Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) ragina pacientus aktyviau naudotis suteikta galimybe ir sužinoti, kiek kainavo jų gydymas. Mūsų šalies pacientai, kurie gydėsi ligoninėse, vis dar neskuba sužinoti, kiek kainavo jų gydymas, kurio išlaidos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis. Gavusių popierines ataskaitas yra vos keliasdešimt. Pagyvėjimas pastebimas naudojantis elektroninėmis paslaugomis, kuriomis naudojantis irgi galima rasti tokius duomenis.
Elektroninių valdžios vartų sistema šiemet jau pasinaudojo daugiau nei 5 tūkstančiai žmonių. Tuo tarpu nuo 2013 m. rugpjūčio 1 d., kai įsigaliojo naujovė pacientams išduoti ataskaitą (suvestinę) apie gydymo kaštus, į teritorines ligonių kasas (TLK), prašydami suteikti tokią informaciją, kreipėsi tik 50 žmonių, kuriems buvo išduota 71 duomenų suvestinė. Ši galimybė pacientams buvo suteikta jiems patiems pageidaujant. Norą gauti duomenis apie savo gydymą žmonės buvo ne kartą išreiškę VLK užsakymu atliekamuose sociologiniuose tyrimuose. VLK primena, kad yra keletas būdų sužinoti, kiek kainavo gydymas ir kokios paslaugos buvo suteiktos. Visi pacientai išrašymo iš ligoninės dieną gauna Paciento atmintines, kuriose paaiškinta, kad tokią informaciją jie gali gauti pateikę prašymą TLK, TLK atstovui savivaldybėje arba internetu. Pacientas, gydęsis ligoninėje ir norintis gauti popierinę ataskaitą (suvestinę) apie gydymo kaštus, turi atvykti į TLK (pirmas būdas) arba pas TLK atstovą savivaldybėje ir pateikti prašymą, asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Jei dėl ataskaitos kreipiasi paciento atstovas, jis turi pateikti ir atstovo asmens tapatybę ir atstovavimą patvirtinantį dokumentą.
Šioje ataskaitoje pateikiama informacija apie ligoninėje suteiktas stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, atliktus brangiuosius tyrimus ir procedūras, šių paslaugų, tyrimų ir procedūrų, skirtų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių kainas bei finansavimo šaltinius.
Antrasis būdas – internetu prisijungti prie VLK teikiamų e. paslaugų sistemos, kurioje teikiami duomenys apie medicinines paslaugas (jungiantis tiesiogiai per banką arba per Elektroninių valdžios vartų sistemą www.epaslaugos.lt). Šiuo metu, prisijungus prie Elektroninių valdžios vartų sistemos, galima pasitikrinti asmeninius draustumo privalomuoju sveikatos draudimu duomenis – sužinoti, ar esate draustas, pasitikrinti draustumo laikotarpius ir kitus duomenis. Taip galima pasitikrinti informaciją apie prisirašymą prie pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigos, duomenis apie gydymą (stacionare ir ambulatoriškai) bei reabilitaciją.
VLK nuomone, galimybė gauti tokią informaciją stiprina paciento vaidmenį sveikatos sistemoje. Juk visapusiškai informuotas pacientas gali aktyviau naudotis savo teisėmis bei išvengti papildomų mokėjimų – nemokėti už tas paslaugas, už kurias moka ligonių kasos visų PSD mokesčio mokėtojų pinigais. Be to, VLK primena, kad pasitikrinti savo draustumą privalomuoju sveikatos draudimu galite pasinaudodami ir VLK interneto svetainės (www.vlk.lt) skyreliu „Ar esate draustas“. Čia kiekvienas šalies gyventojas, minėto skyrelio skiltyje „Draudžiamojo paieška“ įrašęs asmens kodą arba draudžiamojo asmens identifikacinį kodą (DIK), gali sužinoti ar yra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu. Rūpimus klausimus galima pateikti el. pašto adresu [email protected] arba ligonių kasų informacijos telefono numeriu 8 700 88888. Kviečiame apsilankyti VLK profilyje Facebook: https://www.facebook.com/vlk.lt