Vyriausybė, nepavykus įteisinti mokesčių lengvatų naujiems automobiliams, ir toliau nepalieka ramybėje automobilių rinkos - neseniai pradėtas svarstyti siūlymas įvesti papildomus mokesčius senesniems nei 10 metų automobiliams, kurie galėtų siekti 250 litų per metus. Skelbiamas šios akcijos tikslas - atnaujinti automobilių parką. Tačiau toks žingsnis būtų trumparegiškas ir ne tik iškreiptų rinką, tačiau veiktų atvirkščiai nei tikisi mokesčių autoriai – tik sulėtintų savaime vykstantį automobilių parko atsinaujinimą.
Mokesčio senesniems nei 10 metų automobiliams idėjos ištakos yra Seime subliūškęs ketinimas verslo įmonėms įteisinti mokesčių lengvatas perkant naują automobilį. Papildomo mokesčio idėja dabar pateikiama kaip kompensacija ankstesnei nesekmei. Akivaizdu jog toks mokestis prieštarauja aiškiai Seimo valiai – jokių priemonių iškreipiančių konkurenciją automobilių rinkoje.
Kas gi įvyks įvedus naujus mokesčius? Savaime suprantama, jog visų pirma senesnių automobilių eksploatacija pabrangs – išlaikyti automobilį gyventojams kainuos brangiau. Dėl to sumažės senesnių automobilių paklausa. Taigi norint pasivyti sumažėjusią paklausą, jie atpigs ir taps patrauklesne preke mažesnes pajamas turintiems gyventojams. O senesnių automobilių pardavėjai tenkinsis mažesniais pelnais, nes dalimi pelno, mažindami kainas padengs įvestą mokestį bei turės sumažinti pasiūlą.
Vyriausybė įvesdama tokius mokesčius tarsi teigia, jog gyventojai labai mėgsta senienas ir piktybiškai neperka naujų automobilių. Jei automobilių savininkai turėtų lėšų naujiems automobiliams, tai, žinoma, jie ir važinėtų jais. Lengva kalbėti biurokratams Briuselyje apie ekologiją, kai Vakarų Europos gyvenimo lygis daug aukštesnis nei Lietuvoje, tačiau jie pamiršta kokiomis geldomis po Antrojo pasaulinio karo važinėjo jų seneliai.
Naujas mokestis labiausiai palies ne pasiturinčius šalies gyventojus, tačiau skurdžiausius, dar labiau sunkindamas jų finansinę padėtį. Tai tikrai neprivers pirkti naujo automobilio, kuriam tiesiog nėra pinigų ir artimiausiu metu nebus – „juk dar reikės mokėti tą mokestį“. Automobilių parkas atsinaujins savaime, kai pakils gyvenimo lygis ir šeimos galės sau leisti važinėti nauju automobiliu.
Mokesčio tikslas yra atnaujinti automobilių parką. Tačiau ar jo atsinaujinimas dėl mokesčio paspartės? Juk naujų automobilių kainos nesumažės, o mažesnius atlyginimus gaunantys žmonės ir toliau negalės jų įsigyti. Be to ir pats mokestis mažins gyventojų gaunamas realias pajamas, tad galimybių jiems įsigyti naujus automobilius tik sumažės. Tad yra reali grėsmė, kad senesnių automobilių pardavimas apskritai nepakis arba pakis nežymiai, tik gyventojai pirks senesnius automobilius nei būtų pirkę iki mokesčio. O tai gali dar labiau pasendinti automobilių parką. Juk bet kokie mokesčiai prekei skatina gyventoją pirkti pigesnį, prastesnės kokybės tos prekes pakaitalą.
Kas kita buvo lengvatų atveju – įvedus lengvatas, naujų automobilių santykinė kaina sumažėtų ir gyventojams iš tiesų būtų buvę lengviau juos įsigyti.
Neaiškus ir apmokestinimo kriterijus. Kodėl pasirinktas amžius ir būtent 10 metų, o ne penkiolika? Jei kalbama apie ekologiją, tai galima būtų apmokestinti automobilius labiausiai teršiančius aplinką. Jei kalbama apie techninę būklę, tai techninės apžiūros centrai turi neleisti važinėti techniškai netvarkingam automobiliui, nesvarbu ar jam 2 ar 20 metų.
Valstybės apsisprendimas įvesti mokesčius senesniems nei 10 metų automobiliams būtų labai trumparegiškas žingsnis ir automobilių parką gali tik dar labiau susendinti. Gyventojų pajamos auga, tad mokesčių iniciatoriams reikėtų apsišarvuoti kantrybe ir palaukti. Automobilių parkas atsinaujins savaime, kai pakils gyvenimo lygis ir šeimos galės sau leisti važinėti nauju automobiliu.
Gytis Janišius, Chorstas Klausas, Naujosios viešosios vadybos fondas, www.nvv.lt