Kiekvieną pavasarį ir rudenį vairuotojams tenka iš naujo pamąstyti apie turimą automobilio apavą – pirmiausia, jį reikia priderinti prie sezono reikalavimų ir kartu apsispręsti, ar turimos padangos vis dar yra tinkamos naudoti, ar jau laikas ieškoti naujų.
Jeigu padangų protektorius tenkina Kelių eismo taisyklių reikalavimus, tuomet kitas svarbus tinkamumo rodiklis – jų amžius. Kai kurie padangų pardavėjai skelbia, jog jau po kelerių metų padangos yra nebetinkamos naudoti, nepriklausomai nuo to, kur ir kaip jos buvo naudotos ar tik sandėliuotos. Ar tikrai taip yra? Kai vairuotojai susidomi padangų amžiumi ir su tuo susijusia informacija, paprastai tai reiškia, jog sprendžiami vienas iš kelių aktualių klausimų:
1. Kaip nustatyti padangos amžių? 2. Ar prieš 6 mėnesius pagamintos padangos geresnės už pagamintas prieš kelerius metus? 3. Kada reiktų turimas padangas keisti naujomis? Tad pateikiame trumpus atsakymus į visus šiuos klausimus, remdamiesi garsiausių padangų gamintojų patirtimi ir rekomendacijomis.
Padangų amžiaus nustatymas
Padangų amžių galima apskaičiuoti patiems – tereikia žvilgtelėti į padangos pagaminimo datą. Ši data būna įtraukta į padangos serijos numerį, kuris yra užrašytas padangos išorėje. Serijos numeris yra raidžių ir skaitmenų kodas, susidedantis iš 11 skaičių ir dažniausiai, bet ne visada, prieš juos esančio akronimo DOT (angl. – Department of Transportation – Transporto ministerija). Paskutiniai 4 serijos numerio skaičiai reiškia padangos pagaminimo datą:
Taigi, kodas 1800 reiškia, jog padanga pagaminta 2000 metų balandžio mėnesį.
Ar prieš 6 mėnesius pagamintos padangos yra geresnės už pagamintas prieš kelerius metus?
Dažnai naujų padangų pirkėjai susimąsto, ar verta pirkti prieš kelerius metus pagamintas padangas, jei tokį variantą pasiūlo pardavėjas? Kalbėdami apie padangų amžių visi pagrindiniai gamintojai išskiria dvi absoliučiai skirtingas situacijas: kai naujos padangos tiesiog sandėliuojamos ir kai jos yra eksploatuojamos. Šios situacijos yra praktiškai nesulyginamos pagal destrukcinį poveikį, kurį patiria padangos, todėl vertinant jų senėjimą labai svarbu atskirti kalendorinio padangos amžiaus (pagaminimo data) daromą poveikį nuo eksploatavimo metu atsirandančių pokyčių (fizinį ir cheminį sudedamųjų dalių senėjimą nuo pokyčių nulemtų važiavimo metu veikiant apkrovai bei kintant temperatūrai). Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, visame pasaulyje garsus padangų gamintojas „Michelin“ teigia, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km „paseno“ tiek pat, kiek ir 17 metų sandėliuota 21 laipsnio temperatūroje. Kitaip tariant, naudojama padanga kas tris savaites „pasensta“ tiek, kiek per vienerius metus sandėliuojama padanga, o 35 proc. per mažai pripūsta padanga jau per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga. Siekiant įvertinti lengvųjų automobilių padangų eksploatacinių savybių pokyčius „Michelin“ kartu su autoritetingomis organizacijomis (pavyzdžiui, ADAC) per pastarąjį dešimtmetį atliko keletą testų lygindami įvairaus amžiaus (nuo 1 iki 4 metų) padangas. Vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nebuvo nustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir vertinant rezultatus, gautus automobiliui važiuojant ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.
Vis dėlto naujų padangų sandėliavimo trukmės eskalavimas – mėgstamas rinkodaros triukas bandant suvilioti pirkėjų dėmesį. Ypač mažesni padangų pardavėjai Lietuvoje dažnai skelbiasi, kad jų parduodamos padangos yra nesandėliuotos ir nuo pagaminimo momento praėjo tik keli mėnesiai, tad nors jos ir brangesnės, yra žymiai geresnės nei konkurentų. Didžiausios Lietuvoje padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininko, žinomo lenktynininko Roko Lipeikos teigimu, „tai ypač keistas tik Lietuvos rinkoje labai nesąžiningai išpūstas mitas, kuriuo nepagrįstai gąsdinant vairuotojus siekiama įgauti konkurencinį pranašumą“.
R. Lipeikos žodžius patvirtina ir didžiausių pasaulyje padangų gamintojų „Bridgestone ir „Michelin“ teikiami garantiniai įsipareigojimai – visoms šių kompanijų padangoms suteikiama 10 metų garantija nuo pagaminimo datos. Neverta abejoti, jog tokie žinomi gamintojai ypač saugo savo reputaciją, tad jokiais būdais nesuteiktų tokios trukmės garantijos, jei sandėliavimo laikotarpiu, kaip kad teigia kai kurie nesąžiningi prekybininkai, blogėtų padangų būklė.
Vienintelis atvejis, kai pagaminimo data gali turėti reikšmės – perkant dėvėtas padangas. Šiuo atveju padangos amžius leidžia bent teoriškai nuspėti, kiek laiko ji galėjo būti eksploatuota. Kaip matysime iš tolesnės analizės, eksploatacijos metu patiriamos apkrovos yra tokios didelės, kad naudojimo laikotarpis tampa svarbiu rodikliu. Tačiau net dėvėtų padangų atveju vien pagaminimo data didelio aiškumo nesuteikia, mat yra visiškai nežinomos ankstesnės padangos eksploatavimo sąlygos: visiškai netinkamai naudojama padanga jau per kelis mėnesius gali patirti tokius pažeidimus, jog nelieka jokių garantijų, kiek ji dar kilometrų tarnaus. Todėl, „Michelin“ nuomone, vairuotojai iš esmės turėtų atkreipti dėmesį, kad jų saugumas daug labiau priklauso nuo padangos priežiūros ir naudojimo sąlygų visą eksploatavimo laikotarpį, nei nuo naujų padangų sandėliavimo amžiaus. Apibendrinant, renkantis naujas padangas, iš esmės neverta nerimauti dėl jų amžiaus, verčiau atkreipti dėmesį į tokius patarimus:
• Rinktis iš visame pasaulyje garsių padangų gamintojų. Jie turi didelę patirtį gaminant kokybiškas padangas, preciziškai saugo savo gerą vardą ir turi daug laisvų resursų investicijoms į mokslinius tyrimus, kurie padeda pasiekti aukščiausią įmanomą padangų kokybę. Pavyzdžiui, „Michelin“, „Bridgestone“ bei kiti didieji gamintojai per daugelį metų taip ištobulino padangų gaminimo kokybę, jog garantuoja, kad net po kelerių metų nuo pagaminimo momento padangos prekybininkus pasiekia puikios būklės ir tinkamai tarnaus visą eksploatacijos laiką;
• Padangas įsigyti iš patikimų ir žinomų pardavėjų. Viena vertus, jie taip pat saugo gerą vardą, tad atidžiai renkasi padangų gamintojus bei produkcijos transportavimo ir saugojimo sąlygas, kita vertus, pasiekiama didesnė apyvarta leidžia pirkti padangas dideliais kiekiais, dėl to gauna papildomas nuolaidas iš gamintojų, o tai suteikia galimybių mažinti kainas pirkėjams. Be to, keičiantis sezonams dauguma gamintojų turi neišparduotų likučių, kurie tampa dideliu „galvos skausmu“, mat reikia atlaisvinti sandėlius naujo sezono padangoms. Tad šiuos likučius mielai išparduoda padangų pardavėjams su didelėmis nuolaidomis. Tokiais pasiūlymais gali pasinaudoti tik didieji pardavėjai, turintys pakankamas sandėliavimo patalpas, kuriose padangos saugiai laukia naujojo pardavimo sezono;
• Perkant padangas atidžiai apžiūrėti jų paviršių. Nepriklausomai nuo padangų amžiaus, visada pirkdami padangas įvertinkite jų išvaizdą – ar gumos paviršiuje nesimato smulkių įtrūkimų, nėra spalvos pokyčių ar neaiškių dėmių, o taip pat, ar padangos paviršius nepraradęs elastingumo. Jeigu padanga atrodo idealiai, sukti galvos bent jau dėl jos pagaminimo datos neverta – ji buvo kokybiškai pagaminta ir tinkamai sandėliuota, tad fizikinės savybės bus tokios, kokios buvo vos pagaminus padangą;
Kada reikėtų turimas padangas keisti į naujas? Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad naudojamos padangos neturėtų fizinių pažeidimų, o protektoriaus gylis tenkintų sezono reikalavimus. Lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3,0 mm., o nuo balandžio 10 dienos iki lapkričio 10 dienos – ne mažesnis kaip 1,6 milimetro. Jei padanga netenkina šių reikalavimų, ją iš karto reikia keisti. Tačiau net jei protektoriaus gylis yra pakankamas, dar nereiškia, kad padangą galima naudoti.
Kaip jau buvo minėta anksčiau, eksploatacijos metu padangos patiria didžiulį išorinių jėgų poveikį, tad šiuo atveju būtina įvertinti ir jų amžių. Vienareikšmiško atsakymo, kiek laiko saugiai galima naudoti padangas, deja, nėra. Padangos yra sudarytos iš įvairių medžiagų ir gumos mišinių, kurie turi būtinas savybes tinkamam padangų funkcionavimui užtikrinti. Šių sudedamųjų medžiagų savybės bėgant laikui keičiasi. Kiekvienos padangos senėjimo procesas priklauso nuo daugybės elementų, tokių kaip oro sąlygos ir temperatūra, apkrova, važiavimo greitis, slėgis padangoje, priežiūra ir t. t. Šis išorinis poveikis padangas veikia per visą eksploatacijos laikotarpį. Eksploatacijos metu padanga patiria milžinišką „stresą“ – kelio nelygumus, besikeičiančią temperatūrą, trinties jėgas ir kitas sąlygas, tačiau visi atvejai yra individualūs – naudojimo sąlygos gali smarkiai skirtis, todėl konkrečios padangos tinkamumo naudojimui laiką nuspėti iš anksto yra neįmanoma. Žiūrint iš fizikinės pusės, padangos senėjimo proceso eigai didžiausią įtaką daro du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos, veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje; kuo aukštesnė temperatūra, tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas. Tad net jei automobiliu važiuojate mažai, padangos vis tiek patiria aplinkos poveikį – jas sendina tiesioginiai saulės spinduliai, dideliais intervalais besikeičianti aplinkos drėgmė bei temperatūra, nuolatinis automobilio svoris. Norint minimizuoti tokį išorės poveikį reikėtų nenaudojamo automobilio padangas išmontuoti ir padėti į uždarą patalpą, kurios nepasiekia tiesioginiai saulės spinduliai, o patalpos mikroklimatas keičiasi labai siaurame diapazone. Vis dėlto tenka abejoti, ar kas nors ryšis tokiam padangų eksploatavimo būdui, tad net mažai važiuojant apie padangų amžių pamiršti negalima.
Kai automobiliu važiuojama daug ir įvairiais keliais, o ir oro slėgis padangose ne visada laiku patikrinamas, padangų nusidėvėjimo procesas vyksta „keturmyliais žingsniais“. Taigi, nežinant padangos eksploatacijos specifikos, kalendorinė jos gaminimo data mažai ką sako apie jos kokybę, tad ir konkrečių terminų niekas negali pateikti. Lieka tik rekomendacijų galimybė. Abu didžiausi pasaulyje padangų gamintojai „Bridgestone“ ir „Michelin“ rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti naujomis jeigu eksploatuojamos padangos naudojamos daugiau nei 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų, todėl po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių, su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį. Todėl saugumo sumetimais 10 metų terminas yra riba, kurią pasiekus praktiškai visi gamintojai vienbalsiai rekomenduoja nebenaudoti tokių padangų, nes tuomet net ir ekspertai nebegali įvertinti jų tinkamumo naudojimui.
Ar tai reiškia, kad kokybiškas, žinomų gamintojų padangas drąsiai galima naudoti iki 10 metų amžiaus? Iš principo taip, bet tik tuo atveju, jei jos eksploatuotos laikantis visų gamintojų reikalavimų. Deja, taip būna labai retai, o ir skirtingi vairuotojai per šį laiką nuvažiuoja labai skirtingą atstumą, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai. Ypač atsakingai tai reikia daryti po 5 metų eksploatacijos. Padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas R. Lipeika aiškina, jog šioje rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai – tai yra visuotinai pripažįstamas standartas. Jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti, ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos. Padangų gamintojai „Michelin“ ir „Bridgestone“ oficialiose kokybės deklaracijose taip pat pabrėžia penkerių metų svarbą eksploatuojamoms padangoms – tolesnis jų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti. Apžiūrint padangas labai naudinga įvertinti jų išorės vaizdą – atkreipkite dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, išorinius defektus, bet ir pačios gumos vientisumą, tolygumą. Jeigu padangos gumoje (tiek jos šonuose, tiek protektoriaus srityje) matyti smulkūs įtrūkimai, kurie su laiku vis didėja, vadinasi, vyksta gana spartus padangos senėjimo procesas ir jau pats laikas galvoti apie naują ratų „apavą“, nežiūrint į tai, kokios kokybės yra protektorius.