Retas vaikas iš prigimties apdovanotas gebėjimu taip anksti perprasti mokslo aukštumas, tačiau jei tėvai ar mokytojai labai labai pasistengs – kodėl gi ne? Ne veltui liaudies išmintis byloja: ką išmoksi – ant pečių nenešiosi. Mažylio ankstyvuoju ugdymu besirūpinantys tėvai tikisi, jog toks ankstyvas mokslo šaknų pakramtymas lems ir anksčiau užderėjusius saldžius jo vaisius. Tik ar visada ankstyvi vaisiai būna itin saldūs?
Pasak psichologų, ankstyvojo ugdymo mados paplitimas veikiausiai susijęs su tuo, kad atsirado daug nedirbančių, tačiau išsilavinusių ir didelių ambicijų turinčių mamų karta. Daugiausia tai 25-30 m. moterys, kurios arba trokšta suteikti savo vaikui visa tai, ko pačios vaikystėje neturėjo, arba taip mėgina realizuoti savo kūrybinę energiją. Bet būna ir atvirkščiai – darbo reikaluose paskendusi mama savo nebuvimą su vaiku desperatiškai mėgina kompensuoti vežiodama kūdikį po visus įmanomus kūdikių užsiėmimus.
Iš pradžių idėja, kad kūdikiai gali ne tik žaisti, bet ir žaisdami daug ko išmokti, pasirodė labai šauni. Ir iš tikrųjų tai buvo daugiau lavinamieji žaidimai, nei mokslai. Tačiau vos ankstyvasis ugdymas tapo madingas – ėmė augti ir jį pasirinkusiųjų ambicijos. Tenka pripažinti, kad neretai kūdikiams ir mažamečiams skirti būreliai labiau domina ne vaikus, o pačius tėvus. O psichologai savo ruožtu konstatuoja, kad itin aukštas intelektualinis potencialas, deja, dažniausiai lemia žemą socializacijos lygį bei perdėtą emocinį jautrumą.
Tėvams, nutarusiems vis dėlto imtis mažylio mokslų, rekomenduojama laikytis tokių taisyklių:
• Nepaverskite mažylio pasiekimų parodomąja programa šeimos draugams ir giminaičiams. Vaikui tokie „pasirodymai“ suteikia dvejopą informaciją. Pirma – kad jis mokosi ne todėl, jog smagus pats pažinimo procesas, o tam, kad nustebintų mamos drauges ir giminaites. Antra – suformuoja klaidingą nuomonę, kad jo tėvai juo džiaugiasi ir didžiuojasi tik tada, kai jis išmoksta ką nors naujo.
• Jei jūsų šeimos gyvenimo būdui artimas Montesori, Valdorfo ar Nikitino ugdymo metodikai – puiku, jūsų vaikučiui tai bus tik į naudą. Tačiau jei šeimos gyvenimo būdas neatitinka šių sistemų keliamų idėjų – gal verčiau nepainioti vaiko ir leisti į tradicinį vaikų darželį? Juk klasikinė mokymo programa, kitaip tariant, paprastas darželio pamokėlių kursas – taip pat naudinga ir efektyvu.
Jei nusprendėte imtis ankstyvojo lavinimo – nesukraukite vaikui pernelyg daug naujos informacijos: ir muzikos, ir matematikos, ir raidžių pažinimo. Pradėkite mažais žingsneliais, judėkite nuo lengvesnių, vaiko amžiui suprantamesnių dalykų prie sunkesnių, o ne iškart pradėdami nuo Mendelejevo lentelės.
• Svarbiausias kriterijus mokslui – vaiko domėjimasis. Atkreipkite dėmesį, kas jam šiuo metu rūpi labiausiai? Jei itin domisi skaičiais – gal daugiau dėmesio skirkite matematikai, o muziką kuriam laikui atidėkite?
• Neverskite vaiko pradėti pamokos, jei jis šiuo metu užsiėmęs kitais reikalais – leiskite jam patirti ir žaidimo malonumą.