Daugelis dar turbūt pamenate, o galbūt patiems yra teko pasivažinėti sovietiniais laikais eksploatuotais greitosios pagalbos automobiliais „RAF-977 Latvija“ ir „UAZ-452“, dar liaudiškai vadintu „piliule“. Tuo metu kaimuose medicinos punktai neįsivaizdavo savo gyvenimo be visureigių „UAZ-469“ ir „UAZ-3151“.
Pastarieji nepasižymėjo ypatingu komfortu ar išvaizda, tačiau turėjo vieną nepakartojamą savybę, kurios šiais laikais pasigendama šiuolaikiniuose greitosios pagalbos automobiliuose, tai − pravažumas. UAZ nebuvo nepravažiuojamų kelių, gydytojai atvažiuodavo iki namo durų bet kokiame kaime ar vienkiemyje, nors pažliugę keliai atrodydavo neįveikiami.
Apie įrangą ir pravažumą
Tačiau senieji UAZ buvo griozdiški, nepatogūs − juose užteko vietos tik neštuvams. Palyginimui, šiuolaikiniai greitosios medicinos pagalbos automobiliai apginkluoti reanimacijai reikalinga sudėtinga aparatūra – deguonies kaukėmis, defibriliatoriais, elektrokardiografais, spinalinėmis lentomis, kaušiniais neštuvais, pernešimo-pervežimo kėdėmis, infuzinių tirpalų sistemomis, įtvarais, deguonies sistemomis, defibriliatoriais, monitoriais, atsiurbėjais.
Ši žiema parodė, kad yra kelių, kurių dabartiniai greitosios medicinos pagalbos automobiliai negali įveikti, o medikams tenka klampoti per purvą ir sniegą kartais kilometrą tam, kad galėtų padėti prašantiems pagalbos. Kartais vien tik dėl sudėtingų eismo sąlygų medikai nesuspėja laiku suteikti reikiamos pagalbos.
Šilutėje įsikūrusi bendrovė ėmė spręsti šį klausimą. Įmonė gerai žinoma savo gaminamais greitosios medicinos pagalbos automobiliais. Jie projektuojami ir gaminami Lietuvoje, o kuriant ir greitajai pagalbai pritaikytus automobilius dirba geriausi Lietuvoje greitosios medicinos pagalbos technikos specialistai.
Nauji modeliai konstruojami Lietuvoje
Įmonės specializacija − standartinių greitosios medicinos pagalbos automobilių (varomų priekiniais arba galiniais ratais (4x2) arba bekelei, sunkiai išvažiuojamiems keliams (varomų visais keturiais ratais (4x4) gamyba. Pastarieji modeliai taip pat aprūpinti papildomomis funkcijomis – blokuotais diferencialais, pažemintomis pavaromis ir kt.
2011 m. rudenį įmonės patalpose gimė pirmasis nepriklausomos Lietuvos greitosios pagalbos visureigis „Nissan Pathfinder“ – modernus, su visa reikiama pirmosios pagalbos įranga, taip sugebantis įveikti nepravažiuojamus kelius . Perdarytas automobilis kaip mat rado savo pirkėją ir šiandien sėkmingai darbuojasi bei gelbsti atokiose vietose gyvenančius ligonius Šakių rajone.
„Nissan Pathfinder“ modelio pagrindu sukurta greitoji pagalba jau dvi žiemas nekartą vadavo kitus greitosios pagalbos automobilius iš sniego ir pažliugusių kelių pinklių. Jeigu prisimintume sovietinius laikus, tai kiekvienos greitosios pagalbos tarnybos parkas nepasiejo be tokių automobilių, kaip „UAZ 452“ arba „UAZ 469“.
Ambicingas reanimobilio projektas
Šilutiškių ambicijos tuo nesibaigė ir imtas įgyvendinti padidinto pravažumo reanimobilio projektas. Keletas įtempto darbo mėnesių į tarnybą stojo dar vienas visureigis-greitoji pagalba tipo „Nissan Navara“. Anot gamintojo, jis puikiai atlieka jam keliamas užduotis – įveikia nepravažiuojamus kelius ir pasiekia nuo pagrindinių susisiekimo kelių nutolusias sodybas ar gyvenvietes.
„Nissan Pathfinder“ ir „Nissan Navara“ ginkluoti 2.5 litro, 190 АG varikliais, kurie išvysto 450 Nm sukimo momentą. Klientai gali rinktis ir silpnesnį 144 АG motorą arba galingiausią klasėje, trijų litrų darbinio tūrio ir 231 АG variklį, kuris išvysto net 550 Nm sukimo momentą.
Esant lengvoms bekelės sąlygoms, važiuojant per sniegą ar purvą įjungiamas keturių varančiųjų ratų režimas, kuris sukimo momentą paskirsto 50/50 santykiu tarp priekinės ir galinės ašių. Na, o esant sudėtingoms bekelės sąlygoms, važiuojant per smėlį ar gilų purvą, naudojama keturių varančiųjų ratų sistema su palėtintuoju. Iš keblios padėties išsivaduoti vairuotojui padeda diferencialo blokavimo funkcija.