Turbūt ne vienam pažįstama situacija, kada šaltą žiemos rytą įsėdus į automobilį ir pabandžius užvesti variklį, to nepavyksta padaryti. Taigi prasidedant šaltajam metų laikui proga pasidomėti akumuliatoriaus priežiūra, jog spustelėjus šaltukui netinkamu momentu neapviltų keturratis draugas.
Po penkerių metų – į „pensiją“
Kaip paruošti automobilio akumuliatorių artėjant žiemai? Pasak Dainiaus Žebrio, uždarosios akcinės bendrovės „Fileksa“ vadovo, visų pirma svarbu patikrinti akumuliatoriaus būklę. Tą galima padaryti specializuotose akumuliatorių parduotuvėse.
Jei akumuliatorius tarnauja 2–3 metus, būtina jį visiškai įkrauti. Benzininio automobilio akumuliatoriaus įkrovimas gali trukti apie 12 valandų, dyzelinių mašinų akumuliatoriai yra didesnės talpos, tad tam prireiks visos paros. Akumuliatorius, naudojamas penkis ir daugiau metų, laikomas pasenusiu.
Visiškai įkrauto akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,5 volto. Elektrolito tankis turi būti apie 1,27 g/cm3 esant 20 laipsnių temperatūrai. Įtampą galima pamatuoti ir namuose, o tam reikės areometro: jį galima nusipirkti praktiškai visuose prekybos centruose už maždaug 5 litus. Jei tankis per mažas, akumuliatorių reikia įkrauti ir vėl pamatuoti praėjus bent 10 valandų.
Jeigu akumuliatorius išsikrauna, jį reikėtų kuo greičiau įkrauti, nes kitaip nukenčia jo ilgaamžiškumas. Išsikrovusį akumuliatorių palikus neigiamoje temperatūroje, elektrolitas gali užšalti, o tai sugadins akumuliatorių nepataisomai: gali įtrūkti korpusas, ledas gali pažeisti švino plokšteles.
Kitas svarbus aspektas – patikrinti automobilio visą elektros sistemą, generatorių, ar nėra vadinamųjų parazitinių elektros srovių, t. y. kada nuolat vartojama elektros energija, kai jos visiškai nereikia. Tai gali būti ir netvarkingai prijungta garso aparatūra, automobilio, langų šildymas ar signalizacija. Tą gali patikrinti automobilio elektronikos meistrai.
Pigu nereiškia kokybiška
D. Žebrys nepataria susigundyti siūlomais pigiais akumuliatoriais, nes jie paprasčiausiai nebus pritaikyti naudoti žiemą.
„Neretai prekybos centrai pasiūlo pigių akumuliatorių, pagamintų Italijoje. Tačiau jais naudotis žiemą nepavyks. Jie nėra pritaikyti šaltam orui. Paprasčiausiai neužsives automobilis. Tinkamą akumuliatorių padės pasirinkti specializuotose parduotuvėse dirbantys meistrai“, – teigia D. Žebrys.
Kartais problemos kyla ne dėl vairuotojų kaltės. Kai kurių naujų automobilių, pavyzdžiui, japonų gamybos, specifikacija neleidžia naudotis didesniais akumuliatoriais, tad žiemą jų savininkai patiria problemų, nors automobilis ir akumuliatorius yra apynauji.
Šalčiams artėjant...
...keli patarimai, padėsiantys jums ir jūsų automobiliui net žvarbiausią žiemos rytą:
• Akumuliatoriaus kontaktai turi būti švarūs (gali būti patepti techniniu vazelinu ar panašiu tepalu), nesurūdiję. Jeigu akumuliatoriaus kontaktai purvini ar aprūdiję, juos galima nuvalyti vieliniu šepečiu arba švitriniu popieriumi iki blizgesio. Jeigu ant kontaktų matosi baltų kristalinių nuosėdų, jas nuvalysite užpylę sodos ir vandens mišinio (sumaišyti taip, kad gautųsi tiršta masė) bei pašveitę dantų šepetėliu. Šiuo būdu galite nuvalyti ir visą akumuliatorių; sodai neutralizavus rūgštį, nuplaukite vandeniu.
• Nuolat patikrinkite elektrolito lygį akumuliatoriaus sekcijose ir esant reikalui papildykite distiliuotu vandeniu. Elektrolito lygis turi būti 10–15 mm virš švino elementų bloko. Jeigu dažnai tenka ir dideliais kiekiais papildyti vandens (tai netaikoma neaptarnaujamiems akumuliatoriams), patikrinkite generatoriaus įtampos reguliatorių.
• Įkraunant akumuliatorių būtina atsukti elektrolito kamščius, bet geriausia jų visiškai nenuimti, tereikia palikti išėjimą įkrovimo metu išsiskiriančioms dujoms. Žinokite, kad įkrovimo metu išsiskiriančios dujos yra pavojingos sveikatai ir gali lengvai sprogti, todėl reikėtų akumuliatorių krauti gerai ventiliuojamoje patalpoje (pavyzdžiui, balkone, lauke) arba nebūti toje patalpoje, kol akumuliatorius kraunamas, o po krovimo ją gerai išvėdinti. Beveik išsikrovęs akumuliatorius kraunamas apie 24 valandas.
• Jeigu akumuliatorius nuolat išsikrauna arba prietaisų skydelyje dega akumuliatoriaus lemputė, galimas dalykas – generatoriaus problemos. Tai visiškai nesunku patikrinti paprastu voltmetru. Pamatuokite akumuliatoriaus elektros įtampą esant užgesintam varikliui (turėtų būti apie 12,5 volto), o tada pamatuokite užvedę variklį – įtampa turėtų būti bent 1 voltu didesnė (13,5–14,5), taip pat reikėtų pamatuoti įtampą įjungus šviesas, langų pūtimą, radiją, langų šildymą ir kt., kad sužinotumėte, ar generatorius atsilaikys. Jei įtampa užvedus variklį nepadidėja arba padidėja mažiau nei 1 voltu, generatorių reikia remontuoti.
• Eksploatuojant akumuliatorių sunkiomis sąlygomis, t. y. nuolat važinėjant mieste, naudojant žibintus ar daug elektros energiją vartojančios įrangos, esant dideliems karščiams ar šalčiams, būtina kas mėnesį patikrinti jo būklę. Tai atlikti galite specializuotose parduotuvėse ar servisuose.
• Nepalikite išsikrovusio akumuliatoriaus! Kaip galima greičiau jį įkraukite. Dėl fizinių ir cheminių akumuliatoriaus savybių, esant gilioms iškrovoms, prasideda aktyviosios medžiagos, esančios švino plokštelėse, irimas. Šis procesas yra negrįžtamas, todėl išsikrovęs akumuliatorius greitai praranda talpumą ir galią.
Nepalikite nenaudojamo automobilio ilgiau kaip 10 dienų su įjungta signalizacija.
Akumuliatorius būna visiškai įkrautas, kai elektrolito tankis ir įkrovimo įtampa dvi valandas daugiau nekyla.
• Norint automobilį užvesti nuo kito akumuliatoriaus, būtina žinoti keletą dalykų: jeigu jūsų automobilyje yra procesorinė degalų įpurškimo ir degimo valdymo sistema (vadinamasis kompiuteris), tai niekada neužvedinėkite savo automobilio nuo kito, kai jame dirba variklis. Užsivedus jūsų automobilio varikliui ir dirbant padedančiojo automobilio varikliui, abiejų automobilių elektros sistemos kurį laiką lieka tarpusavyje susijungusios. Tai gali sukelti staigų trumpalaikį įtampos šuolį, galintį sugadinti abiejų automobilių kompiuterius.
• Beje, jei nesinaudojate automobiliu visą žiemą, specialistai nepataria akumuliatoriaus neštis į namus ar šildomą garažą – galima jį palikti ir po variklio antvožu, tačiau reikėtų nuimti laidų gnybtus. Kuo žemesnė bus oro temperatūra, tuo lėčiau akumuliatorius išsikraus. Tačiau neleistina šaltyje palikti išsikrovusio akumuliatoriaus – elektrolitas užšals, o ledo kristalai jį „numarins“ galutinai.
Taip pat skaitykite:
Lietuva ruošiasi žiemai: senas padangas ir akumuliatorių į savartyną?(I)
Lietuva ruošiasi žiemai: senas padangas ir akumuliatorių į savartyną?(II)