• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pasakymas, kad viskas jau sugalvota, sukurta ir pagaminta turbūt patinka tiems, kurie tingi sukti galvas stengdamiesi išrasti ką nors naujo. Nors automobilių inžineriją karts nuo karto apima sąstingis, technikos progresas jos taip pat neaplenkia. Puikus pavyzdys – „Metų variklio“ rinkimuose 2011 m. net keturiose nominacijose geriausiu išrinktas dviejų cilindrų „Fiat Twin-Air“ variklis.

REKLAMA
REKLAMA

Grįžimas prie ištakų

Tiesa sakant, dviejų cilindrų benzininiai varikliai „Fiat“ nėra naujiena. Visa legendinio „500“ modelio istorija prasidėjo nuo 500 kubinių centimetrų dvicilindrio motoro, kurio maksimali galia siekė vos 13 AG. Miniatiūrinio gale montuojamo ir oru aušinamo variklio automobiliui, kuris svėrė maždaug 500 kg visiškai užteko, o į automobilizmo istoriją šis modelis įėjo kaip vienas iš pirmųjų miestui skirtų modelių.

REKLAMA

„Fiat 500 Twin-Air”: išorės dizainas (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)„Fiat 500 Twin-Air”: išorės dizainas (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Praėjus 50 metų „Fiat“ nusprendė atgaivinti savąją miesto legendą ‒ taip atsirado šiuolaikiškas retro stiliaus 500-tukas. Nors kitaip nei tiesioginiai konkurentai „Mini Cooper“ ar „Volkswagen New Beetle“ modelis „paveldėjo“ ne tik  stilių, bet ir sąlyginiai nedidelę kainą, konstrukcija pasikeitė iš esmės. Automobilis gavo keturių cilindrų variklius, kurie „tvarkingai“ montuojami priekyje. Svoris išaugo kone dvigubai, taigi automobiliui išjudinti iš vietos bei aprūpinti energija visą elektra valdomą įranga buvo reikalingi ir gerokai galingesni varikliai.

REKLAMA
REKLAMA

Mažiausiu motoru „Fiat 500“ gamoje ilgą laiką buvo 1,2 l benzininis agregatas, tačiau nuo 2010 m. rudens ją papildė ir visiškai naujas 875 kubinių centimetrų darbo tūrio dvicilindris. Šį motorą „Fiat“ inžinieriai tobulino dvejus metus, o gautas rezultatas – vienas novatoriškiausių šių praėjusių metų variklių. Garsiausiuose tarptautiniuose „Metų variklio 2011“ apdovanojimuose šis variklis nuskynė laurus net keturiose nominacijose, įskaitant ir pačią svarbiausią „Geriausio metų variklio“. „Fiat Twin-Air“ motoras taip pat tapo „Geriausiu nauju varikliu“, „Geriausiu ekologišku varikliu“ ir geriausiu savo tūrio kategorijoje, t.y. iki vieno litro darbo tūrio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sukurtas laikantis inžinerinės logikos

Logikos grandinė, atvedusi „Fiat“ inžinierius prie sprendimo kurti dviejų cilindrų variklį yra visai paprasta. Siekiant sukurti kuo ekonomiškesnį variklį reikia didinti jo efektyvumą ir mažinti energijos nuostolius. Efektyvumą, geriausiai apibūdina savitoji variklio galia, t.y. kiek galios išgaunama iš vieno litro darbo tūrio. Pats efektyviausias ir paprasčiausias metodas pastaraisiais metais tapo turbokompresorių pritaikymas ‒ natūralu, kad jei išmetamosios dujos, kurios kitu atveju teikia tik šiluminius nuostolius savo energiją atiduoda geresniam cilindrų užpildymui oru, bendras variklio efektyvumas gerokai išauga.

REKLAMA

Apskritai, kuo tikslesnis yra mišinio dozavimas, tuo naudingesnį veikimą galima pasiekti, o priklausomai nuo poreikių ekonomišką rėžimą keisti sportišku. Kitas esminis dalykas, didinant variklio efektyvumą yra siekti kiek įmanoma sumažinti mechaninius nuotolius, o trintis, inercija yra tuo didesnės, kuo daugiau judančių detalių jis turi.

REKLAMA

„Fiat 500 Twin-Air”: variklis (nuotr. Gamintojo)„Fiat 500 Twin-Air”: variklis (nuotr. Gamintojo)

Kai kurių specialistų vadinamas revoliuciniu ir novatorišku „Fiat Twin-Air“ variklis iš tiesų yra sukurtas itin nuosekliai laikantis visų minėtų principų. Visų pirma, nors variklio darbo tūris – vos 875 kubiniais centimetrai, pritaikytas turbokompresorius leidžia jam išvystyti 85 AG galią arba maždaug 97 AG iš vieno darbo tūrio litro. Dviems cilindrams specialiai modifikuota „Fiat Multi-Air“ sistema su elektrohidrauliniais įsiurbimo vožtuvų stūmikliais leidžia itin tiksliai dozuoti orą. Cilindrų skaičiaus sumažinimas iki dviejų reiškia, kad judančių detalių yra mažiau.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Rezultatas išties įspūdingas – mažasis dviejų cilindrų variklis maždaug 23 proc. galingesnis už 1,2 l motorą, tačiau yra ekonomiškesnis ir turi mažesnę anglies dvideginio emisiją. Už keturių cilindrų variklį jis taip pat yra pastebimai trumpesnis ir šiek tiek lengvesnis. Pirmoji versija, kurios galia siekia 85 AG kol kas montuojama tik į „Fiat 500“, tačiau artimiausiu metu turėtų pasirodyti ir variantas be turbokompresoriaus, išvystysiantis 65 AG galią ir galingiausia 105 AG modifikacija.

REKLAMA

Variklis pagal automobilio „charakterį“

Dviejų cilindrų motoras puikai atitinka „Fiat 500“ kaip žaismingo miesto automobilio stilių. Galios užtenka, o kadangi iki pat 6000 aps./min. siekiančios raudonosios ribos variklis sukasi itin smagiai visi turimi arkliai išnaudojami itin efektyviai. Mieste 500 važiuoklės ir „Twin-Air“ variklio derinys puikiai tinka dinamiškam ir (jei kyla toks poreikis) ganėtinai agresyviam važiavimui. Reakcija į akceleratoriaus paspaudimą maloniai „aštri“, todėl greitėjant „iš eigos“ netrukdo netgi mažas variklio sukimo momentas.

REKLAMA

„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Apskritai, variklio „charakteris“ toks, kad sunku susilaikyti nespaudžiant akceleratoriaus pedalo vos tik atsiranda nors trumpa atkarpa laisvo kelio. Netgi kuomet įjungus „Eco“ rėžimą maksimalus sukimo momentas ties 1750 aps./min. „nukertamas“ iki 100 Nm važiuoti ekonomiškai ir tausojant gamtą sunku. Sukimo momento sumažėjimą instinktyviai norisi kompensuoti labiau „sukant“ variklį, todėl pats „Eko“ rėžimas bus efektyvus tik kartu su ramiu vairavimo stiliumi.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Apie kainą, triukšmą ir vibraciją

Kalbant apie „Fiat Twin-Air“ variklį vertėtų paminėti keletą svarbių faktų. Pirma, kadangi tai visiškai naujas ir pažangių technologijų kupinas produktas, jis yra brangus. Kol kas montuojamas tik į „Fiat 500“ jis yra mažesnis, lengvesnis, galingesnis ir ekonomiškesnis už keturių cilindrų, 1,2 l motorą, kuris montuojamas į 35,5 tūkst. kainuojantį pigiausią bazinės komplektacijos modelį, tačiau net 10 tūkst. litų brangesnis. Pavyzdžiui, to paties „Lounge“ įrangos lygio 500-ukas su „Twin-Air“ motoru net keturiais tūkst. litų brangesnis už 1,4 litro, 100 AG galios motorą turinčią versiją.

REKLAMA

Antra, nepaisant skambių „Fiat“ pareiškimų apie tai, kad kompanijos inžinieriams pavyko suprojektuoti šį variklį taip, kad jis dirbtų taip pat sklandžiai kaip ir keturcilindriai agregatai, realybėje viskas nėra taip jau gerai. Variklio skleidžiamas garsas išskirtinis, tačiau esant aukštiems sūkiams jis tampa pernelyg triukšmingas.

REKLAMA

„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Kita problema – vibracija, kuri nepaisant specialaus balansyrinio veleno, esant žemiems sūkiams yra siaubinga. Pajudant iš vietos ji yra tokia didelė, kad kartais atrodo, jog automobilis išsiskirs per pusę. Kai įsibėgėjus automobiliui mažajam varikliui tenka mažesnė apkrova vibracija gerokai sumažėja, tačiau jei sūkiai krenta žemiau 2500-2000 aps./min. ribos, ji išauga tiek, kad pradeda barškėti priekinis panelis.

REKLAMA
REKLAMA

Viena iš priežasčių, dėl kurių dviejų cilindrų varikliai automobiliuose naudojami itin retai, yra ta, kad gerai išsverti tokį motorą praktiškai neįmanoma. Jėgas, veikiančias vidaus degimo varikliuose efektyviausiai išsveria pačios skirtingomis kryptimis nuo centrinės sukimosi ašies alkūninį veleną veikiančios stūmoklių-švaistiklių grupės. Tai galioja „pjaunant“ variklį tiek skersai, tiek išilgai alkūninio veleno, todėl kuo daugiau cilindrų, tuo jo darbas tolygesnis.

Realios degalų sąnaudos – gerokai didesnės

Įdomiausia kalbos apie „Fiat Twin-Air“ variklį dalis, be abejo, yra vidutinės degalų sąnaudos. Techninėse „Fiat“ specifikacijose nurodomos modelio su mechanine penkių laipsnių pavarų dėže vidutinės degalų sąnaudos – vos 4,1 l/100 km, tačiau realybėje šis skaičius sunkiai pasiekiamas, o jei pernelyg atsipalaidavote ir su dešine akceleratorių spaudžiančia koja elgsitės neatsargiai, padariniai apskritai gali būti drastiški.

Po pirmųjų 50 kilometrų nuvažiuotų mieste prietaisų skydelis rodė net 8,5 l/100 km vidutines degalų sąnaudas. Susigėdę ir sunerimę, kad galime sukurti Balsas.lt kaip agresyvių ir aplinkos netausojančių vairuotojų įvaizdį mes nusprendė surengti „eko ralį“: išjungėme kondicionierių, garso įrangą, uždarėme langus ir išvykome į užmiestį.

REKLAMA

„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)„Fiat 500 Twin-Air”: interjeras (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Stengdamiesi stebėti pavarų perjungimo indikatoriaus parodymus, atsargiai elgdamiesi su akceleratorium, riedėdami nuo kiekvieno kalniuko ir naudodami kitus mums žinomus ekonomiško vairavimo „triukus“ mes nuvažiavome dar 110 km. Po šio eksperimento vidutinės degalų sąnaudos nukrito iki 6,0 l/100 km.

Suabejoję savo ekonomiško vairavimo sugebėjimais peržvelgėme ir kolegų bandomųjų važiavimų rezultatus. Dalis žurnalistų modelio aprašymuose tiesiog cituoja „Fiat“ skelbiamus duomenis, tačiau buvo ir tokių, kurie suabejoję gamintojo pateikiamais skaičiai išvažinėjo ne vieną benzino baką, o testų rezultatai visur panašūs ir šiek tiek viršija 6,0 l/100 km. Skirtumas tarp skelbiamų ir realių - beveik 50 proc.

Išvada:

Kompaktiškas, lengvas ir galingas dviejų cilindrų „Twin-Air“ variklis puikiai dera kartu su dinamiškam važiavimui miesto greičiais pritaikyta „Fiat 500“ važiuokle. Tiems, kas ieško išskirtinumo keistas motociklo skleidžiamą garsą primenantis variklio burzgimas taip pat turėtų patikti. Tiesa, esant didelėms perkrovoms nuo motoro skleidžiamos vibracijos dreba vairas, o realios degalų sąnaudos yra maždaug 50 proc. didesnės nei skelbia „Fiat“, tačiau turbūt neverta tikėtis, kad motociklo ir automobilio hibridas bus švelnus ir rafinuotas.

REKLAMA

 

Mums patiko:

Garsas

Gyvas variklios „charakteris“

Mechaninės pavarų dėžės darbas

 

Mums nepatiko:

Triukšmas esant aukštiems sūkiams

Vibracija esant žemiems sūkiams

Gerokai didesnės nei skelbiama degalų sąnaudos

Taip pat skaitykite:

Balsas.lt testas: „Hyundai ix20“, arba ko reikia europiečiams

Balsas.lt testas: „Lexus CT200h“ – pragmatiškas požiūris negarantuoja rezultatų

Balsas.lt testas: „Kia Sportage“, arba entuziazmas be patirties

Balsas.lt testas: BMW 6-serijos kabrioletas – solidus žaisliukas milijonieriams

Balsas.lt testas: Dacia Duster ‒ kai dėl takelio norisi mesti kelią

Balsas.lt testas: Mini Countryman – kai ambicijos viršija galimybes

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų