Klaipėdos apylinkės teismas antradienį (10.28) išteisino bendrovės "Mažeikių nafta" naftos terminalo jūrinės dalies vadovą Piterį van Spronseną, kuris buvo kaltintas dėl prieš porą metų įvykusio Baltijos jūros užteršimo nafta.
Teismas nusprendė, kad dėl 2001 metais įvykusios avarijos Būtingės naftos terminale kalti žarnų gamintojai, o ne jūrinės dalies vadovo aplaidumas. Nyderlandų pilietis išteisintas, nes, teismo nuomone, nuspėti broko negalėjo.
Klaipėdos apygardos prokuratūros prokuroras Edvardas Staponkus BNS sakė, kad prokuratūra tikrai rašys apeliacinį skundą ir sieks, kad P. van Spronsenas būtų pripažintas kaltu.
Nyderlandų pilietis buvo įtariamas nesiėmęs reikiamų priemonių, kad būtų išvengta avarijos Būtingės terminale, kai į Baltijos jūrą pateko 59 tonos naftos.
Avarija Būtingės terminale įvyko 2001 metų lapkričio 23-ąją, kai kraunant naftą į Norvegijos tanklaivį "Catherine Knutsen" trūko povandeninė transportavimo žarna ir į Baltijos jūrą ištekėjo maždaug 59 tonos naftos.
Tyrimo metu pareigūnai išsiaiškino, kad už Būtingės terminalo jūrinės dalies įrenginių eksploataciją, priežiūrą, remontą bei darbų saugą atsakingas P. van Spronsenas nesiėmė reikiamų priemonių, kad būtų laiku pakeistos susidėvėjusios povandeninės žarnos, kurių eksploatavimo terminas buvo pasibaigęs.
Nafta užteršė 4 tūkst. 750 kvadratinių metrų jūros paviršiaus. Gamtosaugininkų teigimu, didesnių ekologinės katastrofos mastų išvengta tik dėl avarijos likvidavimo metu panaudotos naftą skaidančios cheminės priemonės "Simple Green" bei kitų mechaninių priemonių. Gamtai padaryta žala vertinama 2,5 mln. litų.
Dėl šio fakto 2001 metų gruodį Klaipėdos apygardos prokuratūroje buvo iškelta baudžiamoji byla dėl jūros teršimo medžiagomis, kenksmingomis žmonių sveikatai ar jūros gyvūnijai.
Pagal prokuratūros anksčiau pateiktus kaltinimus olandui grėsė laisvės atėmimas ir bauda. Tačiau įsigaliojus naujajam Baudžiamajam kodeksui neliko kaltinimo jūros teršimu. Prokuratūra olando veiksmus traktavo ne kaip nusikaltimą, o kaip nusižengimą ir prašė jam skirtą didžiausią galimą baudą - daugiau nei 6 tūkstančius litų.
Jūrinės dalies vadovas kaltintas pažeidęs aplinkos apsaugos taisykles, nes, anot prokuratūros, nepasirūpino, kad būtų laiku pakeistos susidėvėjusios povandeninės žarnos, jungiančios plūdurą su naftos tiekimo vamzdžiu. Po avarijos pareigūnai dumblais apaugusios žarnos paviršiuje suskaičiavo apie 20 įtrūkimų.
Parengtinio tardymo metu buvo paskirtos kelios techninės ekspertizės, apklausti Būtingės terminalo dispečerinės, technikos priežiūros tarnybų darbuotojai, avarijos likvidavime dalyvavusių laivų įgulų nariai, povandeninę žarnų priežiūrą vykdžiusių ir kitokius darbus terminale atlikusių įmonių darbuotojai.
Nyderlandų pilietis "Mažeikių naftos" terminalo jūrinės dalies vadovu buvo paskirtas 1999 metų liepą, pagal Roterdame registruotos bendrovės "Smit Fleet Services" ir bendrovės "Mažeikių nafta" pasirašytą paslaugų teikimo sutartį.
60-metis P. van Spronsenas šiuo metu toliau dirba "Mažeikių naftoje" ir gyvena Palangoje.
BNS