• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ford Sierra Cosworth“ buvo keturratis monstras, savo padangomis palikęs ryškų juodą pėdsaką ant XXa.pabaigos automobilių istorijos asfalto.

REKLAMA
REKLAMA

80-ųjų pradžia Europos „Ford“ padaliniui buvo tikras radikalių pasikeitimų ir masinio atsinaujinimo metas. Baigėsi moraliai pasenusių, dar galiniais ratais varomų „Escort“ era,vidutinėje klasėje pasenusį „Taunus“ modelį 1982 metais pakeitė, tuomet dar futuristinių formų, moderni „Sierra“.

REKLAMA

Tačiau visas šis atsinaujinimas tapo tikru galvos skausmu tiems specialistams, kurie kūrė lenktynių trasoms skirtas automobilių modifikacijas. Jie buvo priversti paskubomis ieškoti, kas pakeis gan sėkmingai ralio trasose važiavusį antros kartos „Escort“,suko galvas kas išvažiuos į žiedines lenktynes vietoje paskutines dienas skaičiuojančio veterano „Ford Capri“.

REKLAMA
REKLAMA

Firmos sportininku tapo „Sierra“

Išnagrinėjus visas kandidatūras žvilgsnis nukrypo į naujokę „Ford Sierra“. Tais laikais klasikinės komponuotės automobiliai dar puikiai jautėsi ne tik žiede, bet ir ralio trasose, veržlios naujojo modelio formos atrodė sukurtos kaip tik sirgaliams gundyti. Ir automobilio gabaritai visai tiko abiems „Ford“ kuruojamoms disciplinoms – raliui ir žiedinėms lenktynėms.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Buvo tik viena bėda – „Sierra“ modeliui verkiant trūko galingesnės, sportinę adaptaciją iškęsti galinčios „širdelės“. Tačiau visai netikėtai į pagalbą atėjo lenktyninių variklių specialistai iš nedidelės, tačiau puikią reputaciją turinčios įmonės „Cosworth“.

REKLAMA

Dar „Ford Sierra“ gimimo metais,kaip pagrindą paėmę tikro veterano „Ford Pinto“ variklių bloką, „Cosworth“ specialistai sukūrė praktiškai naują 16 vožtuvų, dviem skirstymo velenėliais ginkluotą variklį. „Ford“ sportininkams ši idėja patiko, tad pasiūlę šį „saldainį“ pagardinti turbina,jie sukirto rankomis su „Cosworth“ vadovais ir prasidėjo pačių greičiausių „Ford Sierra“ era.

REKLAMA

Pirmoji banga

Pro gamyklos vartus pirmoji „Ford Sierra Cosworth RS“ išriedėjo 1986 metais. Pačias greičiausias „sierutes“ europinio „Ford“ padalinio vadovai nusprendė gaminti ne Anglijoje ar Vokietijoje, o Belgijoje. Kaip pagrindą šiam modeliui, už sportines versijas atsakingo padalinio vadovai pasirinko kukliausią, trijų durų kėbulą. Padailintas aptakais jis buvo jau ne bjaurusis ančiukas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Beje, automobilio dizainu rūpinosi ir važiavimo subtilybių automobilį mokė, t.y. pakabą ir visa kita derino „Ford SVE(Special Vehicle Engineering)“ padalinys. Darbas kuriant „Sierra Cosworth“ užtarnavo „SVE“ žmonėms šlovę ir rimtų specialistų vardą.

Pagrindiniai „Ford Sierra Cosworth RS“ dizaino akcentai – tai beveik be pakeitimų iš amerikietiško modelio „XR4“pasiskolintas snukutis ir milžiniškas galinis „spoileris“ – sparnas. Vientisą portretą pabaigė platūs slenksčių antdėklai ir gerokai didesnius nei standartiniame automobilyje ratus slepiančios sparnų arkos. Įspūdinga. Tačiau tokiuose automobiliuose svarbiausia anaiptol ne išvaizda, o tai, kas slypi po metaliniu drabužiu.

REKLAMA

Galinius (šioje versijoje tik galinius!) automobilio ratus suko jau minėtas „Cosworth“ variklis.Du litrai darbo tūrio, du skirstymo velenėliai,16 vožtuvų, „Weber-Marelli“ kuro įpurškimo sistema ir pasigardžiavimui – „Garret T03“ turbina. Pastarajai orą šaldė tarpinis oro aušintuvas, vadinamasis „interkuleris“, o kad nuo milžiniškų apkrovų ir karščio neužvirtų variklio alyva, ją aušino atskiras radiatorius. Viso to rezultatas – 204 a.g. prie 6000 aps/min. ir įspūdingos sukimo momento charakteristikos. Visa ši jėga ratų link keliavo per sportinę sankabą ir iš „Mustang“ modelio perimtą „Borg-Warner“ pavarų dėžę su pakeistais perdavimo skaičiais.

REKLAMA

Galingą automobilį „SVE“ inžinieriai aprūpino įspūdingo diametro visų ratų diskiniais stabdžiais, o sportininko laikyseną užtikrino pakaba su storiausiais stabilizatoriais ir lenktynėms skirtais dujiniais amortizatoriais. Beje, šiame modelyje vairo mechanizmas buvo be vairo stiprintuvo. Gal tai ir nekomfortiška, tačiau galingam galiniais ratais varomam automobiliui užtikrino absoliučiai „švaraus“ vairo pojūtį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nusivylimai ralyje ir triumfas „žiede“

Belgijoje buvo pagaminta 10 tūkst. tokių automobilių, o iš jų – 5 tūkst. tam, kad praeiti homologaciją ralio varžyboms. Tačiau po debiuto ralio trasose „Ford“ žmonių laukė nusivylimas – „Ford“ nelaimėjo nė vienos pergalės A grupėje,nes lenktynėse pasirodė visais ratais varomi konkurentai.

REKLAMA

Tačiau liko viltis pasireikšti jei ne ralyje, tai bent jau žiedinėse lenktynėse. Šis išbandymas teko modifikacijai „Sierra Cosworth RS 500“. Penki šimtai šių retenybių, perdirbtų pakvietus bendradarbiauti dar ir britų firmą „Tickford“, išoriškai nuo savo giminaičių skyrėsi galingesniais priekiniu ir galiniu „spoileriais“, platesniais slenksčių antdėklais ir didesne oro įsiurbimo anga priekiniame buferyje.

REKLAMA

Didžiausi pasikeitimai buvo viduje – tai šiek tiek kitaip suderinta pakaba ir 20 a.g. galingesnis motoras. Didinant motoro galingumą konstruktoriams teko pakeisti ankstesnę turbiną į našesnę „Garret T4“, padidinti „interkulerį“, vietoje keturių purkštukų sumontuoti aštuonis, ir padidinti įsiurbimo kolektoriaus diametrą.

REKLAMA
REKLAMA

Lenktyninėms „Sierra Cosworth“ versijoms puikiai sekėsi pasaulio žiedinių lenktynių čempionate, o populiarioje britų varžybų serijoje „BTCC“ ši mašina iškovojo net 40 pergalių.Na, o keli šimtai pardavimui ir bendrojo naudojimo keliams skirtų „Sierra Cosworth RS 500“ tapo ir puikia investicija – šiandien tai brangus ir retas kolekcijų automobilis.

Antra banga,arba, frakuoti lenktynininkai

Paleidus į pasaulio kelius tridurius žvėrelius, „Ford“ sportinio padalinio vadovams į galvas šovė įdomi idėja – kodėl greičio ir automobilio valdymo precizikos gurmanams nepadovanojus analogiškų galimybių, tačiau daug didesnį komfortą užtikrinančio automobilio? Kaip tarė, taip ir padarė. Be jokių didesnių pakeitimų „Sierra Cosworth RS“ variklis, pakaba ir visa kita technika „persikraustė“ į keturdurio sedano kėbulą. Vairuotoją ir keleivius čia lepino elektra valdomi langai ir veidrodėliai,liukas,solidesnė apdaila ir brangia oda aptrauktos sportinės pasostės.

Išoriškai nuo įprastų sedanų ši versija skyrėsi tik kitokiu priekiniu bamperiu su integruotais rūko žibintais ir žema „šypsenėle“, kukliomis oro įsiurbimo angomis ir nedideliu galiniu „spoileriu“.Greitų automobilių gerbėjus ši mašina džiugino iki 1990 metų,kai pasirodė visų laikų „kiečiausia“ „Sierra Cosworth“.

REKLAMA

Jos atsiradimą inspiravo padėtis pasaulio ralio trasose. Ten karaliavo visais ratais varomi automobiliai, todėl „Ford“ sportininkams reikėjo automobilio, kuris galėtų konkuruoti su toliais monstrais. Taigi, visą „Sierra Cosworth“ „hi-tech“ 90-taisiais papildė „Fergiuson“sukurta visų ratų pavara. Šiame automobilyje 34 proc. sukimo momento teko priekiniams, o 64 proc. – galiniams ratams.

Beje, lyginant su senesniu modeliu, inžinieriai pakeitė net apie 80 procentų variklio detalių.Galia pernelyg nepasikeitė, t.y. buvo 224 a.g., tačiau atsivėrė puikios galimybės variklius lenktynėms ruošiantiems mechanikams ir „tiuningo“ specialistams. Tai buvo pats veržliausias visų laikų „Sierra Cosworth“ modelis, todėl visi nekantravo pamatyti, ką šis automobilis sugeba ralio trasoje.

Tačiau lenktynėse net ir visais keturiais ratais kelią arianti „Sierra“ nepasiteisino. Ji nesiplojo veidu į purvą, tačiau parodė, kad aukštų vietų ir čempionų titulų tikėtis, naudojant šiuos automobilius, nėra lemta. Problema – automobilio dydis. Jis pernelyg didelis ralio trasoms. Tačiau nėra to blogo, kas neišeitų į gerą. Greitas, puikiai valdomas ir komfortiškas automobilis puikiai tiko visiems galingų ir ambicingų automobilių mylėtojams.

Toks šis automobilis ir liko greitį ir variklių riaumojimą dievinančių žmonių atmintyje. Tai dalis automobilių istorijos, kurią šiandien dar galima kartais pamatyti ne tik kolekcininkų garažuose, bet ir keliuose...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų