Techninės apžiūros centruose per apžiūrą numarintų dyzelinių automobilių savininkai iš pradžių tik keikė, jų nuomone, Europos Sąjungos primestą kvailą dyzelinių variklių dūmingumo patikros tvarką, o dabar jau per teismą mėgina išsireikalauti patirtą žalą.
Siekia, kad atlygintų žalą
Praėjusią savaitę tokią bylą atvertė Panevėžio miesto apylinkės teismas. Dyzelinio 2001 metų automobilio „Audi A6“ savininkė siekia, kad Panevėžio techninės apžiūros centras jai atlygintų 800 litų žalą, kurią ji patyrė dėl automobilio gedimo techninės apžiūros metu.
Minėto „Audi“ variklio dūmingumas buvo tikrinamas pagal naujus reikalavimus, kai akceleratoriaus pedalas keletą kartų spaudžiamas iki galo. Procedūros metu transporto priemonės variklis užgeso ir nebeužsivedė.
Savininkės sūnui, kuris mašiną buvo atvaręs apžiūrai, teko ieškoti, kas ją nutemps iki serviso.
Meistrai nepaneigė vairuotojo įtarimų, kad automobilis sugedo dėl drastiško patikros metodo.
Motinai priklausantį automobilį suremontavęs vaikinas mėgino tartis su Panevėžio techninės apžiūros centro vadovais dėl žalos atlyginimo, tačiau šie į kalbas nesileido. Jų nuomone, automobilis sugedo, nes buvo netvarkingas, gedimas esą anksčiau ar vėliau būtų išlindęs.
Automobilio savininkė kreipėsi į teismą.
Byloje jai atstovaujančio advokato padėjėjo Ramūno Vilimavičiaus nuomone, lemiamą žodį turi tarti ekspertai.
„Prašysime teismo, kad automobiliui būtų atlikta techninė ekspertizė. Tokias daro Vilniaus Gedimino technikos universiteto specialistai“, – sakė jis.
Panevėžio techninės apžiūros centro direktorius R. Liberis sakė, kad minėtas atvejis ne pirmas, kai centrui dyzelinių automobilių savininkai reiškia pretenzijas dėl mašinos gedimų patikros metu, tačiau pirmas kartas, kai dėl to centro darbuotojams tenka varstyti teismo duris.
„Gali būti, kad tai apskritai pirmas atvejis Lietuvoje. Kiek klausinėjome kolegų iš kitų miestų, niekam neteko su klientais bylinėtis teisme“, – kalbėjo jis.
Paklaustas, ar su minėtos „Audi A6“ savininke dėl kompensacijos į kalbas nesileido todėl, kad yra įsitikinęs, jog centro darbuotojai čia niekuo dėti, direktorius atsakė, kad įstaiga negali sukurti tokio precedento.
„Bemat atsiras tuo piktnaudžiaujančių vairuotojų. Specialiai atvarys techniškai netvarkingus automobilius, kad paskui galėtų iš mūsų gauti pinigų. Šiuo atveju mūsų ginčą su klientu spręs teismas“, – kalbėjo jis.
Mažina aplinkos taršą
Lietuvoje dyzeliniai automobiliai sudaro apie 48 procentus visų automobilių, kitaip tariant, maždaug kas antras automobilis yra varomas dyzelinu.
Nuo šių metų kovo 1-osios dyzelinių variklių dūmingumas tikrinamas pagal naują metodiką, kai akceleratoriaus pedalas keletą kartų spaudžiamas iki galo, tad variklis turi dirbti maksimaliais sūkiais.
Griežtai apibrėžta ir trukmė. Patikros metu akceleratoriaus pedalas turi būti nuspaudžiamas iki galo greičiau nei per 1 sekundę. Tokiu būdu sukuriamos sąlygos, kurioms esant dyzelinio variklio įpurškimo siurblys veikia didžiausiu greičiu. Automobilio variklis kelias sekundes kaukte kaukia ir taip kelis kartus.
Iki tol Techninės apžiūros centro darbuotojai greičio pedalo iki galo nespausdavo. Tad automobilių varikliai patirdavo kur kas mažesnius išbandymus.
Nauja tvarka esą siekiama užtikrinti, kad transporto priemonių išmetamųjų dujų kiekis būtų kuo mažesnis, o netvarkingos transporto priemonės, kurios labiausiai teršia aplinką, nebūtų naudojamos, kol nebus tinkamai suremontuotos.
Pasak techninės apžiūros specialistų, tokia dyzelinių automobilių dūmingumo patikros procedūra, kokia dabar taikoma pas mus, jau seniai įprasta Europos Sąjungoje. Tačiau jie sutinka, kad Lietuvos keliais važinėjančioms dyzelinėms transporto priemonėms ji daug skausmingesnė, nes automobilių parkas mūsų šalyje, kaip žinoma, gerokai senesnis nei ES.
Kita vertus, techninės apžiūros centrų darbuotojai aiškina, kad apžiūros metu sugedęs variklis skaičiavo paskutines savo dienas. Esą tik laiko klausimas, kada jis būtų „užkalęs“.
Panevėžio techninės apžiūros centro vadovo R. Liberio teigimu, griežtesnė dyzelinių variklių dūmingumo tikrinimo tvarka nėra toks didelis baubas, koks piešiamas.
Esą nuo kovo mėnesio jau patikrinti keli tūkstančiai dyzelinių automobilių, tačiau sugedo tik vienetai.
„Apskritai dėl per didelio dūmingumo anksčiau techninės apžiūros nepereidavo maždaug 7–9 procentai automobilių. Dabar tokių automobilių padaugėjo tik 1 procentu“, – sakė R. Liberis.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, pasitaikė apie tris dešimtis atvejų, kai techninės apžiūros pagal naujus reikalavimus metu sugadinamas dyzelinio automobilio variklis.