Liberalizavus alkoholio rinką ir leidus privačioms įmonėms gaminti stipriuosius gėrimus, kova už būvį turėtų pasireikšti kainų "karu", o dėl to greičiausiai suprastės kol kas valstybei priklausančių ir turinčių išimtinę teisę verstis stipriųjų gėrimų gamyba įmonių veiklos rezultatai.
Numatoma, kad Lietuvoje alkoholio gamyba gali būti liberalizuota nuo liepos arba šis terminas bus nukeltas kitų metų pradžiai, kaip kad siūlo kai kurie Seimo nariai.
"Darbo sąlygos bus labiau įtemptos, tačiau mūsų stiprybė - gerai žinomi prekių ženklai ir laukiamas gyventojų perkamumo didėjimas. Sprendžiant pagal kolegų patirtį Latvijoje ir Estijoje, galima numatyti, kad dėl sumažintų kainų gali būti didelė duobė, tačiau vėliau pozicijos turėtų atsistatyti", - “Eltai” sakė didžiausios šalyje alkoholio gamybos įmonės Kauno "Stumbro" generalinis direktorius Vidimantas Švabas.
Pasak jo, kainų duobė gali išsilaikyti nuo pusmečio iki metų, kol vartotojai iš naujo pasirinks prioritetus, o tuo metu įmonės pardavimai ir pelnas gali sumažėti.
Iš esmės tą patį prognozuoja ir kitos šiuo metu privatizuojamos alkoholio gamintojos Alytaus "Alitos" atstovai.
"Mūsų pozicijos yra tvirtesnės, palyginti su privačiomis bendrovėmis, nes turime pripažintus prekinius ženklus, tačiau yra ir kitas segmentas, pavyzdžiui, stiprus alus, kuriame nėra prekinių ženklų, o vartotojas tiesiog renkasi pigesnį produktą", - teigė "Alitos" administracijos ir finansų direktorius Vilmantas Pečiūra.
"Alitos" finansų ir administracijos direktorius prognozuoja, kad į rinką ateisiantys nauji gamintojai siūlys labai pigius produktus, atitinkamai ir "Alita" bus priversta mažinti savo gaminių kainas.
"Tai labai gerai iliustruoja tas sektorius, kuriame jau veikia privatūs gamintojai - putojančių gėrimų. Pavyzdžiui, prieš Naujuosius metus, per patį piką vienas butelis tokio gėrimo kainavo 2,99 lito, teko matyti ir po 2,89 lito", - sakė V. Pečiūra. Jo teigimu, kainų maržos gerokai kris, tačiau kiek tai gali užtrukti, sunku numatyti, nes tai lems daug veiksnių.
Valstybės turto fondą (VTF) keturių alkoholio bendrovių (be "Stumbro" ir "Alitos", dar "Vilniaus degtinės" ir "Anykščių vyno") privatizavimo procese konsultuojančio FMĮ "Suprema" vadovaujamo konsorciumo vertinimu, didžiausiais ir labiausiai žinomais prekiniais ženklais pažymėti gėrimai atskiruose segmentuose sudaro iki 40 proc. privatizavimui ruošiamų valstybinių alkoholio bendrovių gamybos apimčių. Konsultantų nuomone, stiprias pozicijas vietinėje rinkoje palaiko būtent plačiai žinomi prekių ženklai.
Antro pagal dydį šalies banko "Hansa-LTB" Prekybos departamento direktorius Tomas Andrejauskas mano, kad konkurencija dėl rinkos liberalizavimo padidės, tačiau iš karto didelės įtakos nepasijaus.
"Kainos gali šiek tiek sumažėti, tačiau, kita vertus, konkurentai taip pat negali ateiti su labai mažomis, neatsiperkančiomis kainomis. Verslas yra daromas dėl pinigų ir jeigu matoma, kad atsipirkimas nėra pakankamai aukštas, tai kam tuomet juo užsiimti?" - “Eltai” sakė T. Andrejauskas.
Pasak jo, pavyzdžiui, šalies telekomunikacijų rinka liberalizuota nuo šių metų pradžios, tačiau realiai konkurencija dėl daugelio dar neprasidėjo. T. Andrejausko nuomone, intensyvios konkurencijos periodas gali trukti metus dvejus.
Išskyrus persitvarkantį "Anykščių vyną", praėjusiais metais "Stumbras", Alita" bei "Vilniaus degtinė dirbo pelningai. Visos kartu privatizuojamos įmonės pasiekė maždaug 261,6 mln. litų apyvartą, uždirbusios pelno bendrovės savo akcininkams mokės dividendus, kurių didžioji dalis teks valstybei.
Dabar yra nupirkta apie 30 valstybei priklausančių alkoholio įmonių privatizavimo dokumentų rinkinių ir tikimasi, kad dauguma jų pirkėjų gegužės pradžioje pateiks savo pasiūlymus ir konkurencija dėl privatizuojamų akcijų bus įtempta. Potencialių įmonių pirkėjų pavadinimai neatskleidžiami, teigiama, kad tarp jų lygiomis dalimis yra ir užsienietiško, ir lietuviško kapitalo įmonių.
Už "Stumbrą", "Vilniaus degtinę", "Alitą" ir "Anykščių vyną" tikimasi gauti ne mažiau kaip 172 mln. litų. Kauno "Stumbro" 91,95 proc. akcijų paketas bus parduodamas ne pigiau kaip už 107 mln. litų, už 83,77 proc. "Alitos" akcijų tikimasi gauti ne mažiau kaip 50 mln. litų, už 82,3 proc. "Vilniaus degtinės" - 5 mln. litų, o už kontrolinį 72,9 proc. "Anykščių vyno" akcijų paketą - 10 mln. litų.
Visas išvardytas įmones bandoma privatizuoti pirmą kartą.
Viešo konkurso komisija turės teisę atmesti potencialaus pirkėjo paraišką arba nutraukti su juo derybas, jei atitinkamos Lietuvos ar užsienio institucijos pateiks duomenų apie potencialaus pirkėjo nepatikimumą.
Kiekviena iš alkoholio bendrovių bus parduota atskirais sandoriais, tačiau investuotojas galės teikti siūlymą pirkti ir daugiau nei vieną bendrovę. Įsigiję kurią nors ar kelias Lietuvos alkoholio bendroves, investuotojai be Vyriausybės sutikimo jų veiklos pobūdžio negalės keisti mažiausiai penkerius metus.
ELTA