Saugumu turi pasirūpinti suaugusieji
Bendromis apsaugos institucijų bei visų eismo dalyvių pastangomis galima sumažinti rizikas, kylančias vaikams. Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos, tinkamas suaugusiųjų pavyzdys, kaip eiti per važiuojamąją kelio dalį pėsčiųjų perėja ar degant žaliam šviesoforui, gali padėti užkirsti kelią nelaimei.
Jaunieji eismo dalyviai nesugeba įvertinti eismo situacijos, ne visada dėmesingi, pamiršta atsargumą, todėl specialistai pataria tėvams suplanuoti saugiausią maršrutą savo atžalai – jeigu įmanoma, vengti judrių gatvių, sankryžų, viadukų ar tiltų. Be to, tėvai taip pat turėtų įvertinti ir kitus pavojus – neapšviestas gatvių atkarpas, požemines perėjas, stačius laiptus ar neįrengtus šaligatvius.
Pasak Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro darbuotojos Liudos Ciesiūnienės, Vaikai dažnai nesaugiai elgiasi gatvėje, nes nesugeba įvertinti transporto priemonių keliamos grėsmės, neapsidairo prieš eidami per gatvę. „Šurmuliuoja, žaidžia, stumdosi, bėga per gatvę nenustatytose vietose, arba iš už stovinčios transporto priemonės, neįsitikinę saugumu. Neįvertina to, kad jie dėl savo ūgio mažiau pastebimi, ypač tamsiu paros metu, jei netaisyklingai dėvi atšvaitus arba iš viso jų neturi.”, - sako L. Ciesiūnienė.
Taip pat reikėtų pratinti savo atžalas naudoti saugos priemones – atšvaitus ar ryškiaspalves liemenes su šviesą atspindinčiais elementais. Dienoms trumpėjant, geriausiai tamsiu paros metu vaikus apsaugo atšvaitai. Nors dažnai vaikai juos supranta kaip žaislus, tėvai savo atžaloms turėtų paaiškinti jų paskirtį, kadangi atšvaitai yra privalomi ir juos segėti įpareigoja Lietuvos įstatymai. Atlikti tyrimai rodo, jog pėstieji be atšvaitų tamsiu paros metu savo gyvybe rizikuoja 8 kartus labiau nei su jais. Pėsčiąjį su atšvaitu vairuotojas pamato 120-150 m. atstumo, o be jo – tik 30 m.
Specialios kėdutės gali išgelbėti gyvybę
Atlikti tyrimai rodo, kad 3 iš 4 į avariją patekusių vaikų gali išvengti sužalojimų ar net mirties, jeigu bus vežami specialiai vaikams pritaikytose kėdutėse. Lietuvos Policijos eismo priežiūros tarnybos duomenimis, skaudžios nelaimės keliuose, kuriose nukenčia vaikai, įvyksta kone kasdien. Dėl to svarbu žinoti, kad tik specialiai vaiko ūgiui ir svoriui pritaikyta ir tinkamai pritvirtinta saugos kėdutė tvirtai laiko vaiką ir apsaugo jį nuo smūgių bei nuo pavojaus būti išmestam iš automobilio eismo įvykio metu. Atlikti tyrimai rodo, kad teisingas saugos priemonės parinkimas ir naudojimas, traumų skaičių eismo įvykio metu gali sumažinti net 75 proc.
Esminis kriterijus, norint išsirinkti tinkamą automobilinę saugos kėdutę, yra vaiko svoris. Kelių eismo taisyklės nurodo, jog jaunesnius nei 3 metų vaikus leidžiama vežti ant galinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse. Sėdėti kėdutėje vaikas privalo kiekvienos kelionės metu, nesvarbu, kokios trukmės ji būtų. Jaunesnius nei 12 metų ir žemesnius nei 150 cm ūgio vaikus leidžiama vežti ant priekinės sėdynės taip pat tik jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse.
Atsižvelgus į vaiko svorį, saugos kėdutės skirstomos į penkias grupes: 0 grupė skirta vaikams, sveriantiems mažiau 10 kg., 0+ grupė tiems, kurie sveria mažiau nei 13 kg., I grupė vaikams, sveriantiems 9-18 kg., II grupė – sveriantiems 15-25 kg., o III grupė – sveriantiems nuo 22 iki 36 kg.
Atlikti tyrimai rodo, kad didžioji dalis avarijose nukentėjusių vaikų, sėdėjusių vaikų saugos kėdutėse, patyrė tam tikrų sužalojimų dėl to, kad jos buvo neteisingai pritvirtintos. Specialistų teigimu, ant automobilio sėdynės pritvirtinta kėdutė neturi pasislinkti iš savo vietos daugiau nei 3-5 cm. Todėl, rūpindamiesi vaikų saugumu, prieš kiekvieną kelionę automobiliu turėtumėte patikrinti, ar kėdutė yra saugiai pritvirtinta.
Vairuotojai privalo išlikti budrūs
L. Ciesiūnienės teigimu, vairuotojai turėtų būti ypatingai budrūs tose vietose, kur dažnai būna vaikai: šalia mokyklų, stadionų, vaikų žaidimo aikštelių, namų kiemuose. Vaikai yra judresni ir mažiau dėmesingi ir atsakingi nei suaugę eismo dalyviai.
„Didesnis pavojus kyla ir dėl jų anatominių ir fiziologinių ypatybių, pavyzdžiui, vaikų regėjimo kampas yra siauresnis negu suaugusiųjų, jie nesugeba sekti akimis judančių daiktų kaip suaugusieji, vaikai blogai įvertina garso šaltinį, iki 12 metų amžiaus vaikai nelabai skiria, kur yra kairė, o kur dešinė, jie mažesni ir jų nesimato virš ar už automobilio bei kliūties.”, - pasakoja pašnekovė.
Vairuotojas privalo sustoti ir praleisti važiuojamąją dalį kertančią organizuotą vaikų grupę, jeigu ją lydintis asmuo signalizuoja reguliuotojo lazdele, skrituliu su raudonu atšvaitu ar ryškiaspalve vėliavėle.
Artėdamas prie sustojusios transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija ar prie sustojusio mokyklinio autobuso su įjungtomis įspėjamosiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, vairuotojas privalo sulėtinti greitį, prireikus – ir sustoti, kad praleistų vaikus ir juos lydintį asmenį.