Mūsų rajono meras Leonas Apšega bei Rokiškio rajono meras Egidijus Vilimas kaip susitarę “Kupiškio žinioms” tvirtino, jog šiandien dar galima kalbėti apie Šiaulių - Daugpilio geležinkelio perspektyvas.
Bet, jei nebus imtasi veiksmingų priemonių jam išsaugoti, kalbos ir liks kalbomis: teks atsisakyti ne tik keleivinio traukinio Šiauliai - Rokiškis, bet ir skaičiuoti nuostolius dėl mažėjančio krovininių traukinių skaičiaus.
“Mums, rajono vadovams, buvo didžiulis akibrokštas sausio pabaigoje akcinės bendrovės “Lietuvos geležinkeliai” atsiųstas raštas, kuriame siūloma iš Savivaldybės biudžeto dengti geležinkelininkų patiriamus nuostolius, susidarančius traukiniu pervežant keleivius Kupiškio rajono teritorijoje,- “Kupiškio žinioms” pasakojo meras L.Apšega. - Rašte tikinama, kad pernai bendrovė patyrė 300 tūkst. litų nuostolį ir, jei Rokiškio, Kupiškio bei Panevėžio savivaldybės atsisakys kompensuoti šias išlaidas, “Lietuvos geležinkeliai” nutrauks keleivinio traukinio maršrutą iš Šiaulių į Obelius”.
O Rokiškio rajono meras E.Vilimas tikino: “Šiek tiek nejauku, kai geležinkelininkų problemos kraunamos ant savivaldybių pečių. Tačiau nieko nedaryti irgi negalime, todėl ėmėmės iniciatyvos išsaugoti nuostolingą keleivinio traukinio maršrutą. Yra keletas būdų tai padaryti”.
Sprendimų ieškos kartu su latviais ir rusais
“Esu tvirtai įsitikinęs, jog spręsti geležinkelininkų problemą vien dotacijomis iš savivaldybių yra neteisinga,- mano meras E.Vilimas. - Ir ne tik todėl, kad būtų skriaudžiamos savivaldybės.
Vasario 20 d. Rokiškio krašto muziejuje surengėme susitikimą su Susisiekimo ministerijos, AB “Lietuvos geležinkeliai” vadovais, Seimo nariais, Panevėžio apskrities viršininko administracijos atstovais, rajonų merais. Į jį pakvietėme ir Daugpilio rajono vadovus, nes šis geležinkelio ruožas labai svarbus ir latviams. Kodėl nepabandžius ieškoti sprendimo kartu su kaimynais?
Susitikime dalyvavęs Daugpilio vicemeras Andrejus Dagstis tvirtino, jog būtų protinga atnaujinti maršrutą Šiauliai - Daugpilis, kuris buvo panaikintas 2000 metais. Lietuvai ir Latvijai įstojus į Europos Sąjungą, labai pasikeis pasienio postų kontrolės tvarka. Ji taps palankesnė keleiviams. Realu, kad šalių kaimynių gyventojai vėl noriai lankysis vieni pas kitus, naudosis patogia susisiekimo priemone - keleiviniu traukiniu”.
Merai apgailestauja, kad bene prieš pusantro šimtmečio nutiestas Šiaulių - Daugpilio geležinkelis, padėjęs augti šalia jo buvusiems miesteliams, tampa nebereikalingas. “Kupiškėnai labai apgailėjo panaikintą maršrutą Kaliningradas - Maskva, - sakė meras L.Apšega ir čia pat pridūrė: - Gal ir nelengva būtų jį atkurti, tačiau nereikia pamiršti, jog geležinkeliais gabenami ir kroviniai. Rusų kroviniai būna dideli, todėl jų pervežimas yra pelningas. Tačiau ir krovininių traukinių šiuo geležinkelio ruožu mažėja. Be to, pervežėjai skundžiasi, kad daugelyje atkarpų traukinio greitį jie turi mažinti net iki 15 km per valandą: greičiau važiuoti rizikinga. Vadinas, būtina tobulinti ir patį geležinkelį”.
Geležinkelininkams gali padėti ir kelininkai
Kovo 19 d. Rokiškio rajono meras susitiks su Latvijos Respublikos Jakabpilio bei Aiskrauklės rajonų vadovais. Šiuos tris rajonus skiria pasienio ruožas, tačiau jungia bendra problema - labai prasti keliai, einantys iš vienos respublikos į kitą. “Sakytum, ką gali turėti bendra autokeliai ir geležinkelis? - “Kupiškio žinioms” kalbėjo meras E.Vilimas.- Esame įsitikinę, kad puikus kelias iki geležinkelio stoties padidintų traukinių keleivių skaičių. Štai Zarasų rajono studentai iš Rokiškio traukiniu keliauja į Šiaulius. Žinau, kad biržiečiai atvyksta į Kupiškį, o iš jo traukiniais pasiekia Klaipėdą. Anot susitikime dalyvavusio Panevėžio apskrities viršininko Rimanto Sankausko, Susisiekimo ministerija turėtų skirti paramą tiesti VIA-BALTICA kelią per Panevėžio regioną. Patogus susisiekimas keliais suaktyvintų ir pasvaliečių norą naudotis geležinkelininkų paslaugomis. Minėtai ministerijai perdaviau 500 žmonių parašais patvirtintą prašymą atnaujinti Šiaulių traukinio maršrutą iki Obelių. Geležinkeliu naudodavosi net 6 seniūnijos kaimų gyventojai. Tačiau ruožas iki Obelių buvo avarinės būklės. Dabar jis sutvarkytas.
Labai tikimės, kad, bendradarbiaudami su latviais, atnaujinsime maršrutą Šiauliai - Daugpilis. Tai padėtų sumažinti šio keleivių traukinio nuostolius”.L.Apšega mano, jog būtina atnaujinti ir pačius traukinius. Anot jo, keleiviams jie yra nepatogūs - ilgoje kelionėje kieti mediniai suolai juos išvargina.
Geležinkeliai - valstybės reikalas
Meras E.Vilimas “Kupiškio žinioms” sakė: “ Susisiekimo viceministro Valerijaus Ponomariovo pateiktais duomenimis, bendras Lietuvos geležinkelių ilgis yra 1910 km, juos aptarnauja 13 tūkst. žmonių. Praėjusiais metais keleivių vežimo nuostolis siekė 132 mln. litų. Krovinius vežti labiau apsimoka nei keleivius. Šiuo metu keleivio bilieto kaina sudaro 52 ct už 1 km. Norint išvengti nuostolių, ji turėtų padidėti devynis kartus. Anot ministerijos Tranzito ir geležinkelio transporto departamento direktoriaus Česlovo Šikšnelio, kai kurių šalių vyriausybės keleivių pervežimą geležinkelininkams dotuoja net iki 90 proc., o mūsų Vyriausybė šiam tikslui iš viso neskiria lėšų. Traukiniais mūsų šalyje važinėja patys neturtingiausi žmonės. Tačiau nereikėtų pamiršti, jog tai labai ekologiška transporto priemonė, todėl derėtų ją skatinti”.
“Nustebau sužinojęs, jog AB “Lietuvos geležinkeliai” visas akcijas valdo valstybė, todėl už bendrovės nepelningą veiklą savivaldybės neturi būti atsakingos, tačiau sutinku, jog kartu privalome ieškoti sprendimų, kaip išsaugoti nuostolingą maršrutą. Džiaugiuosi, kad vyksta dalykiškas dialogas, kuris padės suprasti, jog valstybės problemų negalima spręsti paprastų žmonių sąskaita”, - tvirtino meras L.Apšega.
“Kupiškio žinios”