Italijos pramonės grupė "Fiat" paskelbė ketinimus išskirti automobilių gamybos padalinį "Fiat Auto" į atskirą kompaniją. Tiesa, anokia čia naujiena - dar spalio pabaigoje koncernas oficialiai pranešė apie padalinio “rekapitalizaciją”. Juk kaip tik šis padalinys labiausiai ir traukė į dugną visą Italijos pramonės grupę “Fiat”, apie kurios prastą padėtį imta kalbėti jau nuo 2001 metų.
“Fiat" akcijos kursas per pastaruosius 12 mėnesių smuko 48 proc., o kompanijos rinkos vertės sumažėjo iki 4,6 mlrd. eurų. Beje, tai ne šiaip kokios firmos (nors ir didelės) problemos. “Fiat” - tai Italijos pasididžiavimas. Ji buvo įkurta 1899 metais, o per pasaulinius karus Italijos kariuomenei tiekė lėktuvus ir ginklus. Tačiau dabar kompanijos padėtis nėra džiuginanti. “Fiat Auto” 2002 metais rinka Europoje sumažėjo 16,8 procento ir ji patyrė apie 1,4 mlrd. eurų nuostolių - maždaug pustrečio karto daugiau nei užpernai.
Praėjusieji metai - desperatiški bandymai gelbėti situaciją
Pažvelgus į 2002 metus, matyti, jog šie metai buvo skirti kaip nors išgelbėti vis blogėjančią padėtį.
Dar 2001 metų gruodžio mėnesį "Fiat" grupė darbo vietų skaičių sumažino 6 tūkstančiais ir uždarė kelias gamyklas, o balandžio mėnesį ramino išsigandusius investuotojus, tačiau liepą sumažino gamybos apimtis ir atleido 21,7 tūkst. darbuotojų, o spalio mėnesį - dar 8,1 tūkstančio.
2002 m. gegužės mėnesį vertybinių popierių biržoje pradėjo platinti jai priklausančių sportinių automobilių padalinio "Ferrari" akcijas, kad galėtų sumažinti savo įsiskolinimus. Tiesa, tai lėmė, jog “Fiat” akcijos smuko iki mažiausios kainos per pastaruosius 17 metų.
Italijos vyriausybės veiksmai
Italijos vyriausybė supranta, kad “Fiat” problemos nėra vien tik šio giganto problemos. Jam sėkmingai neišsprendus sunkumų, tai grės didelėmis socialinėmis problemomis. Štai kodėl dar vasarą gelbėti automobilių koncerną "Fiat" ėmėsi pats Italijos ministras pirmininkas Silvio Berlusconi, nors jis yra labai apribotas Europos automobilių gamybos įstatymų, draudžiančių padėti privačioms kompanijoms.
Buvo parengtas planas, pagal kurį automobilių gamybos padalinys "Fiat Auto" bus atskirtas nuo pirminės kompanijos "Fiat SpA" ir paverstas savarankiška kompanija. Po to valstybė išpirks "prideramą" naujos kompanijos "Fiat Auto" akcijų dalį, o bankai kreditoriai ir kiti akcininkai pasidalins likusį akcijų paketą. Vienam iš svarbiausių "Fiat" akcininkų amerikiečių koncernui "General Motors" pagal šį planą atitektų apie 20 proc. naujos kompanijos akcijų.
Kaip matome, šis planas ir vykdomas. Lieka tik vienas nežinomasis - kokį sprendimą priims “General Motors”. Kol kas “General Motors” nekomentuoja susidariusios padėties. Tiesa, dar 2002 metų spalio 11 dieną dienraštyje "Wall Street Journal Europe" pasirodė interviu su "Fiat" valdybos pirmininku Paolo Frescu. Jis dienraščiui sakė, kad "Fiat" ir "General Motors" svarsto gausybę galimybių, kaip "Fiat Auto" galėtų būti parduotas JAV grupei.
Tiesa, praėjusieji metai "General Motors" padaliniui Europoje koncernui "Opel" taip pat buvo nesėkmingi - jo pardavimai Vakarų Europos rinkoje 2002 metais sumenko 10,4 procento. Antra vertus, "General Motors" dabar yra gera proga pakankamai pigiai nupirkti “Fiat Auto”, taip padidinti savo rinkos dalį Europoje ir tikėtis, kad nauji rinkodaros sprendimai, nauji automobilių modeliai dabartinius nuostolius pavers rytdienos pelnu.