Brigita Mėlynytė, LRT televizijos laida „Labas rytas, Lietuva“
Motociklų sezonas paprastai prasideda gegužę, o baigiasi spalį, todėl motociklininkams tenka manevruoti tarp nuo jų atpratusių automobilių vairuotojų. Ką turėtų turėti galvoje šie kelių kolegos?
23 metus motociklą vairuojantis Rimas Bružas pastebi, kad tolerancijos keliuose vis daugiau, tačiau pabrėžia, kad motociklininkai privalo būti labai atidūs.
„Kiekvienas, pradedantis važiuoti motociklu, turėtų turėti galvoje, kad greičiausiai jo kelyje niekas nemato. Tai yra pagrindinė nuostata, kuria reikia vadovautis važiuojant motociklu tiek mieste, tiek užmiestyje, – sako režisierius ir žurnalistas R. Bružas. – Mieste yra klasikinės situacijos, kuomet automobilio vairuotojas – nesakau, kad iš blogos valios, – nepastebi, užkiša automobilį, neatsargiai manevruoja, greitai stabdo. Tai automobilio vairuotojui atrodo savaime suprantama, nes jis sėdi ant keturių ratų. Motociklininkui tai visada yra pavojinga. Jam staigus stabdymas, staigus manevravimas gali baigtis virtimu su visomis pasekmėmis“.
Neretai nelaimės nutinka dėl blogos kelių būklės.
„Jeigu automobilis stukteli – ratą sugadina, apgadina važiuoklę – tai tiek tų išlaidų. O jeigu motociklas pataiko į rimtą duobę, žala būna gerokai didesnė“, – sako R. Bružas.
Skirtingi požiūriai ir jokio kompromiso
Motociklininkai dažniausiai lengvai iriasi per spūstis manevruodami tarp stovinčių ar vos riedančių automobilių. Stovėti kamščio viduryje, kai gali lengvai jį aplenkti, neatrodo protinga, tačiau policija sako, kad motociklininkai turėtų elgtis būtent taip. Nes kitaip – draudžiama.
„Jeigu motociklai, kaip neretai spūsčių metu didmiesčiuose pastebime, nardo tarp važiavimo juostų, tarp sustojusių automobilių, jie daro pažeidimą. Taip važiuoti yra draudžiamas, už tai policija baudė ir baus“, – sako Gintaras Aliksandravičius, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas.
Nors nemažai motociklų ir motorolerių vairuotojų įsitikinę, kad savo transportą gali statyti nemokamai, pasak Vilniaus miesto savivaldybės atstovės, motociklai turi būti statomi pagal lygiai tokias pat taisykles kaip ir automobiliai.
„Statant motociklą mokamoje automobilio stovėjimo vietoje yra taikoma rinkliava pagal nustatytas rinkliavos zonas. Atsiskaityti mes motociklininkams patariame mokant mobiliuoju telefonu, siunčiant SMS žinutę, nes iškyla problema, kur pasidėti bilietą“, – sako Daiva Kaminskaitė, Vilniaus miesto savivaldybės Miesto eismo departamento vadovė.
Saugumas priklauso nuo galvos
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas primena esmines saugumo priemones: šalmus motociklų vairuotojams ir keleiviams, kurie, beje, negali būti jaunesni nei 12 metų.
R. Bružas, sako, kad motociklininkų saugumas labiausiai priklauso nuo to, kas po šalmu.
„Saugumas priklauso nuo tarpinės tarp vairo ir variklio. Tai yra nuo vairuotojo galvos. Visų pirma motociklininkas turėtų būti savikritiškas, savikritiškai vertinti savo galimybes. Tai pats pagrindinis būdo bruožas. Jeigu tau atrodo, kad gali važiuoti 180 km/h, greičiausiai taip nėra. Sakoma, kad realios motociklininko galimybės yra tokios, kokias gauname iš įsivaizduojamų galimybių atėmę kokius 40–50 proc.“, – sako R. Bružas.
Policijos pareigūnai pabrėžia, kad kiekvienas vairuotojas, sėsdamas prie automobilio ar motociklo vairo, turėtų būti tolerantiškas, atsakingas už save ir kitus. Svarbiausia, kad motociklininkas nesijaustų pranašesnis už kitus vairuotojus. Ir svarbiausia – pranašesnis už save patį.