• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Katalizatorius – tai įrenginys sumontuotas automobilio išmetimo sistemoje tarp variklio ir išmetimo vamzdžio. Jo viduje yra tauriųjų metalų ir jis skirtas oksiduoti įvairias chemines medžiagas bei sumažinti jų išmetimą į aplinką. Vis dėlto tai bene daugiausiai kalbų sulaukia automobilio detalė, kurią, pasirodo, pritrūkus pinigų, visuomet galima parduoti.

Katalizatorius – tai įrenginys sumontuotas automobilio išmetimo sistemoje tarp variklio ir išmetimo vamzdžio. Jo viduje yra tauriųjų metalų ir jis skirtas oksiduoti įvairias chemines medžiagas bei sumažinti jų išmetimą į aplinką. Vis dėlto tai bene daugiausiai kalbų sulaukia automobilio detalė, kurią, pasirodo, pritrūkus pinigų, visuomet galima parduoti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Specialistai sako, kad dažnai katalizatoriaus vertė būna lygi viso likusio automobilio antrinių žaliavų kainai. Techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas sako, kad dažnai ši detalė tampa vagių grobiu: „Ko gero net beviltiškiausiai per chemijos pamokas atrodę vaikėzai, kuriems smegenų pakanka tik tokiems darbams, už kuriuos Baudžiamasis kodeksas numato keleto metų viešnagę cypėje, puikiai žino kas yra platina (Pt), paladis (Pd) bei rodis (Rh) ir kur šių tauriųjų metalų gauti. Tereikia nusižiūrėti nuošaliau stovintį automobilį, palįsti po juo ir išpjauti katalizatorių. Viso labo du pjūviai specialiai vamzdžiams raikyti skirtu reguliuojamu grandininiu pjūklu ir, priklausomai nuo to, kokios markės bei modelio ratuotis tapo auka, po keleto minučių ilgapirščių pelnas gali siekti nuo 50 iki 100, po kai kuriais atvejais – net 400 eurų“, – teigia specialistas.

REKLAMA

Tokio pobūdžio nusikaltimus narstantys policijos pareigūnai teigia, kad katalizatorių vagysčių idėja buvo importuota iš Amerikos. Tenykščių nusikaltėlių akiratyje šios detalės atsidūrė apytiksliai 2008-2009 metais įvertinus kiek laiko operacija užtrunka ir kiek pelno generuoja. Įsisukus į nesaugomą aikštelę per keletą tamsos valandų be didesnio vargo gali iškastruoti keletą dešimčių automobilių. Pridavus juos antrinių žaliavų perdirbėjams susišluojama gražaus pinigo. Kiek tiksliai priklauso nuo tauriųjų metalų kainų pasaulio biržose.

REKLAMA
REKLAMA

„Šiuos dalykus perpratę mūsiškiai sukčiai kibo į darbą ne tik apvaginėdami pavienius automobilius, bet ir imdamiesi kur kas platesnio masto veiklos: katalizatoriai būdavo išpjaustomi net nenukėlus nuo autovežių, pakeliui iš Europos į Lietuvą, arba automobilių turgaviečių prieigose esančiuose dirbtuvėse. Patys įžūliausi vagys Lietuvoje net įsigudrindavo išsinuomoti mašiną, išpjauti jos katalizatorių, vietoje jo įstatyti paprastą metalinį bakelį ir lyg niekur nieko grąžinti mašiną į nuomos punktą“, – sako R. Gabartas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto per vagystes išpjaunamas katalizatorių kiekis yra juokingai mažas, palyginti su tuo, kiek jų pašalinama automobilių servisuose. „Po tokio akibrokšto mašina skleidžia įprastą garsą, variklis veikia, dūmai nerūksta, todėl kad turi brangią problemą automobilio savininkas sužino tik apsilankęs techninės apžiūros (TA) centre“, – primena specialistas.

REKLAMA

Pasikeitus teisės aktams nuo 2013-ųjų pradėta reikalauti, jog visi automobiliai, gimę su katalizatoriais, privalo juos turėti. Kitaip tariant, norint gauti teigiamą TA kontrolierių išvadą, būtina vietoj išpjautojo įmontuoti naują. Tokia procedūra, priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, gali atsieiti nuo keliasdešimties iki kelių tūkstančių eurų. Komentuodamas šią situaciją bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius pripažino, kad nors visoje Europoje galioja kategoriškas reikalavimas eksploatuoti automobilius tik su veikiančiais katalizatoriais, galimybės apgauti TA kontrolierius egzistuoja.

REKLAMA

„Ar katalizatorius yra numatytoje vietoje ir ar efektyviai atlieka savo funkciją tikrinama tik vizualiai apžiūrint automobilio išmetimo sistemą bei matuojant išmetamųjų dujų parametrus. Tačiau šiuo metu naudojama įranga leidžia fiksuoti ne visus teršalų emisijos ingredientus – jei variklis techniškai tvarkingas, katalizatoriaus netekusios senesnės kartos transporto priemonės išmetamosiose dujose CO kiekis gali tilpti į normas. Pro duslintuvą į aplinką sklis pusė Mendelejevo lentelėje esančių medžiagų, bet tai nebus pamatuojama ir atitinkamai įvertinama, – sakė R. Vėlavičius. – Todėl kol kas TA centrų kontrolieriai dėl katalizatoriaus neturės jokių pastabų dviem atvejais: jei transporto priemonė „gimė“ jo neturėdama arba Lietuvoje automobilis pirmą kartą į TA centrą atvyko anksčiau 2013-ųjų kovo 1 dienos. Visais kitais atvejais automobiliai „išoperuotais“ katalizatoriais bus laikomi turinčiais „didelių trūkumų“, todėl negauna techninės apžiūros kortelės“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kad artimiausioje ateityje apie šiuos dalykus bus daug diskutuojama, leidžia spėti vėl pasigirdę siūlymai įvesti visuotinį automobilio mokestį. Jo tarifas, kaip ir visame civilizuotame pasaulyje, greičiausiai būtų susietas su tarša. Todėl patobulinus išmetamųjų dujų matavimo procedūras, nuo to kokie dūmai virsta iš duslintuvo, priklausytų kaip plačiai tektų atverti piniginę ar kiek sutaupyti pavyktų mašinos šeimininkams.

1 kg katalizatoriaus supirkimo kainos svyruoja nuo 20 iki 150 eurų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų