Ne vienas tikriausiai esame susimąstęs, kaip būtų šaunu nuo mažens įskiepyti savo vaikui gerą skonį, išmokyti jį atskirti nuostabaus grožio daiktą nuo kičo, sėkmingą derinį nuo beskonio spalvų ir stilių kratinio.
Tačiau reikia nepamiršti, jog vaiko estetinis lavinimas yra orientuotas į tolimą ateitį, jo rezultatų iš karto nepamatysime, todėl ir nereikėtų jų tikėtis.
Štai keletas pastebėjimų:
1. Vaikai visada siekia ryškaus ir blizgančio daikto. Jei kategoriškai uždrausite tokius daiktus namuose, jie neišvengiamai virs „uždraustu vaisiumi“, kuris, kaip žinoma, yra pats saldžiausias. Todėl, jei vaikas svajoja apie kokį nors neskoningą žaislą, aksesuarą ar drabužį ir vis prašo juos nupirkti, gal verta taip ir padaryti?
2. Visada išsakykite savo nuomonę apie vaiką supančius daiktus. Bet, nebūkite kategoriški. Kalbėkite apie tai, kas Jums patinka arba nepatinka, kokie deriniai Jums atrodo vykę, o kokie ne. Jei vaikas atsakys, kad mano kitaip – tai jau irgi nėra blogai.
3. Su ikimokyklinukais neverta lankyti masinio beskonių daiktų vartojimo vietų. Mat labai lengva pradėti juoktis arba ką nors garbinti kartu su minia. Bet jei vaikas prašo ko nors tokio, ką turi geriausias jo kiemo draugas ar visi darželio (mokyklos) vaikai, kartais verta jam nusileisti. Ypač, jei vaikas nelabai užtikrintai jaučiasi tame kolektyve.
4. Stenkitės ne tiek atimti ką nors blogo, kiek apsupti vaiką gerumu ir gražiais daiktais.
5. Pasistenkite suprasti, kodėl vaikas „įsikabinęs“ būtent į tą žaislą ar išsirinko parduotuvėje pačią baisiausią palaidinę. Daikto grožis jam turi antraeilį vaidmenį, jei žaislas iš tiesų įdomus, o ant drabužio nupieštas mėgstamas animacinio filmo herojus. Tokiais atvejais kur kas paprasčiau parinkti pakaitalą, nei įtikinėti vaiką, kad jo pasirinkimas – baisi beskonybė.
6. Jei vaikas Kalėdų Senelio prašo dovanos, kuri Jums sužadina ne pačius geriausius jausmus, pabandykite nusiraminti ir nusileisti. Bet po egle būtinai padėkite ir kokį nors puikų žaislą.
7. Pratinkite vaiką nuo mažens prie meno, rodykite tai, kas gražu, aptarinėkite, pagrįskite savo pasirinkimą. Bet, nelaukite rezultatų ir nereikalaukite iš vaiko „Kaip tu gali į tai žiūrėti, juk tik vakar buvai muziejuje!“
8. Dažniau vaiko klauskite, ar tai gražu. Pavyzdžiui, skaitant knygą, galima sužinoti, ar patinka vaikui iliustruojantys tekstą paveikslėliai. Ir visai nebūtinai iš karto po to išsakyti savo nuomonę.
9. Nesirūpinkite blogu vaiko skoniu. Vaiko aistra ryškioms spalvoms ar aštrus paauglio protestas prieš standartinius derinius praeis. Kur kas svarbiau tai, kas liks...
10. Išsiaiškinkite, ko būtent vaiką mokote. Deja, be reikiamų estetinių principų, mes vaikystėje įsisaviname ir daugybę šablonų, kas galima ir ko negalima. Todėl prieš pradėdami ko nors vaiką mokyti, gerai pagalvokite, ar tikrai taip manote, ar tiesiog nesąmoningai kartojate svetimus žodžius?