Kauno aeroklubo pilotai ryžosi pakartoti legendinių Lietuvos lakūnų Stepono Dariaus ir Stasio Girėno skrydį per Atlanto vandenyną. Tačiau jie A tlantą ketina perskristi ne vieną, o du kartus.
Mėgėjai pilotai Viktoras Ramonas ir Gintautas Staniulis iš Kauno oro uosto amerikietišku lėktuvu "Piper twin comanche" į kelionę per Atlantą išskris penktadienio (06.20) rytą. Tam, kad dar kartą įsitikintų lėktuvo saugumu, pilotai ketvirtadienį planuotą startą atidėjo parai.
Pavykus lietuvių lakūnų sumanymui, tai būtų pirmasis skrydis iš Lietuvos per Atlantą ir atgal lengvu lėktuvėliu. Ankstesniais metais pagerbiant legendinių lakūnų žygį lėktuvai skrisdavę tik į vieną pusę - iš JAV į Lietuvą.
Dabartinis lėktuvas yra gerokai modernesnis už "Lithuanica", tačiau jis turi techninių trūkumų - dėl lėšų trūkumo buvo atsisakyta tolimojo ryšio priemonių, kurių nebuvo sumontuota ir S. Dariaus bei S. Girėno lėktuve. Besiruošiančiame startui lėktuve taip pat nėra nuo apledėjimo apsaugančios sistemos.
Šiame lėktuve sumontuoti du varikliai, kurių galingumas prilygsta vieno legendinio lėktuvo "Lituanica" variklio galingumui.
Skrydžio maršrutą lakūnai pasirinko kiek įmanoma panašesnį į įvykusįjį prieš septyniasdešimt metų. Nors S. Darius ir S. Girėnas nebuvo numatę tarpinių nusileidimų, jų skrydį pakartosiantys kauniečiai tūps Islandijos ir Kanados oro uostuose, kur lėktuvo bakus pripildys kuro.
Be nusileidimo ekipažas ketina skristi ne ilgiau nei 10 valandų, pats skrydis truks apie 32 valandas.
Pagrindiniu daugiau nei 70 tūkstančių kainuojančio skrydžio rėmėju tapo prancūzų kompanija, Lietuva šiam žygiui lėšų neskyrė.
Planuojama, kad V. Ramonas ir G. Staniulis į Lietuvą grįš antroje liepos pusėje, keliom dienom vėliau, nei 1933 metų vasarą žuvo S. Darius ir S. Girėnas.
1933 metų liepos 15 dieną du lietuviai iš Amerikos be nutūpimo nedideliu vienmotoriu lėktuvu "Bellanca", pavadinę jį "Lithuanica", bandė iš Niujorko be nutūpimo perskristi Atlanto vandenyną ir pasiekti Kauną. Sėkmingai įveikę Atlantą ir didžiąją Europos dalį, dėl iki šiol neišaiškintų priežasčių jie žuvo liepos 17 dieną tuometiniame Vokietijai priklaususiame Soldino miške (dabar Lenkijoje), belikus vos keliems šimtams kilometrų iki kelionės tikslo.
Lietuvoje ir Lenkijoje vyks 70-osioms tragiškai pasibaigusio skrydžio metinėms skirtos aviacijos šventės, varžybos, lėktuvo "Lithuanica" kopijos skrydžiai, menininkų plenerai bei kiti renginiai.
Šventės metu padangėje bus galima pamatyti ir Lietuvos aviacijos muziejuje saugomą eksponatą - prieš 21 metus sukurtą lėktuvo "Lithuanica" kopiją. Birželį planuojama surengti lėktuvo "Lithuanica" kopijos bei grupės orlaivių skrydį aplink Lietuvą.
Skrydis bus paminėtas ir Lenkijoje, Myslibožo mieste, prie kurio esančiame Soldino miške žuvo lietuvių lakūnai, vyks tradicinis bėgimas "Soldinas - Kaunas".
Liepos - rugpjūčio mėnesiais Vilniuje, Anykščiuose, Kaune, Panevėžyje, Nidoje ir kitur vyks aviacijos šventės, rugpjūtį Kaune bus surengtos akrobatinio skraidymo varžybos Dariaus ir Girėno taurei laimėti. Istorinę sukaktį paminės ir Europos karšto oro balionų čempionato dalyviai.
Metinių proga taip pat vyks menininkų pleneras lakūnų gimtinėse, bus pristatytos ekspozicijos Vytauto Didžiojo karo muziejuje ir Lietuvos aviacijos muziejuje.
BNS