Tarptautinių žodžių žodyne žodžio konfiskavimas (konfiskacija; lot. confiscatio, con + fiscus) reikšmė apibrėžiama taip – neatlygintinis turto paėmimas valstybės nuosavybėn; baudžiamojo poveikio priemonė.
Didžioji dalis kelių girtuoklių, chuliganų ir šiaip išskirtinių gabumų veikėjų Tarptautinių žodžių žodyno rankose nėra laikę, tačiau puikiai žino, ką šis žodis reiškia, nes automobilio konfiskavimas mūsų šalyje taikomas kaip paskutinė pačių piktybiškiausių KET pažeidėjų drausminimo priemonė.
Už kokias nuodėmes Lietuvoje konfiskuojami automobiliai?
Ką reiškia automobilio konfiskavimas Lietuvoje jau seniausiai žinojo kontrabandininkai, tačiau tai jau kita tema. Šiame straipsnyje mes aptarsime tik automobilių konfiskavimą dėl įžūlių KET pažeidimų. Automobiliai už Kelių eismo taisyklių pažeidimus konfiskuojami tik nuo 2008 m., kai Administracinių teisės pažeidimų kodekse atsirado tai apibrėžiančios pataisos. Vos tik jos įsigaliojo, teismai mielai ėmėsi drausminti „kelių erelius", palikdami juos be automobilių. Visos situacijos, kokiose galima konfiskuoti KET pažeidėjo automobilį, apibrėžtos mūsų šalies Administracinių teisės pažeidimų kodekse.
Netekti automobilio galima pabėgus iš eismo įvykio ar nepaklusus policijos pareigūnams. ATPK 130-1 straipsnyje teigiama, kad jei vairuotojas neturi teisės vairuoti, automobilis gali būti konfiskuojamas dėl nesustojimo stabdant pareigūnams ar pabėgimo iš avarijos, tačiau dažniausiai su automobilių konfiskavimu susiduria girtuokliai, kurie vėl ir vėl įkliūna policininkams prie vairo neblaivūs. Štai jums citata iš ATPK. Pakartotinis transporto priemonių vairavimas neblaivių arba apsvaigusių nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojų: - kai asmeniui buvo paskirta administracinė nuobauda už šio kodekso 126 straipsnio 1, 4 ir 5 dalyse, 127 straipsnio 3 dalyje, 129 straipsnyje numatytus pažeidimus; - tokie pat veiksmai, padaryti asmens, neturinčio teisės vairuoti transporto priemones, kuriems administracinis areštas negali būti skiriamas. Visais šiais atvejais baudžiama ne tik pinigine bauda ir areštu, bet dar ir konfiskuojamas automobilis.
Automobilis konfiskuojamas ir tada, kai KET pažeidimas sukelia nežymų sveikatos sutrikdymą ar turto sugadinimą, kai taisykles pažeidžia girtas arba apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų žmogus, be viso to dar ir neturintis teisės vairuoti. Automobilio netekti galima net ir už chuliganišką vairavimą. Tiesa, čia irgi galioja ta pati sąlyga – jei automobilio vairuotojas buvo apsvaigęs ir neturintis teisės vairuoti.
„Apibendrinat galima sakyti, kad automobilio konfiskavimas gresia tik patiems didžiausiems ir nepataisomiems pažeidėjams. Tuo metu, kai konfiskavimas dar nebuvo taikomas, mes buvome bejėgiai suvaldyti užkietėjusius kelių girtuoklius. Įsivaizduokite, toks tik atsėdi savo paras, baudų nemoka, nedirbo ir nedirbs, tad antstoliai iš jo nieko neišieškos, ir važinėja toliau. Tradiciškai girtas. Kas mums sunkiai suvokiama protu, tiems žmonėms yra visiškai natūralu. Įsivaizduokite aš kartą tokį pažeidėją per parą trukusią darbo pamainą forminau du kartus – vieną protokolą išrašiau vakarą, o kitą ryte. Abu kartus jis buvo girtut girtutėlis ir jau penkis metus važinėjantis be vairuotojo pažymėjimo. Automobilio konfiskavimas bent šiek tiek drausmina tokius „velnius“. Na, gal net ne drausmina, o atima iš jų galimybę bent kurį laiką būti mirtinai pavojingais kelyje.“ – pasakojo Rolandas Rusonis, buvęs kelių policijos pareigūnas, dabar dirbantis vairavimo instruktoriumi.
Konfiskuoti automobiliai parduodami, bet aukso kalnų neatneša
Automobilio konfiskavimas nėra tokia jau reta bausmė. Štai 2009 metais mūsų šalyje, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, buvo konfiskuotas 841 automobilis. Per dvejus metus, pardavus pažeidėjų automobilius, valstybės biudžetas papildytas 1 283 271 litu. Visa schema čia yra gana paprasta. Automobiliai saugomi aikštelėse, o paskui parduodami. Tokia veikla užsiima įmonės, kurios yra laimėjusios skelbtus konkursus ir užsiima konfiskuotų automobilių saugojimu ir pardavimu. Tiesa, ši veikla daliai įmonių yra šalutinė, nes ji nuostolinga nėra, bet aukso kalnų tikrai neatneša. Štai Vilniuje konfiskuotus automobilius saugo ir pardavinėja įmonė „Sauda“, kurios pagrindinė specializacija yra techninės pagalbos kelyje tiekimas. Vilniaus gyventojai turbūt puikiai žino automobilių saugojimo aikšteles Giraitės gatvėje ir Minsko plente – būtent jose galite dairytis konfiskuotų automobilių.
Vakar viename iš automobilių pardavimų tinklalapių suskaičiavome, kad šiuo metu „Sauda“ pardavinėja 20 automobilių. Pigiausias iš jų kainuoja 900 litų, o brangiausias – 9690 Lt. Tiesa, didžioji dalis konfiskuojamų automobilių yra pigesni ir pusėtinos būklės, nes atliekamus pinigus buvę jų šeimininkai visada rasdavo kur investuoti. Štai jums tipinis konfiskuotas automobilis.
Nebrangus konfiskuotas automobilis sostinėje. Gal reikia? (nuotr. Balsas.lt)
Kainą konfiskuotiems automobiliams nustato VMI specialistai. Jie atsižvelgia į rinkos kainas, pagaminimo metus, automobilio būklę, paklausą, realias pardavimo galimybes ir kitus veiksnius. Tuo tarpu prabangesniems automobiliams vertinti pasitelkiami nepriklausomi turto vertintojai.
Yra tokios Mokesčių inspekcijos vidaus taisyklės, kuriose nurodoma, kad jei automobilio vertė didesnė nei 10 tūkst. litų, į pardavimo aikštelę jis jau nepatenka. Tokio automobilio likimas sprendžiamas aukciono ar apklausos būdu. Apklausa – tai toks miglotas pardavimo metodas, kai visi pirkėjai, apžiūrėję automobilį, siunčia mokesčių inspekcijai vokus su siūloma kaina. Tam tikrą dieną vokai mokesčių inspekcijoje atplėšiami ir daugiausiai pasiūliusiam automobilis parduodamas. Pagal įstatymą skelbti aukcioną būtina, kai automobilio kaina viršija 60 tūkst. Tačiau tokių automobilių pasitaiko itin retai.
Brangiausias konfiskuotas automobilis kainavo 30 tūkstančių, jis konfiskuotas Vilniaus apskrityje. Tačiau tai išimtis, o ne taisyklė. Kai teigia VMI specialistai, vyrauja seni automobiliai – jų amžiaus vidurkis visose apskrityse svyruoja nuo 17 iki 20 metų.
Konfiskacija: savita teisinė praktika, taikoma įvairiose šalyse
Teisininkai pastebi, kad automobilio konfiskavimas yra savita teisinė praktika, tačiau ji taikoma daugelyje valstybių.
„Konfiskavimas Vakarų pasaulio teisinėje praktikoje yra greičiau „status quo“ atstatymas, o ne bausmės dalis. T.y. konfiskuojamas nusikalstamai įgytas turtas ar pinigai. Turto konfiskavimas kaip bausmė labiau taikytas sovietinėje teisenoje. Tačiau automobilių konfiskavimas taikomas daugelyje šalių. Tai ne tiek bausmė, kiek prevencinė priemonė, atimanti iš piliečio daiktą, kuris gali tapti nusikaltimo įrankiu. Beje, ji efektyviai veikia visose šalyse. Štai, menu, nagrinėjau pokyčius kaimyninėje Latvijoje, kai šioje šalyje buvo pradėti konfiskuoti girtuoklių automobiliai. Įsivaizduokite, pirmais metais girtų vairuotojų sumažėjo per pusę. Tai efektyvu. Todėl mažinant žūčių keliuose skaičių tokios priemonės pateisinamos be jokių diskusijų.“ – sakė teisininkas Mindaugas Svetaka.