Pirmiausia balsuota, ar intarpai, kuriuose Ramūnas Karbauskis kviečia aplankyti Naisius, pripažįstami, kaip politinė reklama. 6 VRK nariai balsavo už, 2 susilaikė, įskaitant VRK pirmininkę Laurą Matjošaiytę.
21 serijoje epizodas, kuriame rodomas LVŽS specialus laikraštis „Už žemę ir žmogų“ taip pat tokiu pat balsų skaičiumi pripažintas, kaip paslėpta politinė reklama. Nubalsuota, kad ir seriale rodomi pokalbiai apie prekybą alkoholiu arbatinėje – politinė reklama. 131 sekundė, kuomet rodomas valstiečių kalendorius, taip pat 6 VRK narių balsais pripažinta kaip politinė reklama.
1362 sekundės, kuomet nagrinėtos alkoholio žalos problemos, nubalsuota, kad nebuvo LVŽS politinė reklama. 360 sekundžių, kuomet buvo nagrinėti azartinių žaidimų žalos klausimai taip pat nepripažinti kaip LVŽS politinė reklama.
Galiausiai VRK nariai (6 už ir susilaikė 2) nubalsavo, kad tikrai atskiruose epizoduose buvo paslėpta politinė reklama. Tačiau ypač VRK narių nuomonė išsiskyrė, ar visas serialas gali būti laikomas politine reklama (3 už, 3 prieš ir 2 susilaikė).
„Nėra priimtinas sprendimas šioje vietoje. Nei pripažinti, nei nepripažinti. Komisija šioje vietoje nepriėmė sprendimo“, – teigė L. Matjošaitytė.
Kadangi seriale buvo skleista R. Karbauskio reklama, o „Agrokoncernas“ susijęs su R. Karbauskiu nuspręsta Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) perduoti „Agrokoncerno“ ir „Videometros“ sudarytas serialo rėmimo sutartis, jog būtų įvertinta, ar nepažeistas Paramos ir labdaros įstatymas. Taip pat pavesta VRK Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriui nustatyti pripažintos politinės reklamos kainą politinės reklamos įkainiais ir kokią konkrečios politinės kampanijos išlaidų limito dalį sudaro nustatyta politinės reklamos kaina.
„Pripažinta, kad intarpai su R. Karbauskiu, kuriais kviečiama apsilankyti Naisiuose yra politinė reklama. LVŽS politinė reklama yra ir laikraštis, arbatinėje uždraudimas prekiauti alkoholiu, fone matomas LVŽS kalendorius.
Pripažinta, kad serialo „Naisių vasaroje“ tam tikruose epizoduose yra paslėpta politinė reklama. Nesutarta, kad 5,6,7 sezono serijos yra politinė reklama”, – sakė VRK pirmininkė.
Komisijos nariai nepritarė, kad išvadoje būtų įrašytas punktas, kad nėra pagrindo „Agrokoncerno“ paramos serialui laikyti nepinigine auka R. Karbauskiui ar LVŽS.
Dar laukia galutinis balsavimas dėl visos išvados. Kaip pranešė 15min, VRK pirmininkė L. Majošaitytė trumpos pertraukos metu žurnalistams pasakė, kad tai vyks kitame VRK posėdyje, nes ir pati nebuvo tikra, ar serialas tikrai nėra reklaminis. L.Matjošaitytė žurnalistams teigė, kad jei VRK galiausiai nutars, jog LVŽS bei R.Karbauskio reklama seriale buvo transliuota kaip nepiniginė „Agrokoncerno” auka partijai, valstiečiai rudenį gali netekti valstybės dotacijos.
„Finansavimo skyriui yra pavesta suskaičiuoti, kiek ta reklama, šiandien konstatuota, kainuotų politinės reklamos įkainiais. Apskaičiuosime, įvertinsime, kiek limito viršyta, ar neviršyta, ar yra padarytas įstatyme numatytas šiurkštus įstatymo pažeidimas, ir atitinkamai vertinsime, ar yra šiurkštus pažeidimas. Su šiurkščiu pažeidimu visaip būna, gali būti, kad tai atsilieps antrame pusmetyje skiriant partijos biudžeto asignavimus, tačiau neužbėkime įvykiams už akių ir žiūrėkime, koks komisijos sprendimas bus, kai bus suskaičiuotos visos sekundės ir paskaičiuotos pagal reklamos įkainius“, – po komisijos posėdžio žurnalistams sakė L.Matjošaitytė, rašo BNS.
Prieš balsavimą – abejonės, ar nagrinėjimas baigtas
Darbo grupė paskutiniuose pasisakymuose po daugiau nei 4 valandų diskusijos dar kartą pabrėžė, kad jų išvados vieningos. Tuo tarpu VRK nariai nebuvo visi tokie užtikrinti. Vienas iš atskiros nuomonių teikėjų Maksimas Reznikovas pasiūlė įtraukti visuomenę į diskusijas, nes klausimas vien ties Ramūnu Karbauskiu nesibaigia.
„Man asmeniškai nėra įdomus konkretus atvejis ar partija, bausmė ne bausmė, bet šitas klausimas yra dalis didelės diskusijos ir, manau, kad ne visus klausimus dar čia užkabinome. Lietuvoje porą metų užsiimame, kad brėžiame ribas, kur prasideda juridinių asmenų finansavimas, neteisėta politinė reklama ir tai pirmiausia klausimai į kuriuos privalome atsakyti. Tai didesnis klausimais nei VRK vienas sprendimas, nei Ramūnas Karbauskis, ar visa LVŽS. Manau geriau neskubėti priimti sprendimą, bet turėti kuo daugiau diskusijos, kuo daugiau žmonių įtraukti“, – kalbėjo VRK narys Maksimas Reznikovas, pabrėždamas, kad reikia turėti atsakymą, ar kitas politikas galės kurti serialus.
LVŽS atstovas šį VRK balsavimą pavadino „konservatorių teatru“.
„25 mėnesiai ir jau turėsime sprendimą. (...) Iš ištraukų akivaizdu keli dalykai, kai žiūrime apie lošimų tematiką ar alkoholio, jei kažkuris aktorius ilgas atodūsis, tai čia jau LVŽS reklama ar aktoriaus atodūsis? Kyla klausimas, kiek kiekvienas epizodas įvertintas objektyviai ir pamatuotai, kiek tai subjektyvus techninis darbas ir turi klaidos elementą. Mums reikia kiekvieną epizodą vertinti, deja, tam reikia sugaišti laiko. Tų epizodų bendra suma apie 100.
Jeigu mums svarbu sudalyvauti, pavadinkime tiesiai, konservatorių teatre tada galima nubalsuoti urmu ir padaryti LVŽS kalta už viską, o Ramūnas kaltas, kad gimė Naisiuose“, – kalbėjo L. Ulevičius.
VRK narys Vilius Semeška toliau tikino, kad seriale proteguojamas politinės partijos dalyvis Ramūnas Karbauskis ir atsispindi būtent jo idėjos ir LVŽS idėjos.
„Šis projektas, serialas yra politinė reklama. Tą dar kartą prašome įvertinti atskiroje nuomonėje. Akivaizdu, kad šis serialas, netgi LVŽS specialiame laikraštyje rekomenduojamas žiūrėti vietoje meksikietiškų serialų. Dar kartą akivaizdžiai pripažinome, kad šios idėjos buvo skleidžiamos scenarijaus autoriaus, o jis LVŽS pirmininkas – Ramūnas Karbauskis. Užrašas, kad jis mecenatas, bet neaišku ar jis prisidėjo pats, ar tai jo bendrovė mecenatas. Ir jei kažkieno bendrovė remia ir mažina savo mokestinį pelną tai remia ne tos bendrovės akcininkas“, – komentavo Vilius Semeška, pridėdamas, kad siūlo balsuoti dėl išvados papildymo pagal pateiktą atskirą nuomonę.
Darbo grupės narė Olga Kilkinova teigė, kad darbo grupė nemato pagrindo pildyti savo išvados V. Semeškos pasiūlymu, ar atsižvelgti į LVŽS Liutauro Ulevičiaus pastabas.
„Vienu atveju vieni vertins taip, kitu kitaip. Čia net pildyti nėra ką, nes tai skirtinga išvada. Tai reiškia paneigti savo darbo grupės išvadą ir priimti kitą“, – kalbėjo ji.
V. Semeškos prašymu balsuota dėl to, kad tyrimą reikėtų pratęsti. Balsuota: 3 už, 3 prieš ir 2 susilaikė. Tad tyrimas nebus pratęstas. Pereita prie VRK sudarytos darbo grupės išvadų balsavimo.
Trys VRK nariai siūlo pripažinti visą „Naisių vasarą“ politine reklama
Trys VRK opozicinių partijų deleguoti atstovai: Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų atstovas Vilius Semeška, Liberalų sąjūdžio atstovas Maksimas Reznikovas ir Socialdemokratų partijos atstovė Jūratė Lebedevienė, pateikė atskirą nuomonę ir siūlo pripažinti visą serialą paslėpta valstiečių reklama. Jiems taip pat iškilo papildomų klausimų dėl finansavimo mechanizmo, ar tai tikrai nėra Paramos ir labdaros įstatymo pažeidimas.
Šių trijų narių nuomone, visas serialas „Naisių vasara“ yra tęstinis Ramūno Karbauskio ir LVŽS projektas, kuriuo vykdyta suplanuota, nuolatinė ir nepertraukiama kampanija.
Išplatintame V. Semeškos pranešime spaudai, „Naisių vasara“ sumanytojas ir scenarijaus autorius, dalyvavęs aktorių atrankoje, kūryboje ir realizavime yra LŽVS partijos pirmininkas R. Karbauskis, kurio bendrovė „Agrokoncernas“ (juridinis asmuo) finansiškai rėmė projektą, todėl politinė partija, jos narys ir politinės kampanijos dalyvis gavo neatlygintiną naudą – nepiniginę auką.
„Prasidėjus rinkimų politinei kampanijai draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti rinkėjų balsus – dovanomis, paslaugomis ar kitokiu atlyginimu skatinti rinkėją, ar rinkimų teisę turintį asmenį. Tačiau darbo grupės išvadoje nevertinta ir nepasisakoma, ar serialas-projektas nėra LŽVS ir R. Karbauskio ar su juo susijusios bendrovės dovana rinkėjams, t. y. netiesioginis rinkėjų pirkimas turint tikslą paveikti jų valią. Pažymėtina, kad projekto nariai dalyvavo 2015 m. savivaldos ir 2016 m. rinkimuose į LR Seimą ir buvo išrinkti“, – rašoma dokumente.
Darbo grupės išvadose – sekundėmis matuota paslėpta reklama
Pačioje posėdžio pradžioje Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovas Liutauras Ulevičius pareikalavo, kad nuo svarstymų būtų nušalintas VRK narys Vilius Semeška, nes jis yra opozicinės Tėvynės Sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų partijos narys, ir nusiteikęs prieš LVŽS partiją. Į tai V. Semeška teatsakė, kad panašu, jog LVŽS negali susitaikyti, jog jiems nepavyksta pašalinti nepalankų VRK narį.
VRK nariai nubalsavo, kad V. Semeška visgi dalyvaus „Naisių vasaros“ serialo svarstyme – prieš 3, susilaikė 4.
VRK sudarytos darbo grupės narė Olga Kilkinova pristatė išvadas.
„Šis serialas, manyti yra meninis serialas, susijęs su aktualiomis žmogui temomis. (...) Darbo grupės nuomone, pirmiausia yra svarbu, kad reikia atsižvelgti į politinės reklamos apibrėžtį ir tris pagrindines sąlygas išskirti: kai siekiama paveikti rinkėją dalyvaujant rinkimuose ar referendume, kai skleidžiama informacija, kuria propaguojama politinė partija, politinės partijos dalyviai ar programa, politinės partijos tikslai. Darbo grupė žiūrėdama 5,6,7 sezonus atrinko epizodus, kurie, jų manymu, atitinka šiuos aspektus.
Politine reklama gali būti laikomi epizodai, kur matoma LVŽS simbolika, kurie susiję su LVŽS kampanija, rinkiminių programos nuostatų akcentavimas“, – kalbėjo O. Kilkinova.
Ji pridėjo, kad serialo veikėjo Pijaus panašumas į LVŽS lyderį Ramūną Karbauskį savaime negali būti laikomas politine reklama.
„Mūsų nuomone, atsižvelgiant į Valstybės patento biuro pateiktą atsakymą ir praktiką, kad serialo ir LVŽS logotipai bei juose vaizduojami gandrai vizualiai nėra tapatūs. Be to, gandro simbolį naudoja ir kitos organizacijos Lietuvoje“, – apie gandrų logotipus kalbėjo O. Kilkinova.
Darbo grupė taip pat nemano, kad prieš kiekvieną 5 sezono seriją pasirodantis Ramūno Karbauskio vardas kaip mecenato ir serialo autoriaus yra politinė reklama. Mat jis nesiskiria nuo kitų užrašų, pavyzdžiui aktorių pavardžių. Darbo grupė mano, kad šis užrašas susijęs tik su žiūrovų informavimu.
Tačiau intarpai, kuomet pasirodydavo Ramūnas Karbauskis ir kviesdavo atvykti į Naisius, pripažinti kaip politinė reklama. Nurodoma, kad tokių intarpų buvo 21: 14 iki Europos Parlamento rinkimų ir 7 po. Politine reklama pripažinta ir tai, kad 29 kartus po 1,7 sekundės radijo studijoje buvo rodomas LVŽS kalendorius su logotipu, kuris buvo dalintas prieš rinkimus kartu su laikraščiu „Už žemę ir žmogų“.
Seriale buvo kalbėta ir apie skalūnų gavybą, tačiau to nerasta LVŽS programoje, tad nelaikytina politine reklama. Pokalbiai seriale apie greituosius kreditus, jų žalą irgi nesusieti su LVŽS programa, nors tai joje buvo, bet susieta su aktualiomis visuomenės problemomis.
„Pozicijai apie greitųjų kreditų žalą pritaria ne tik LVŽS, bet ir kitos politinės partijos. Be to, nekalbama apie problemos sprendimo būdus“, – sakė O. Kilkinova.
Išvadoje taip pat aprašyti epizodai apie azartinių žaidimų bei alkoholio žalą.
„Darbo grupės nuomone 13 epizodų, kurie rodyti su alkoholio problemomis laikytini LVŽS politine reklama, nes šių rinkimų programoje randamos panašios nuostatos. Be to, kova su girtavimu laikyta vienas svarbiausių LVŽS programos komponentų.
Epizodai susiję su priklausomybe nuo azartinių lošimų dienos, 9 epizodai, taip pat laikytini LVŽS reklama, nes tai taip pat yra programoje“, – išvadas toliau pateikia O. Kilkinova.
Tačiau galiausiai pažymėta, kad nors rasta paslėptos politinės reklamos atskiruose epizoduose būta, visas serialas negali būti pripažintas politine reklama, nes nėra objektyvių duomenų, kad iki Seimo rinkimų žmonės tapatino Pijų su Ramūnu Karbauskiu. Be to, jų nuomone, serialo tikslas nebuvo agituoti rinkėjų balsuoti už LVŽS ar Ramūną Karbauskį 2014 ir 2016 metų rinkimuose. Dėl to manoma, kad serialas neturėjo įtakos šių rinkimų rezultatams.
Darbo grupė taip pat nustatė, kad „Videometros“ serialo kūrimas finansiškai 2013-2016 m. atsiėjo virš 361 tūkst. eurų, rėmė „Agrokoncernas“. Taip pat buvo ir kitų rėmėjų, kurių „Videometra“ nesutiko atskleisti.
„Nėra objektyvių duomenų, kad „Agrokoncernas“ remdamas serialą remia Ramūną Karbauskį, kaip politinį asmenį“, – tikina O. Kilkinova.
Visgi tuo pačiu teigiama, kad dalyvaujančio rinkimuose asmens pristatytas, kaip mecenato, kai tuo tarpu remia jo įmonė, yra ydinga praktika, kuri neturėtų būti taikoma.Darbo grupė pateikė savo siūlymus:
„Pripažinti, kad atskiri epizodai yra laikomi politine reklama. Jei pritarta bus šiam siūlymui siūlome, kadangi ne vienas epizodas nebuvo pažymėtas kaip politinė reklama, pripažinti atskirus epizodus, kaip paslėpta politine reklama. Tuo pačiu siūlome, kad visas serialas neturi būti pripažintas politine reklama. (...) Įvertinus visą turim medžiagą kad reklama sudaro labai mažą visą serialo trukmę, nėra pagrindo laikyti juridinio asmens „Agrokoncerno“ auka politinei partijai ar Ramūnui Karbauskiui.
Taip pat siūloma Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) perduoti „Agrokoncerno“ ir „Videometros“ sudarytas serialo rėmimo sutartis, jog būtų įvertinta, ar nepažeistas Paramos ir labdaros įstatymas“, – kalbėjo O. Kilkinova.
LVŽS atstovas piktinosi tyrimo eiga, sąvokomis
LVŽS atstovas Liutauras Ulevičius piktinosi, kad darbo grupė nesikreipė į pačią LVŽS ir nesiteiravo atsakymų į kylančius klausimus. Pasak jo, tai neatitinka VRK darbo praktikos, kuomet tiriant dėl politinės reklamos, reikėtų kreiptis į pagrindinį subjektą, šiuo atveju LVŽS partiją. L. Ulevičius nusivylė, kad darbo grupė tyrimo eigoje nepalaikė ryšio su tiriama partija.
Jis taip pat tikino, kad VRK neturi teisės keisti įtvirtintų sąvokų turinio, šiuo atveju paslėptos politinės reklamos sąvokų. Pasak jo, darbo grupė remiasi tuo, jog 18 mėnesių iki rinkimų skleidžiama medžiaga gali tapti politine reklama, o įstatymuose nurodyta, kad politinės kampanijos metu nepažymėta reklama tik gali būti paslėpta politine reklama.
Pasigedo jis tikslumo dėl nurodomų epizodų pradžios, pabaigos laiko.
„R. Karbauskio veiklą susijusią su tautiškumu siūloma pripažinti politine reklama, kodėl tuo metu nebuvo? Retorinis toks klausimas. (...) Mums neaišku, kaip iš keturių epizodų, 11 sekundžių trukmės darbo grupė rašo 15 sekundžių. Matematiškai nesutampa. Ir tas laikraštis buvo 2012 metų, logotipas jau pasikeitęs, spalvinė gama pasikeitusi. 2-3 sekundes jis gal ir matosi, kiek įskaitomiau. Laikraštis įvardijamas, kaip rytinė spauda seriale, daugiau nieko nekalbama, kad ar tai valstiečiai ar pan. O serialo siužetas nesusijęs nei su rinkimais, nei su partija, kas galėtų paskatinti susidomėti politine partija ar jos nariais. Gal mes ruošdami politinę reklamą naujesnį laikraštį būtume susiradę? O dabar 2014 metų serialo serijoje rodomas 2012 metų numeris“, – tikino L. Ulevičius.
„Reziumuodamas LVŽS vardu prašau balsuoti ir spręsti dėl kiekvieno identifikuoto sprendimo atskirai ir nepripažinti jų politine reklama“, – teigė jis.
Trumpai, ką nustatė darbo grupė
Vyriausioji rinkimų komisijos (VRK) darbo grupė, kurią sudarė Svetlana Miseviečienė, Vincentas Vobolevičius, Olga Kilkinova, Lina Petronienė, Rimantė Ivaškovaitė, Vytautas Vylys, nustatė, kad tam tikruose „Naisių vasaros“ epizoduose rasta politinės reklamos. Tačiau viso serialo negalima laikyti politine reklama.
Jau kiek anksčiau tv3.lt rašė, kad darbo grupė įvertino 5,6 ir 7 serialo sezonus. Išvadų projekte teigiama, kad visas serialas „Naisių vasara“ negali būti laikomas politine reklama, nes reklama seriale sudarė tik nuo 0,11 iki 1,76 proc. serialo. Tai yra apie 2000 sekundžių.
Kai kuriuose serialo epizoduose buvo rodomi intarpai, kai Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) pirmininkas Ramūnas Karbauskis kviečia aplankyti Naisius. Tai priskirta politinei reklamai. Politinei reklamai priskiriama ir tai, kad kai kuriuose epizoduose buvo rodoma LVŽS simbolika, specialius šios partijos leidinys „Už žemę ir žmogų“, „Žaliasis valstiečio kalendorius“, nagrinėjami prekybos alkoholiu klausimai arbatinėje, priklausomybė nuo azartinių lošimų. Visa tai taip pat priskirta politinei reklamai, nes pastarieji klausimai buvo iškelti LVŽS rinkiminėje programoje.
Darbo grupė nerado objektyvių duomenų, kad rinkėjai iki 2016 metų Seimo rinkimų būtų spontaniškai tapatinę serialo herojų Pijų ir Ramūną Karbauskį. Iš esmės darbo grupė priėjo išvados, kad šis serialas neturėjo įtakos rinkimų rezultatams, tačiau reikėtų tirti atrinktus epizodus, ar juose tikrai yra paslėpta politinė reklama. Rekomenduojama Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) perduoti „Agrokoncerno“ ir „Videometros“ sudarytas serialo rėmimo sutartis, jog būtų įvertinta, ar nepažeistas Paramos ir labdaros įstatymas.