Gali būti, kad nuo šių metų pastebimai sumažės į Lietuvą įvežamų naudotų amerikietiškų automobilių skaičius. Tam įtakos turės nuo sausio mėnesio pradžios taikomos naujos taisyklės įvežamiems į šalį automobiliams. Naudotoms transporto priemonėms reikės atlikti atitikties įvertinimą, be kurio automobiliai nebus registruojami.
Taisyklės nebus taikomos mašinoms, registruotoms Europos Sąjungos šalyse ir įvežtoms į Lietuvą, tačiau ne Europos rinkai skirtas transporto priemones teks pritaikyti prie ES standartų. Todėl norintiems įregistruoti ne europietišką mašiną, reikės pasirūpinti kai kurių automobilio dalių pakeitimu.
Skirtumų daug
Iš JAV atvežamuose kai kuriuose automobiliuose galiniai posūkių žibintai dažniausiai yra raudonos spalvos, o ES šalyse - geltonos. Priekiniai žibintai Europoje skleidžia šviesą jos srautą nukreipdami į dešinę, o amerikietiškieji vienodai apšviečia abi kelio puses.
JAV gaminamų automobilių spidometrai greitį rodo myliomis, o europietiškieji - kilometrais. Skiriasi ir kai kurių modelių stabdžių sistema. Amerikietiškų automobilių bamperiai yra labai kieti, specialistai sako, kad šis skirtumas kelia pavojų pėsčiųjų saugumui.
Visus šiuos skirtumus būsimiesiems ne ES rinkai skirtų automobilių savininkams teks suvienodinti, o tai kainuos nemažus pinigus.
Sumaišties nėra
Naudotų automobilių atitikties įvertinimą atliks techninių apžiūrų ir ekspertizių centrai bei įgalioti gamintojų atstovai. Uostamiestyje įsikūrusio techninio centro UAB "Transkona" gen. direktorius Paulius Pleskovas sako, kad jokios sumaišties naujoji tvarka neturėtų sukelti.
"Mūsų darbuotojai supažindinti su gruodžio mėnesį patvirtintomis atitikties įvertinimo taisyklėmis. Kol kas šio darbo dar neteko atlikti, bet jam esame pasiruošę. Paslauga nebus brangi", - sakė P. Pleskovas.
"Transkonos" gen. direktorius teigimu, atitikties įvertinimas bus atliekamas tik tiems automobiliams, kurie Lietuvoje bus įvežti į šalį po šių metų sausio 1 dienos. Atlikę apžiūrą bendrovės darbuotojai surašys transporto priemonės trūkumus, pardavėjas arba būsimasis savininkas privalės juos pašalinti ir tik tuomet bus išduodama pažyma, suteikianti teisę transporto priemonę eksploatuoti Lietuvoje.
Kiek kainuos amerikietiškojo automobilio pritaikymas ES standartams, P. Pleskovas sako nežinąs. Viskas priklausys nuo nustatytų neatitikimų ES reikalavimams, automobilio amžiaus ir prekeivių apskaičiavimų.
Prielaidos
UAB "Transkona" gen. direktorius sako, kad galima spėti, jog po naujų taisyklių įsigaliojimo naudotų amerikietiškų automobilių į Lietuvą bus įvežama mažiau.
"Vežėjai skaičiuos, ar apsimoka į šalį įvežti ne ES rinkai gaminamus automobilius. Juk už pritaikymą teks mokėti, tai ar nepigiau bus importuoti tas transporto priemones, už kurių pritaikymą nereikės mokėti papildomai? Bet rūpesčių kils ne tik naudotų amerikietiškų automobilių pardavėjams ir būsimiems savininkams. Šios taisyklės nenukreiptos prieš JAV automobilių rinką, jos bus taikomos visiems ne europietiškos sistemos automobiliams", - mano P. Pleskovas.
Nauda - saugumas
Naudotų automobilių pardavimo aikštelę turinčios UAB "Solorina" generalinis direktorius Antanas Bartkėnas mano, kad transporto priemonių atitikties taisyklės reikalingos saugumui keliuose užtikrinti.
"Naujų ir gerų amerikietiškų automobilių tikrai į Lietuvą nebeimportuos, nes per brangu keisti jų detales, o dėl naudotų vežėjai pasuks galvas, apskaičiuos ir nuspręs. Niekas nedraudžia įsigyti tokią mašiną, tiesiog už galimybę ją turėti reikės patuštinti kišenes. ES saugumo standartai skiriasi nuo JAV, todėl, nori to ar ne, teks vykdyti reikalavimus", - kalba A. Bartkėnas.
Šiuo metu "Solorinai" priklausančioje aikštelėje parduodami tik keli amerikietiški naudoti automobiliai. Pirkėjai, A. Bartkėno teigimu, ne itin domisi neekonomiškomis amerikiečių mašinomis, todėl naujos taisyklės neturėtų sukelti ažiotažo.
“Vakarų ekspresas” (http://www.vakaru-ekspresas.lt)