Seimo narys Viktoras Uspaskichas, neteisėtai naudojęsis privilegija važinėti automobiliu su specialiais švyturėliais, galimai pažeidė Konstituciją ir sulaužė Seimo nario priesaiką, teigia tyrimą atlikę Teisės projektų ir tyrimų centro ekspertai.
Pasak jų, atsakomybė už neteisėtą specialių švyturėlių naudojimą ir viršytą greitį tenka ne tik politikui ir jo vairuotojui, bet ir švyturėlius įrengti leidusiems pareigūnams.
Teisininkai tyrimą atliko paaiškėjus, kad Kėdainių bendrovei "Edvervita" priklausančiame limuzine BMW 745, kuriuo važinėja Darbo partijos pirmininkas V. Uspaskichas, yra įrengti pirmumo teisę keliuose suteikiantys mėlyni švyturėliai. Leidimą įrengti švyturėlius bendrovė esą gavo per Vyriausybės įsteigtą bendrovę "Autoūkis".
Šį automobilį su įjungtais švyturėliais, leistiną greitį viršijusį net 54 km per valandą, užfiksavo Šiaulių miesto policininkai, o sustabdė Kelmės pareigūnai.
Pasak teisininkų, Seimo narys V. Uspaskichas nėra nei specialiųjų tarnybų atstovas, nei prezidentas, Seimo pirmininkas ar premjeras, t. y. pareigūnas, kurie pagal teisės aktus turi teisę naudotis transporto priemone su specialiu šviesos signalu.
Bendrovė "Edvervita" taip pat nepriskiriama prie tarnybų ir institucijų, kurios turi teisę naudoti specialius šviesos signalus, o šiai bendrovei priklausantis automobilis nepriskirtinas prie specialių automobilių, kurie pagal teisės aktus turi teisę naudoti specialius šviesos signalus.
Kaip nustatė ekspertai, automobilio vairuotojas neturėjo teisės nesilaikyti greičio apribojimo ar specialiu šviesos signalu versti kitus vairuotojus sustoti ir užleisti kelią. Vairuotojas turėjo laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimo gyvenvietėse važiuoti ne didesniu kaip 50 km per valandą greičiu.
Pasak teisininkų, pareigūnai, išdavę Kėdainių bendrovei leidimą naudotis švyturėliu, suteikiančiu teisę nesilaikyti Kelių eismo taisyklių, trauktini atsakomybėn. Pagal Policijos veiklos įstatymą policijos pareigūnas, vykdydamas jam patikėtas pareigas ir pažeisdamas teisės reikalavimus, traukiamas tarnybinėn, administracinėn, materialinėn ar baudžiamojon atsakomybėn.
Asmuo, besinaudojantis transporto priemone su įjungtais mėlynais ir raudonais (arba tik mėlynais) žybčiojančiais švyturėliais, įgyja pranašumą prieš kitus vairuotojus: šie privalo sustoti, duoti kelią, lėtai važiuoti pro stovintį automobilį ir pan. Policijos pareigūnai turi nereaguoti, kai asmuo, besinaudojantis transporto priemone su švyturėliais, viršija greitį ar pažeidžia kitas Kelių eismo taisykles.
Teisininkai pabrėžė, kad Seimo narys, besinaudojantis privilegijomis kelyje, galimai pažeidžia Konstituciją, nes jam Lietuvos teisės aktai nesuteikia tokios teisės. Pagal Seimo statutą parlamentaras prisiekia sąžiningai tarnauti demokratijai, todėl, anot teisininkų, naudojimasis privilegijomis prieštarauja demokratijos esmei.
Be to, ekspertai abejoja, ar Seimo nario elgesys laikytinas sąžiningu, jei jis naudojasi automobiliu, aplinkinius vairuotojus ir kelių policijos pareigūnus apgaulingai įspėdamas, neva važiuoja speciali transporto priemonė, vykdanti specialią Vyriausybės nutarimu nustatytą funkciją.
Pasak Teisės projektų ir tyrimų centro tarybos narės advokatės Rūtos Brazauskienės, teisinėse valstybėse itin griežtai vertinamas valdžios atstovų naudojimasis privilegijomis. Šiuo atveju atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad privilegijomis naudojasi ne tik įtakingas politikas, bet asmuo, neslepiantis ryšių su savo verslu.
ELTA