Pasak sinoptikų, šį savaitgalį vairuotojams ir ne tik gyvenimą paįvairinti gali pūgos. Taigi, automobilininkams į tai derėtų atsižvelgti planuojant savo keliones. Žinoma, tokiais atvejais lengviausia būtų patarti niekur nevažiuoti, įkurti židinį ir mėgautis žiema. Tačiau niekur nedingsi, jei prispiria tikrai neatidėliotini reikalai. Ką daryti, kaip važiuoti, kad nebūtume įkalinti pusnyse?
Vairavimo pustant ypatumai
Įvažiavus į pusnį ar per kelią nusidriekusį pusnies liežuvį, nesunku atsidurti griovyje. Kiekvienas vairuotojas žino, ką reiškia posakis „įtraukė griovys“. Ekstremalaus vairavimo įgūdžių mokantis instruktorius Tomas Žukauskas pastebi, kad lietuviai žiemiškame kelyje jaučiasi gana gerai, pasižymi nebloga vairavimo technika, tik neretai pervertina savo sugebėjimus.
„Jei jūsų automobilis, pvz.: kairės pusės ratais, kabins pusnies liežuvį, o dešinėje sniego beveik nėra, reikia įtemptai laikyti vairo ratą dešinės pusės link. Pusnies liežuvis taikosi pasukti automobilį link savęs, tad turime būti pasiruošę pataisyti automobilio judėjimo trajektoriją. Žinoma, lengviau pasakyti nei padaryti. Važiuojant dideliu greičiu ši korekcija turi būti atliekama labai jautriai, nes kitaip automobilis pradės nevaldomai slysti. Jei važiuojame nepravalytu plentu ar kaimo keliu, o priekyje mūsų laukia ilga pusnis, ją šturmuojame įsijungę žemesnę pavarą. Jei sniegas purus - nepamirškite iš anksto įsijungti valytuvų,“- pasakojo ekstremalaus vairavimo instruktorius T. Žukauskas.
Stipriai pustant galima situacija, kai dalyje ruožų kelio išvis nematyti. Tuomet gali padėti stulpeliai su atšvaitais. Paprastai jie yra net ir dažname kaimo kelyje. Svarbiausia laikytis kelio vidurio.
Gelbėjimo operacijos
Jei „sėdote“, bergždžiai neminkite aksceleratoriaus pedalo, bandydamas išsivaduoti iš sniego gniaužtų, taip tik pakenksite patys sau. Geriau išlipkite ir ramiai įvertinkite situaciją.
Jei automobilis dar nėra beviltiškai įvirtęs į griovį ar „atsisėdęs ant pilvo“ pusnyje, galima bandyti jį išlaisvinti savo jėgomis. Bagažinėje vežiojamas kastuvas čia būtų pats geriausias pagalbininkas. Įvertinkite situaciją, į kurią pusę būtų galimą stumti automobilį, tuomet iš po automobilio ratų ir dugno atkaskite sniegą, mosuodami kastuvu padarykite savo automobiliui kelią ir į tą pusę, kur žadate važiuoti.
Bandydami pajudėti atminkite, kad aksceleratoriaus pedalo mynimas niekuo nepadės. Stenkitės pajudėti švelniai, kad ratai nepraslystų. Galima bandyti automobilį „įsiūbuoti“, atleidžiant ir vėl išminant sankabą. Yra dar viena gudrybė, kuria gali bandyti pasinaudoti tie vairuotojai, kurių automobilių varikliai suka galinės ašies ratus. Šiuo atveju galima pabandyti šiek tiek užtraukti rankinį stabdį. Pradedant važiuoti dalyje automobilių tai imituotų diferencialo blokavimą, t.y. variklis pradėtu sukti abu varomos ašis ratus. O tai jau galėtų tapti išsigelbėjimo pradžia.
Tačiau jei nepavyksta išsivaduoti iš sniego gniaužtų, be reikalo nesikankinkite patys ir nekankinkite automobilio. Vietoje to, kad jo ratus vis giliau sodintumėte į sniegą, geriau pasirūpinkite pagalba.
Iš pusnies automobilį ištempti nėra paprasta
Jei patys jau esate bejėgiai, pagalvokite, kas galėtų jums padėti. Timptelėti automobilį nusėdus akumuliatoriui didelio mokslo nereikia, bet užpustytame keliuke kitas toks pats automobilis sunkiai jums padėtų. Optimalūs variantai būtų traktorius, visureigis ar bent automobilis su visų ratų pavara.
Svarbu turėti tinkamą virvę. Tokiais atvejais visai netinka tvirti metaliniai trosai. Sniege velkantysis įstrigusį automobilį bando išjudinti ne švelniai pajudėdamas, bet bent pusmetrį įsibėgėjęs. Tad, naudodami metalinius trosus, rizikuojate prarasti vilkimo kilpas ar visą buferį.
„Optimalus variantas žiemai būtų pinta sintetinė virvė. Tokia vilktis retai trūksta ir pasižymi puikiomis amortizacinėmis savybėmis. Todėl su tokia vilktimi jūsų automobilis paprasčiau iškęstų grubias gelbėjimo operacijas, kai iš griovio ar pusnies jus traukia sunkus visureigis ar traktorius. Patikėkite, tokią vilkstį žiemą renkasi net ir nevengiantys sniegynuose pasimaudyti perdirbtų visureigių mėgėjai.“- sakė visureigių perdirbimų ir jų aksesuarų gamyba užsiimantis Žydrius Pilyponis. Pagalbos tenka laukti
Jei pagalbos arti nėra, tenka tik laukti. Savo istoriją mums papasakojo inžinierius Mantas Pilkis. Šis vyras, važinėjantis puikiai žiemai tinkančiu „Subaru Legacy“ su visų ratų pavara, dar ankstesnę žiemą buvo priverstas keturias valandas praleisti pusnyje.
„Važiavau gelbėti strigusio draugo. Tačiau užklimpau ir pats. Nors ir važinėju visais keturiais ratais varomu automobiliu, užpustytame kaimo kelyje pritrūko prošvaisos. Mano automobilis tiesiog „atsisėdo ant pilvo“. Man pagalbos teko laukti kiek daugiau nei keturias valandas, tiek laiko praėjo, kol iš kito rajono atvažiavo du kolegos su aukštais „liftintais“ visureigiais. Na, o laukdamas pagalbos džiaugiausi, kad turiu pilną baką benzino ir nuo turistinių žygių likusį užklotą. Kitaip man būtų buvę tikrai blogai.“ – savo istoriją pasakojo pasivažinėjimų miško keliukais nevengiantis vyras.
Kaip į turistinį žygį
Mielieji, ar jums teko kada nors žiemą dalyvauti kokiame nors turistiniame žygyje? Nesvarbu kaip: slidėmis, pėsčiomis ar automobiliu. Jei tokios patirties neturite, paklauskite vyresnių artimųjų - dažnas dabartinis keturiasdešimtmetis ar penkiasdešimtmetis kadaise yra praleidęs ne vieną naktį užsnigtuose laukuose. O ši patirtis šių dienų automobilininkams gali būti labai naudinga.
Jei ruošiatės važiuoti kaimo ar krašto keliais, apsidrauskite, tarsi keliaudamas į Sibirą. Pasitikrinkite, ar automobilio bake yra tiek kuro, kad strigęs pusnyje galėtumėte šildytis bent šešias valandas, pasiimkite šiltą užklotą ir niekuo gyvu nesileiskite į kelią su nepakrautu mobiliuoju telefonu.
Galime pasirodyti kaip paranojos apsėsti, tačiau patartume pasiimti ir termosą šilto gėrimo. Važiuojant tokiomis eismo sąlygomis reikėtų pasirūpinti ir tinkamais drabužiais. Daugelis vairuotojų vardan patogumo automobilio salone, neretai tenkinasi lengvomis striukėmis ir vos ne sportiniais bateliais. Tačiau tokią žiemą geriau apsirenkite taip, tarsi ruoštumėtės „tranzuoti“, o ne važiuoti. Šilti batai ir kojinės čia būtų vienas iš pagrindinių dalykų. Ir dar pristverkite šiltą užklotą. Jei paskutinė rekomendacija jums pasirodytų juokinga, žinokite, kad užklotą žiemą vežiotis pataria net ir tankiai apgyvendintos bei automobilizuotos Vokietijos automobilininkų klubas ADAC.
Tad, net jei ir pasitikite savo automobiliu, būkite pasiruošę visiems netikėtumams. Pačiu blogiausiu atveju, jei jaučiate, kad jums ir jūsų artimųjų gyvybei gresia pavojus, skambinkite 112. Tuomet jums padėti bandys ir ugniagesiai-gelbėtojai.