. Moteris juokiasi, kad tada bent jau važiuojant vienai transporto priemonės pastatymo problema nebus aktuali.
Vilijos bendravardė, Jotvingių gimnazijos bibliotekininkė vairuoja mažą automobilį, galbūt tokį galima vadinti „moterišku“, ir sako, kad jos aplinkoje draugės beveik visos vairuoja mažus arba vidutinės klasės (ar dydžio) automobilius. „Moterys galbūt renkasi ekonomiškesnius automobilius – labiau skaičiuoja savo išlaidas, o ir pasirinkimą lemia sava arba vyro kišenė“, – šypsodamasi sakė vairuotoja.
Vyrai ištikimi solidumui
O kokius automobilius renkasi vyrai – gal jų kišenė gilesnė? Draudimo bendrovės „If“ išanalizuota automobilių draudimo statistika atskleidė, kad vyrai kasko draudimu dažniausiai draudžia 2004–2009 metų gamybos „Audi“, „Toyota“ ir „Volkswagen“. Tarp stipriosios lyties atstovų populiariausi kėbulo tipai – sedanas ir universalas.
„Vyrai pirmiausia lieka ištikimi vokiečių automobilių gamintojams ir pripažįsta solidesnius, kiek didesnius modelius. Pastebime, kad sedanų vairuotojai paprastai būna atsakingesni nei tie, kurie važinėja, pavyzdžiui, hečbeko tipo automobiliais“, – teigia D.Trimonis.
Kitaip nei kasko, privalomuoju draudimu daugiausia draudžiami kiek senesni, 10–15 metų automobiliai. Skiriasi ir populiariausi modeliai – moterys dažniau draudžia „VW Golf“, „Opel Astra“ ir „Audi A4“, o vyrai – „VW Passat“, „Audi A6“ ir „Opel Vectra“.
Kad ir kokį automobilį vairuotum, kad ir kokios lyties atstovas būtum, svarbiausia, jog jį vairuotum gerai. Tuo įsitikinę abiejų lyčių atstovai. Todėl kuo daugiau sąmoningumo, atsakingumo, atidumo kelyje, tuo daugiau gerų vairuotojų riedės Lietuvos keliais. Šie, įvertinus kelių kokybę skirtingose pasaulio šalyse, iš 142-iejų valstybių užėmė garbingą 32 vietą.